Foder för nybörjare

Iser

Trådstartare
Jag har haft min häst i ungefär 1½ år, men har haft honom på foder ända från början och har därför låtit fodervärden ta ansvaret för utfodringen så länge, speciellt eftersom jag själv har väldigt dårliga kunskaper om detta själv, då jag alltid innan har ridit andras hästar och inte behövt bekymra mig om den frågan, då folk själva har velat hålla på med det (ganska självklart).

Nu dröjer det inte många månader innan jag förhoppningsvis kan ta över skötseln på min egen häst helt och hållet:bump:! Därför vill jag ju lära mig mer.

Ska självklart läsa på lite själv också, men till en början vore det roligt att höra hur ni tänker.

Jag har en modell häst som är väldigt hungrig, men som också är av typen, som inte behöver så mycket för att ta upp näring och hålla hullet och det är väl lite grann det som känns svårt.

Hoppas inte detta uppfattas som foderstat till en specifik häst, det jag är nyfiken på är mest vilka produkter man kan satsa på, för att få en lagom näringsrik kost?

Vad är det som gäller ang. kraftfoder? Havre eller korn eller något helt annat?

Hur vet man vad man ska välja av grovfoder - hö, halm, ensilage och vad ska resp. innehålla i så fall? Vilket är bra för vad?

Vad är det som är viktigast att tänka på ang mineraler, tillskott etc. när man har en lättfödd häst?

Hur ska man tänka om hästen är för tjock - självklart mer motion, men om man inte har så mkt tid, går det att bara dra ner på mängden kraftfoder ? Eller kommer det bli brist på något annat då?

Långt inlägg... Hoppas någon orkar svara;) Skulle bli mycket tacksam i alla fall:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Foder för nybörjare

Det första du ska satsa på är ett bra grovfoder.
Vad det innehåller får man reda på genom att göra analys på fodret. Det finns ett antal laboratorier som gör analyser av foder.
Vad eller om du behöver kraftfoder det får kvaliten på grovfodret och hästens behov avgöra.
Halm är först och främst inte ett foder, det har nästan inget näringsinnehåll. Men det fungerar bra för lättfodrade hästar att hålla sig sysselsatta med att tugga på.
Hö eller ensilage beror mer på vilket som man får tag i med för hästen bäst värden och vilka möjligheter man har för att lagra det.
Vissa enskilda hästar klarar inte av det ena eller andra men för de flesta är enslige godare att äta.
 
Sv: Foder för nybörjare

Hösilage och ensilage håller sej inte lika länge som vanligt hö, håller ca 4 dagar efter att man har öppnat plasten är svårt att få slut på det på så några dagar omdet är ett litet stall. I mitt stall tar det slut på 2-3 dagar med 20 hästar. Hästar ska ha minst 1.2 kg hö/100kg kroppsvikt och får dom hö- eller ensilage ska dom ha unegfär det dubbla då det är mkt blötare och nästan bara innehåller vatten.
Om din häst hade lätt att gå upp i hull ska duföröska att inte ge den så energirik kraftfoder det är det som blir till hull om den inte får utlopp för energin. Betfor är tex. energirikt.Havre tror jag oxå är ganska energirikt och av korn kan hästarna ofta gå upp i hull. Skulle nog satsa på ett bra grovfoder får han mkt grovfoder borde det täcka hans behov och då har han oxå något att göra och är ju bar om han var hungrig av sig.
Mineraler är inte alltid nödvändigt att ge men det behövs tillskott på selen, vi har selen fattiga åkrar i sverige.
Det är enklare att räkna ut en foderstat när du har n grovfoderanalys och kan då lägga till det som fattas, man kan gå in och räkna på hippocmapus

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
 
Sv: Foder för nybörjare

Du har redan fått bra svar. Jag har en lättfödd häst. Hon får ganska mkt hö, lusern,betfor och mineraler. Hon behöver definitivt inte ngt kraftfoder. Jag rider henne fem dagar i veckan, nu på vintern mest motion i skogen. Hon har halm som strö i sin box men hon äter inte så mkt av det.
 
Sv: Foder för nybörjare

I mitt stall tar det slut på 2-3 dagar med 20 hästar. Hästar ska ha minst 1.2 kg hö/100kg kroppsvikt och får dom hö- eller ensilage ska dom ha unegfär det dubbla

Jag måste bara fråga hur stora balar ni har för jag får inte ihop det att en bal ska kunna räcka till 20 hästar i 3 - 4 dagar?
 
Sv: Foder för nybörjare

Är nog normalstora balar ca 1x1 m, men det är bara hsilaget dom får inne på kvällen som tas från den balen dom går på lösdrift i hagen och har andra balar därute :D
 
Sv: Foder för nybörjare

Du har redan fått bra svar. Jag har en lättfödd häst. Hon får ganska mkt hö, lusern,betfor och mineraler. Hon behöver definitivt inte ngt kraftfoder. Jag rider henne fem dagar i veckan, nu på vintern mest motion i skogen. Hon har halm som strö i sin box men hon äter inte så mkt av det.

Det var lite min känsla att det är åt det hållet jag ska, men vad är lusern och betfor bra för egentligen? Tappar hästen orken om den får för lite kraftfoder? Så jag kan räkna med att så länge att han verkar pigg och glad att maten räcker till?

Min fodervärd kör på ett foder från St. Hippolyt, för hästar som har lätt för att gå upp i vikt och drabbas av t.ex. fång. På ett vis känns det lite onödigt, om man kan göra som du skriver, men det kanske är smart, så att man vet att hästen får i sig det den ska. Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av detta foder?

Skulle vara kul på bilder med lite kommentarer om hur hästen är i huld. Jag tror mig ju kunna se om hästen är för tjock eller för smal, men finns det något annat jag kan titta efter?
 
Sv: Foder för nybörjare

Det finns en bok som heter "Hästens näringsbehov och utfodring", av en dam som heter Planck i efternamn. Däri står det vad du ska tänka på när du gäller grovfoder, och hur du räknar ut en foderstat som passar din häst. Sedan får man alltid använda ögonen också, och se så att hästen är i rätt hull. Men den boken är en bra början!
 
Sv: Foder för nybörjare

Min häst har haft fång och därför vill jag inte ge henne spannmål. Det är visserligen en ponny och hon är ganska lättfödd och behöver nog inte kraftfoder överhuvudtaget. Lusern är ett proteinrikt grovfoder. Både betfor och lusern är bra för deras tarmar. Därför får hon det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp