Foder för viktuppgång...

T

Tequilasun

Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder.

Mitt ena vbl sto på 14 år äter i dagsläget ca 1 kg lussernpellets(kraft), 5 dl helkorn, 3 dl betfor, 1 msk gurkmeja och 1 dl b-vitamin samt ca 10 kg hö. Ev. 1 dl olja senare också.

Hon har lite svårt att hålla hullet på rätt nivå därav lussernen.

Men hade funderingar om det fanns nå annat foder man kunde ge henne då krafts lussern börjar bli lite dyrt tycker jag( 190 kr- 25 kg) så därförhar jag börjat kolla lite på andra märken.

Vet nu inte hur mustang och doddsson ligger prismässigt då jag inte har någon återförsäljare här i stan men är till grannstan där det finns å.försäljare ganska ofta.

Tänkte höra lite vad ni tycker om dom olika sorterna?
Är dom prissvärda?

Vill inte ge henne havre då hon blir knäpp av det och helst inte musli heller då jag har fåttt uppfattning om att det är ganska dyrt. Eller har jag fel där?

Eller är det bara att glatt knata iväg till granngården och köpa krafts lusernpellets. :laugh:

Kan tillägga att mitt andra vbl sto på 6 år också äter några dl lussern. 3 dl betfor och 4 dl helkorn samt 8 kg hö om dagen. Hon äter dock lussern mest bara för förebyggande syfte utifall hon också skulle tappa hullet nu under vintern och då inte behöva vänja in henne på det igen.

Alla förslag och tankar om foder mottages gärna. :bump:
 
Sv: Foder för viktuppgång...

Mitt ena vbl sto på 14 år äter i dagsläget ca 1 kg lussernpellets(kraft), 5 dl helkorn, 3 dl betfor, 1 msk gurkmeja och 1 dl b-vitamin samt ca 10 kg hö. Ev. 1 dl olja senare också.

Äter hon helkorn eller du mäter bara upp det så?
Annars så bör du stöpa eller krossa innan du ger den, då korn har en för hård kärna för att hästar ska kunna smälta den.
Priser på lusern har jag dålig koll på... tror att kvarnby är billigast där jag köper i alla fall.
 
Sv: Foder för viktuppgång...

(H****) Grov Alfa tycker jag fungerar jätte bra till hästarna
 
Sv: Foder för viktuppgång...

--------------------------------------
 
Sv: Foder för viktuppgång...

Det är helt korn som är uppblöt(stöpt).

Har inte sett nå foder från kvarnby häromkring vad jag vet. Får kolla runt och se om det finns här i närheten, :)
 
Sv: Foder för viktuppgång...

ok, det har jag inte kollat på.
Vad är det i det? har aldrig gett hästar alfa eller hållt på med det.
vet du på ett ungefär vad det kostar?
 
Sv: Foder för viktuppgång...

Om du går in på svenskafoder.se så finns innehållet över Grow Alfa där. Jag ger 179 kr för 25 kg. Mkt smakligt foder med högre smrp än tex Kraffts lusern.
 
Sv: Foder för viktuppgång...

Mitt ena vbl sto på 14 år äter i dagsläget ca 1 kg lussernpellets(kraft), 5 dl helkorn, 3 dl betfor, 1 msk gurkmeja och 1 dl b-vitamin samt ca 10 kg hö. Ev. 1 dl olja senare också.

Hon har lite svårt att hålla hullet på rätt nivå därav lussernen.

Men hade funderingar om det fanns nå annat foder man kunde ge henne då krafts lussern börjar bli lite dyrt tycker jag( 190 kr- 25 kg) så därförhar jag börjat kolla lite på andra märken.

Färdigblandade kraftfoder blir oftast mycket dyrare är att ge lusern. Lusern är ett mycket bra grovfoder som komplement till hö eller hösilage. Har du testa att ge mera hö? 10kg låter i mina öron inte spec. mycket. Har du analys? Du skriver 1 kg lusern och 5 dl korn, nu vet jag inte vad helkorn väger men ett kg krossat korn är ca 22dl. Så hon får egentligen inte spec. mycket varesig grov eller kraftfoder. Däremot så låter 1dl b-vit. mycket, visserligen så är det inte giftigt med för mycket b-vit eftersom de kissar ut överskottet, men det blir dyrt i längden att ge så mycket. 25-40ml brukar väl rekomendationen ligga på beroende på storlek.

Att jämföra med: Jag har 2 stora varmblod och ger fri tillgång på analyserat grovfoder, ca 0,5-1 kg lusernpellets, ca 1 kg kornkross, den ena får även ca 600g havre. Båda får mineraler, b-vit under pälssättning/fällning, e-vitamin vid hårt jobb och den som inte får havre får också Magnesium tillskott under vinterhalvåret, så hon inte skall vara så tokig. Mina tjejer går på lösdrift men även när de stod på box så hade de liknande foderstater, dock ej fri tillgång men åt då ca 12-15kg hö/dag.

Så kolla över värdena i höet först innan du exprimenterar med dyrt kraftfoder, för ett bra grovfoder kan räcka långt.
 
Sv: Foder för viktuppgång...

-----------------------------
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder för viktuppgång...

har inge analys på höet då jag står installad och det ingår i hyran. I vinter kommer det blandas med ensilage om jag fattade stallägaren rätt.

det är b-vitamin i pelletsform(krafts) hon får och där står det 1 dl/dag, det är bara nu under pälsfällning höst och vår.

har haft henne på fri tillgång på hö, men då åt hon ca 12 kg om dan som mest. Har provat ge henne mer korn både hel(stöpt) och krossad men hon verkar inte vara så förtjust i korn. SÅ blir det för mycket vill hon inte äta.
Därav den mängd korn hon får.

Är också medveten om att det är dyrare med färdigblandat, har kollat lite på andra märken och det var därför jag skrev här för jag ville veta hur dom var iallfall.

MIna hästar fungerar bra på dom foderstaterna dom har, men jag ville veta om det fanns nå alternativ till lussernen som kanske var billigare.
 
Sv: Foder för viktuppgång...

Jag skulle rekommendera mycket mera hö då jag fått lära mig från början att enbart grovfoder ger viktökning inte kraftfoder. Skulle även rekommendera olja. Mängder efter hästen naturligt vis.
 
Sv: Foder för viktuppgång...

har du nå tips på vart man kan få tag i hestekraft?

Har inte hört talas om det förut.
 
Sv: Foder för viktuppgång...

har inte hört så mycket om dom. Men vad jag läst om dom så verkar det jätte bra. Kan du säga på ett ungefär hur dom ligger i pris?
 
Sv: Foder för viktuppgång...

Kom på sen att det kanske var just B-vit. pellets du ger och då är det ju helt enl. rekomendation. ;)
Bra att ni testar med silage också. Vad gäller höet hon åt när hon hade fri tillgång så kan det ju vara så att proteinvärdet var välldigt lågt och att hon helt enkelt inte orkade äta mer än 12 kg, men pga. det låga värdet ändå inte fick i sig tillräckligt. Om jag har förstått saken rätt så är det vanligt med låga proteinvärden iår pga. de fina varma vädret vi hade i stora delar av landet under höskörden. Det han helt enkelt bli lite för torrt innan skörden.
Du kan inte fråga stallägaren om de kan göra en analys eller om ni är flera i stallet som kan gå ihop och dela på kostnaden om inte ägaren vill lägga pengar på det. Tror det rör sig om några hundralappar.

Som svar på frågan om det fanns något billigare alternativ än lusern så tror jag att det blir svårt, möjligtvis om du hittar någon annan återförsäljare än Krafft /Grangården. Om man skall hårddra det så frågar du ju om det finns ett kraftfoder med billigare kilopris än hö, eftersom lusern är ett grovfoder.
Du säger att de fungerar bra på de foderstater de har. Jag tror inte att ett färdigfoder kan ge tillräckligt med protein och "snäll" byggamuskler och hållahulletenergi utan att du behöver gå upp i mängd mot vad du ger idag. Och när du går upp i mängd så får du ju även ett ännu högre kilopris och framför allt en energiskare häst.
Du kan ju alltid testa med mera olja som ger "bra" energi och även testa med soja. Sojan kan du ge upp till 100g /100kg kroppsvikt av, tänk bara på att vänja in det långsammt så att hon inte får proteinknölar. Om du testar soja så tänk också på att Kraffts olja (om det är den du använder) också innehåller soja.

Lycka till!
 
Sv: Foder för viktuppgång...

höet hon åt då har jag ingen anning om vad värdena låg på. men det var grönt och fint och hon åt det utan bekymmer. :)

Tänkte höra med ägaren om analys. Det är bara mina 2 hästar och hennes häst som står i det stallet. För det vore kul att veta, men vad jag vet så kommer alla balar från olika åkrar så det kan skilja lite i kvaliteten på dom har jag märkt.

det har du nog rätt i och mer energi tror jag inte hon behöver då hon är tillräkligt pigg så det räcker ändå. Fast nu går hon inte regelbundet heller så det är nog därför hon har all energi just nu.

Hon fick krafts soja i vintras och olja i våras, oljan var det som hjälpte bäst på henne och sojan var hon lite skeptisk mot då hon fick det.

Oljan provade jag både krafst och vanlig rapsolja.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 921
Senast: Habina
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 132
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 636
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 452
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp