Foder för att få hästen upp i vikt!!!!!!!

bilbobus

Trådstartare
hejsan!
Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av lite olika fodersorter.
Min häst är lite tunn trots avmaskning, ordentligt med grovfoder osv.

Undrar vilket fodermedel som ni tycker får upp hästen i vikt

-korn
-lusern (pellets eller STRÅ?)
-nåt krafftfoder (grov?)
-annat

Testat m korn, tycker inte de hände så mkt?
tacksam för svar!

Sv: Foder för att få hästen upp i vikt!!!!!!!

vet ju inte vad du ger nu men ett bra krafft foder, lusern och något som funkat väldigt bra på våra hästar är soja! lycka till

Först och främst: Har du analyserat grovfodret? Hur mycket näring innehåller det? När man vet det kan man börja leta efter ett passande tillskott.

Hur mycket grovfoder får hästen (rejält med grovfoder tolkas olika av olika personer:angel: )? Vilket sorts grovfoder har du? (ensilage och hösilage innehåller mer vatten än hö, därför kan det behövas mer av de två förstnämnda jämfört med hö)

Vilken ras?

Ge hästen så mycket grovfoder den vill ha, och "toppa" sedan med kraftfoder/mineraler för att täcka det sista behovet.

Förslag på foder:
Jag provade en gång Eggersmann Senior/Vital (har en äldre häst, så jag tyckte att det lät bra), och jag riktigt såg hur hon växte på bredden, så det slutade jag snabbt med. Hon fungerar bra på ca 10-11 kg hösilage och 3/4 kg Mustang Fiber müsli.

Du kan även ge hästen nån deciliter mastolja per dag för att få den att hulla på sig lite :)

Om det passar till ditt grovfoder, ge Krafft Energi. Det ger hull!! Vi använder det till hästar som behöver lägga på sig, som ett komplement i den övriga foderstaten. Det ger snabbt resultat!

Som någon redan nämnt så beror det på vad ditt grovfoder innehåller. Det kan ju vara så att grovfodret innehåller lågt näringsvärde av både energi och protein eller något av dom - framförallt så är det vanligt med på tok för låga proteinmängder.
I sånna fall behövs ett tillskott/kraftfoder som ger mycket protein! I annat fall kanske hästen helt enkelt bara behöver mer av energi och/eller protein än vad grovfodret ger trots att du ger stora mängder redan. Inte ovanligt alls till svårfödda individer. Även om man ger dom fri tillgång på grovfoder så räcker det inte på långa vägar ibland.

Frågan är alltså - behöver du tillsätta nåt proteinrikt eller nåt energirikt? Om du inte har analys på grovfodret kan du för säkerhets skull börja ge LUSERN ett par kilo/dag så får du i hästen både mer energi OCH protein utan att riskera proteinöverskott (lusern är grovfoder och med det "kan" man inte överskotta protein). Pellets eller strå spelar inge roll, bara hästen äter upp det. Ta det som du tror hästen gillar bäst!
Om detta inte skulle hjälpa (det gäller att hästen äter de 2kg lusern UTÖVER den mängd hö som den får idag) så kan du pröva att lägga till mer kompakt näring i form av olja (te x rapsolja) och ev. sojamjöl. Utöver det du redan ger idag.

Och så min vanliga tråkiga fråga: avmaskad när med vad?

Soja är outstanding, även om det kan medföra vissa risker om man överutfodrar. Jag har aldrig haft problem med det och hästarna går snabbt upp av det. Det som är bra är att hästen inte behöver äta så mycket av det, så den har fortfarande plats till mycket hö. Jag har fodrat upp en del tunna fullblod på det.

Har samma problem, och lånar tråden för lite frågar, hoppas ok för TS:bow:
-Hur mycket kostar en säck kraft energi? Ges det som tillskott eller som ända kraft?
-Har börjat gett lucern till min pålle nu i ca 3veckor, ger ca 1liter /dag
Är det för lite? Om man ska komma upp till 1-3kg /dag blir det ju hur mycket som helst??:confused:
- Vilken soja är bäst att ge till häst? Tips?
Vad är det för biverkningar som kan ske?

Fjallis- Vad ger ni era hästar för foder utöver kraft energi när dom ska upp i vikt?:)
Min pålle är väldigt petig med hösilaget och äter inte mer än 9kg/dag + nåt kg halm så det är svårt att få fason på honom:crazy:

Sorry TS för trådkap:bow:

Har köpt Krafft Oil som vi ska prova till halvblod som börjar tunna ur lite. Sojaolja isf det vanliga sojamjölet. Damen i fråga är petig och vill inte alltid äta upp all mat.

liter är väldigt lite.

Mät i kg och ja, det är myyycket lusern de ska äta.
Ofta blir det svårt då de blir mätta på lucernet och inte äter upp höet/kraftfodret.

Jag tycker det är bättre att kombinera lucern med kraftfoder och hö.

Finns många olika foder man kan ge för att få upp hullet
korn
lucern
krafft rehab
hippo alfa
dynavena

osv osv

Lättast är om man vet vad man stoppar i sin häst, är det bara energi som saknas eller även protein?

Lösning är i 99% av fallen mer mat. Även om det känns mycket och dyrt så är det mer mat som gäller. Får man inte i de mer hö får man peta i de kraftfoder eller lucern.

Har köpt Krafft Oil som vi ska prova till halvblod som börjar tunna ur lite. Sojaolja isf det vanliga sojamjölet. Damen i fråga är petig och vill inte alltid äta upp all mat.

Skrev du rätt nu? Du byter väl inte sojamjöl mot sojaolja? Det första innehåller mycket proteiner, det andra inga proteiner.

Dyrt med Krafft Oil istf. att köpa vanlig matolja i affären...

Matolja? Vilken och hur mycket? Häst: 3 år quarter och "tunn" och växande. Kanske luzern är det som är bäst då? Eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 654
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III