foder i övrigt

loize

Trådstartare
min polle har börjat tappa manen ( det är så tråkigt) hon får 2 dl foderjäst och 1 dl mineraler varje dag, har gräs att äta i hagen natt som dag.
vad ger ni era hästar nu under sommaren?

foder i övrigt, ja har alltid get mina hästar HippoBas Basic kraftfoder. men har slutat med det. nu i vinter tänkte ja ge korn, mineraler, foderjäst och lusern till mitt dräktiga sto, Eller borde ja byta ut kornet mot HippoBas Basic?

oj låter som ja inte kan något ^^ men så är det inte, vill bara ha råd och förslag :)
 
Sv: foder i övrigt

Beteshästar har jag noll koll på, så det får någon annan svara på, jag har dock samma problem - att min tappar manen. :cry:

Vad du ska ge i höst beror på vad du har för grovfoder! Korn vet jag inte riktigt varför folk ger, av vad jag läst i foderböcker så
är det ett ganska dåligt fodermedel för hästar.
 
Sv: foder i övrigt

Korn gav ja mest för att hon var i så dåligt hull föra året, ja tyckte det funkade jätte bra för att få upp henne i normal hull. så det blev mest bara att jag fortsate att ge det.

ja vist är det tråkigt den är inte alls så där lång längre:/ tänkte jet henne b - vitamin men fick då höra att det var bättre med foderjäst, men då ja inte märkt någon förbättring så ska ja nog börja med b - vitamin ist.
 
Sv: foder i övrigt

Min kliar av sig manen :( han får dock b-vitamin, linfröolja som är bra för pälsen.

Pratade med min homiatriker om vår hund som hade klåda över kroppen och hon sa att morötter är lugnande och det skulle funka för människor och andra djurarter med. För hunden funkade det jättebra! För mig med som hade lite klåda under ögonen, så tänkte testa att ge min häst ca 2 morötter om dagen. En hund krävde en halv och en människa en hel. Så börjar med två som jag blandar i maten till min häst, får se om det funkar. Kanske kan den här iden ge lite tips till någon med liknande problem :)
 
Sv: foder i övrigt

Om en människa ska ha en morot i dos, så är två stycken väldigt mycket för lite för en häst.

Jag har dock svårt att förstå hur det skulle fungera?
 
Sv: foder i övrigt

ja jag kan ju alltid prova både olja och morötter :)
min häst varken kliar eller har exem av något slag, men drar ja med handen genom manen så får ja med massor av hårstrån:/
det var en tjej som sa att det kanske är något med rasen för hon hade samma problem på sin haflinger. så haflinger folk har ni samma problem?
 
Sv: foder i övrigt

Du läste inte va? ;) skrev att jag börjar med 2 för att se om det ger effekt, dumt att ge 1 kg i onödan. Kan ju höja mängden efterhand! :D

Islandshästar tappar också manen så ibland som du beskriver det loize. Så det kanske inte har något med just haflingern att göra? :) jag vet inte hur det är med alla andra hästar, men min har nog börjat fälla sin päls nu inför vintern, nya längre hårstrån växer fram :) jag vet inte om det kan stämma, men fäller inte hästar lite man och svans också? Min hästs man var tjock som bara den under vintern men när han började fälla och byta till sommarpälsen kunde man dra loss tjocka tussar under mannen med hår. Men han har samma längd i manen nu men inte samma tjocklek.
 
Sv: foder i övrigt

Jag försöker ge min ponny foderjäst och mineraler nu på sommaren och måste fråga: Hur gör du för att få i hästen 2 dl foderjäst? :)
Jag måste blanda ut mineralerna med en morot för att det ska slinka ner och om jag sen dessutom bara tillsätter en tsk foderjäst går det riktigt trögt!
Förlåt för halvt trådkap men passar på att fråga :).
 
Sv: foder i övrigt

Är hästen dräktig så kan det vara hormonerna som gör att hon tappar manen, kan hända gravida kvinnor också. Men det kan också vara för att hon varit stressad för ett tag sedan (kanske i samband med betäckningen) eller någon brist.

Korn är bland de sämsta fodermedel man kan till häst, så det bör man inte ge om det inte är alldeles nödvändigt för att få en riktigt foderstat. Fel utfodrat med korn kan hästen få stora problem med magen.
Ett dräktigt sto klarar sig på sin vanliga foderstat fram tills att hon är i åttonde dräktighetsmånaden därefter måsten anpassas till dräktigheten. Om du ska ge något kraftfoder så är det bättre att du väljer antingen ett avelsfoder (finns hos de flesta tillverkarna) som är mer sammansatt med vitaminer, mineraler och spårämnen för att passa ett dräktigt och digivande sto. Om du ska ha foder från Hippo så har de tyvärr slutat med avelsfoder och då är deras Alfa bättre än Basic och då kan du behöva komplettera med ett avelsmineral för att täcka behovet.

Men A och O är ett bra grovfoder och då gärna med fri tillgång. Det är sedan utifrån grovfodret och hästen individuella behov som du kan välja vad som ska kompletteras med. Med ett riktigt bra grovfoder kan det räcka med avelsmineraler komplement.
 
Sv: foder i övrigt

Jo då jag läste, men att dosera ut 2 morötter och hoppas på effekt låter lite galet. Ungefär som att hoppas
på att det skulle bli någon effekt av att en människa åt en morotsskiva som är en halv cm.
 
Sv: foder i övrigt

tack för alla tipsen (suger åt mig) ^^

tjock leken förändras inte så mycket uten det är själva längden, men det är ju säkert från individ till indinvid.

jag blandar foderjäst och mineraler med vatten så det blir en gegga och så sörplar hon i sig det utan problem :)
 
Sv: foder i övrigt

Beror inte det på hur stor hästen är? Jag har ponny som väger runt 165 kg, och jag tvivlar på att han behöver lika mycket morötter som en häst på 900kg.
 
Sv: foder i övrigt

Jag hade samma problem med min ponnys man, men jag har klippt den kort så den växer ut och blir tjockare istället. Jag kunde dra bort väldigt mycket av manen utan problem men det har blivit bättre efter att jag klippt av den.
 
Sv: foder i övrigt

Min ponny får en örtblandning vi blandar själva. Olika örter beroende på vad hon behöver. Just nu är väl den viktigaste ingrediense Lakritsrot, som är slemlösande. Hon får lätt hosta och är dammkänslig. Klarar t.ex inte av att stå inne ens ett par timmar, så lakritsroten underlättar för henne.
 
Sv: foder i övrigt

Jag har använt Steel joint som fodertillskott för risiga hovar på min häst, och det har bidragit till dels hårdare hovar men även mer man och svans.

När han kliat i svansen har jag använt AVS14, och det kan vara inbillning men jag har fått för mig att håret växer bättre där jag smort på sådant, så nu gör jag det på alla skav/rispor så fort de läkt och jag vill få tillbaka päls fort.
 
Sv: foder i övrigt

Jo det beror ju precis på hästens storlek liten häst behöver mindre, stor häst mer. :) förstår inte ironwills resonemang riktigt.. Bättre att börja försiktigt och pröva sig fram med hur mycket som behövs än att smälla på med stor mängd direkt :) precis som med annat foder, man ger ju inte stor mängd betfor direkt till en häst som inte är van vid det ;)
 
Sv: foder i övrigt

Ja självklart beror det på vad det är för storlek på djuret. Men att ge en normalstor häst alá 600 kg två morötter och tro att man ska
få se resultat. Om en människa ska äta en morot. Om en människa väger 70 kg så bör en häst alá 600 kg få 8-9 morötter för att det
ska vara samma dosering till antal kg.
 
Sv: foder i övrigt

Jo men nu väger inte min häst 600 kg. Utan han landar på 360 kg och jag väger 55 kg och ska äta knappt en hel morot egentligen :) så det beror lite på, men skitsamma! Hoppas att tipset hjälper loize iallafall, det var därför jag gav rådet :)
 
Sv: foder i övrigt

Morötter lär knappast ha någon effekt och absolut inte två morötter om dagen....

Jag ger mina hästar 3 kg morötter var under hösten, bara för att det är gott för dem.
 
Sv: foder i övrigt

Morötter lär knappast ha någon effekt och absolut inte två morötter om dagen....

Jag ger mina hästar 3 kg morötter var under hösten, bara för att det är gott för dem.

Har du testat att ge 3 kg var under sommaren på en exemhäst? Om inte, så kan du inte konstatera att det inte hjälper.

Och ang. 2 morötter om dagen så finns det hästar som väger under 100kg och för de skulle 2 morötter räcka. Men du ger ju dina 3 kg - och det tycker jag verkar onödigt mycket att ge bara för att de tycker det är gott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 589
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp