Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så var det för vår ponny också. Hösilage gick INTE. Vet flera som inte klarar det, så det är nog inte så ovanligt.Vad äter den för grovfoder?
Det här är nåt som jag vet ofta emotsägs i vissa kretsar, men min ponny klarar inte hösilage. Eller KLARAR gör han väl, men han blir dålig i magen någon dag vid varje ny bal med lös avföring osv. Nu sedan han enbart fodras med hö har han bara reagerat vid foderbyte i kraftfodret osv, alltså BETYDLIGT mer sällan än när han åt hösilage.
Nu är det här något många gärna säger emot, "hästar kan inte vara känsliga för hösilage" osv, så ta det som ett tips om du vill eller bullshit om du vill På min ponny är det vad som gör skillnaden iallafall.
Nu äter han hö och lite annat, försöker ge så lite kraftfoder som möjligt (ger t.ex. ganska mycket lusern och bara lite soja för proteinet eftersom jag vill ge så stor del grovfoder som möjligt), och han har (peppar peppar) varit jättebra i magen länge nu, förutom några dagar då han åt betfor (det klarade inte magen)
Hon har ingen maskLägger till: om du inte redan gjort det kolla om den har mask.Avmaskning kan hjälpa.
Tack för input, det känns som en djungel. Min lilla häst är en hetsig ätare och slickar marken både i hage och box i jakt på smulor så det kan säkert vara en del av problemet.
Min häst har ibland diarré och lös avföring.
Har ni hittat något foder som har hjälpt era hästar att ge dem en mer stabil mage? Min blir hjälpt av probiotika men i mina drömvärd kan jag hitta ett foder som avhjälper problemet. Några tips?
Tack för input, det känns som en djungel. Min lilla häst är en hetsig ätare och slickar marken både i hage och box i jakt på smulor så det kan säkert vara en del av problemet.
Om du testar dessa gastro-tillskott och probiotika men inte får resultat så tror jag att du har svaret just här i det du skriver. Jag har en häst vi testade -alla- tillskott till, probiotika, prebiotika, hö... ja allt - Men det var vattnet/jorden hon slickar i sig som var problemet. Vi vet inte exakt vad det är i vattnet (som är tjänligt för människor), om det är jordbakterier eller balansen på mikromineraler som blir fel, men sen hon får vatten ur den nya källan har problemet blivit 95% bättre.