Foder för markarbete/tävling?

S

Sanoh92

Vet ni något bra foder för hästar ellr ponnyer som jobbar mkt med markarbete för att bygga upp muskler men ändå som är mot tävling i främst hoppning och även undrar jag om ni vet något bra foder för hästar ellr ponnyer som tävlar främst i hoppning i lokalt nivå?
Tacksam för alla sorters svar :)

Sv: Foder för markarbete/tävling?

Vilket foder som passar beror väldigt lite på om hästen tävlar på lokal nivå eller gör markarbete. Det som avgör vilket foder som passar är ålder, storlek, kön, hull, temperament och hur hårt hästen tränas till vardags. Och framförallt ska man titta på vad man ger för grovfoder. Det viktigaste är att den får i sig lagom mängd energi, proteiner och torrsubstans (som betyder mat att smälta från hö, lusern och hösilage när man räknat bort vattnet som finns i det).

Det första man ska tänka på är att ge ordentligt med bra hö eller hösilage. Man ska ge minst 1,2 kg ts per 100 kg häst, dvs en häst som väger 400 kg ska äta minst 6 kg hö (eller eventuellt lusern) eller omkring 8 kg hösilage, mer om det är lite blötare silage. Gärna mer, det är bra för magen och psyket att få tugga mycket grovfoder.

Därefter får man titta på höanalys om man har det, hull och hur pigg hästen är och bestämma om och vad för kraftfoder hästen ska ha. Om den är pigg och fin i hullet behövs kanske inget kraftfoder alls, medan det till andra hästar behövs flera kilon torts att de utför samma jobb.

Lämpliga sorter är hö eller hösilage, lusern, kanske lite havre, olika sorters färdigfoder som tex krafft grund. Det är supersvårt att veta vad som passar just din häst, för det som funkar på den ena som är på samma tävling som du kan göra din häst helt skogstokig och busig. eller så kanske ditt hö har lite för lite protein i sig så tappar din häst muskler om den inte får en annan typ av foder. Det är lättast att fråga någon som kan foder bra som kan titta på din häst också.

Ok tack för svaret. Tänkte skaffa en häst eller ponny(helst häst då jag börjar snart bli för gammal för att tävla med ponny) så då undrar jag efter något bra foder som ger konditionen att orka men samtidigt vara i fint skick men det blir nog inte tävling på lokalt nivå förens om närmare ett år skulle jag tippa, före det blir det nog mest markarbete & små klubbtävlingar....

De får orken av att vara friska och pigga och vältränade. Det blir de om man ger balanserad och bra mat och trappar upp motionen så de bygger upp sig över lång tid. Fibrer och nyttigt foder helt enkelt, precis som idrottare äter. Ett bra hö med bra värden är det viktigaste, det bästar är att titta på höanalysen innan man köper höet så man ser att det är tillräckligt med protein i så det inte blir så svårt och dyrt att hitta ett bra kraftfoder. Sedan lägger man på det som fattas i form av mineraler och ev kraftoder:)

Jag räknar alltid ut vad mina hästar ska äta för att vara i toppform. de äter just nu 8 respektive 9 kilo hö, ca ½kg korn till den ana medan den andra bara äter någon näve och ½ kg lusern var plus mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka