Foder i hagen.

Vita_N_6520

Trådstartare
Det börjar bli lite smålerigt i sjukhagarna våra hästar går i så vi måste skaffa något att lägga ensilaget på.
Någon som har något tips vad man kan lägga det på?

Det får inte ta upp alltför stor plats (liten hage - två hästar) och det måste vara så pass lätt att två personer kan flytta den dagligen iprincip. :crazy:
Inte heller något som är dyrt att köpa/fixa :p

Sv: Foder i hagen.

De stora svarta gummi el plastbaljorna/tunnorna som finns på bla granngården funkar bra. Lätta att flytta o hålla rent samt minimal skade risk.

Lastpall med pallkragar på är skitbra. Står stadigt men går hyfsat lätt att flytta på. Jag flyttar denna själv...
holada.jpg

Om man sätter spjälor mellan ribborna i botten så blir det mindre spill.
pallkrage1.jpg

Och ja, det går att ha flera hästar ätande ur dem samtidigt - hittade inget bra foto på det dock...

Kom bara ihåg att fästa pallkragarna på något sätt, t.ex med spännband, så att hästarna inte kan ta loss dem, för DÅ finns en viss skaderisk.

Senast ändrad:

Köp små lätta vattenbaljor.
Typ svarta fyrkantiga plastbaljor, vad kan de vara? 70x40 cm?

Man kan ha ett badkar att lägga höet i. Iofs rätt tungt att flytta på.
Blå tunnor som är delade rätt av så dom blir långsmala går ju också bra. Eller halva tunnor.
Pallkragar som någon sagt redan är bra.

Tillägger att om jag hade försökt lägga höet i plastbaljor av ngt slag så hade höet hamnat på marken på bara några minuter... En plastbalja är alldeles för lättvält om pålle vill klia sig lite eller bara leka med den.

MIN erfarenhet.

Såhär har jag, dvs bara lite annorlunda design men samma ide som pall med pallkrage:

thumbnail.aspx

Som synes kan tre hästar - om de håller sams - äta ur den utan problem.

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Jag har en sån här; http://www.blocket.se/vi/18139389.htm?ca=14_s

den har jag tagit bort gallret på samt skurit loss översta plasten så kan man stoppa i rätt mkt hö, visst kan endel komma brevid, men inte speciellt mkt... väldigt enkelt tycker jag! bra att det är tappkran med ifall man måste tvätta ur den eller ifall det har regnat!

tvättade min nu i veckan med högtrycken, som ny igen!

Senast ändrad:

Tänk bara på att avskuren plast kan ge hemska skador. Det blir så vasst. Finns hästar som busat runt sin ex vattentunna o skurit benet illa.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka