Foder för känsliga magar

Calvaro

Trådstartare
Vad kan man ge för foder till känsliga magar? Hästen i fråga blir lätt lite dålig i magen efter transportering och annat som inte riktigt följer rutin. Har även haft lite "lätta" kolik känningar.
Upplever annars inte hästen som stressad utan verkar vara lugnet själv vid all hantering.

Sv: Foder för känsliga magar

Så rena och "ickestörande" fodermedel som möjligt till att börja med.

Börja med ett riktigt bra grovfoder och komplettera om det behövs med rena fodermedel typ betfor, lusern, spannmål etc. På så sätt kan du lätt utesluta fodermedel som hästen inte verkar tåla.

Rent akut, vid t.ex. transporter, kan du tillfäligt ge något magstabiliserande, t.ex. bakjäst, foderjäst eller något probiotika. Se till att hästen dricker ordentligt.

Något som är jättebra är Derby mach. Det lugnar magen. (betfor tycker jag att du ska vara försiktig med om han är lös i magen pga att det har en lakserande verkan)

;) Penol

(betfor tycker jag att du ska vara försiktig med om han är lös i magen pga att det har en lakserande verkan)

Men betfor är även väldigt fiberrikt, och kan därmed ha en stabiliserande verkan. :)

Det är nog högst individuellt hur hästar reagerar på betfor, och det kan ju vara melassen de reagerar på om de blir lösa av betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18