Foder Fråga

B

Bopplan

Jag har ett problem mid min 1 åriga Jack Russel hane.
Han har enda sedan han kom till oss varit dålig på att äta. Hos uppfödaren fick han Doggy, och åt det hos oss i början. sedan bytte jag till Royal Canin. som funkade hyfsat bra och han åt ganska bra, men sen när han blev 10 mån och vi bytte till Royal Canin Adult så vägrade han äta. Då bytte jag igen, nu till Nutro Choice för små hundar. och det äter han ganska bra. Men han har ganska dålig päls och fäller en hel del. Plus att han ofta är lite lös i magen.
Jag har ingen aning om vad det kan bero på, han är avmaskad och frisk i övrigt.
Är det någon som har nån idé? Ett foder som kan fuka?

Jag ska prata med en vetrinär så fort jag får en tid (han ska vaccineras snart) dom är ju nästan omöjliga att få tag på på telefon!!!

Snälla har ni några ideer..??

Sv: Foder Fråga

Bopplan skrev:
Jag har ett problem mid min 1 åriga Jack Russel hane.
Han har enda sedan han kom till oss varit dålig på att äta. Hos uppfödaren fick han Doggy, och åt det hos oss i början. sedan bytte jag till Royal Canin. som funkade hyfsat bra och han åt ganska bra, men sen när han blev 10 mån och vi bytte till Royal Canin Adult så vägrade han äta. Då bytte jag igen, nu till Nutro Choice för små hundar. och det äter han ganska bra. Men han har ganska dålig päls och fäller en hel del. Plus att han ofta är lite lös i magen.
Jag har ingen aning om vad det kan bero på, han är avmaskad och frisk i övrigt.
Är det någon som har nån idé? Ett foder som kan fuka?

Jag ska prata med en vetrinär så fort jag får en tid (han ska vaccineras snart) dom är ju nästan omöjliga att få tag på på telefon!!!

Snälla har ni några ideer..??

Ojoj jag tycker det verkar som att du byter foder lita väl ofta. Det ska man passa sig för för det kan ge bakslag. Inte bra alls! Tala med en veterinär som säkert kan ge dig goda råd om vilket foder som passar din hund bäst!
Lycka till!

Varför byta foder så ofta??
Tror att en del i matvägran kan ligga i det, att han vet att om han inte äter så kommer det snart nåt godare.
Jag skulle ge mat två gånger om dagen, ha det framme i tio minuter - vill han inte äta så ta bort maten och ge inget förrän det är dags för nästa måltid. Gör likadant då - efter några dagar max kommer han att börja äta. En normal hund svälter inte sig själv.
Hoppas det ordnar upp sig för er!

Hej
Har också en jack rusell som äter dåligt är ofta lös i magen och spyr nån gång ibland. Tror lite att de kan ligga i rasen, men e inte säker. Har hört om andra som har samma problem. Och vi byter inte foder ofta. Har nog bara gjort de nån gång sen vi köpte honom för 4 år sen. Så de behöver inte alls bero på att du byter foder ofta men de e ju inte så bra att göra de. Vet. har sagt till oss att de e bara att ge honom ris i några dar så går de över men de gör de inte. Inte på våran iaf e ju nått du kan testa. Våran vägrar äta de, väldigt kräsen. E lite som en bullimektiker vissa dar ätet och äter han andra så äter han inge alls.. Då ä han dålig i magen och spyr istället..

har sjalv en valdigt svarfodd JRT tik pa snart 2 ar. Torrfoder har vi alltid framme och hon ar egentligen inte speciellt krasen med maten, hon ater bara inte sa mycket.
Man kan ta fram en stek at henne, eller skinka och da ater hon 2 tuggor sedan gar hon darifran. Vi har forsokt med det mesta faktiskt, hon har fatt oljor i maten, olika medel veterinaren skrivit ut. Men det som faktisk hjalpte att fa henne upp i hull ar att vi bytte till valp-foder. Sa nu far hon Hill's valpfoder och det ar en helt annan hund vi har hemma.
Dock har vi en till hund som ar at det lite feta hallet, sa den far man verkligen kolla att den inte ater for mycket.

Tack för era svar.
Egentligen så är han inte för mager, kanske lite men inte så farligt. Anledningen till att jag bytte från Rc var att det vägrade han verkligen äta. Det här nya fodret äter han hyfsat bra. Men absolut inte så mycket som han ska, han ska typ äta 3dl och han kanske äter 1,5dl om dagen.
Får fortsätta som jag har gjort då, kanske ligger lite i rasen. Han spyr aldrig (om han inte har käkat gräs..) men är som sagt lite lös i magen i bland.
Vad ger ni för torrfoder till era JR?

Liknande trådar

Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
633
Senast: Hawaii
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 037
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Rebe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama