Foder för högpresterande häst

B

Buffe

Efter att ha läst Spader äss inlägg ang hur hästar reagerar på fett i fodret tänkte jag spinna vidare på ämnet hur man bäst utfodrar högpresterande hästar. Efter att ha varit på flertalet foderföredrag etc.. men aldrig fått ett så utförligt svar som spader äss gav.
Mina frågor är,
-Vilka fodermedel är mest lämpliga för en högpresterande häst.
- Det finns många upfattningar hurvida man ska ha ett kraftigt grovfoder eller inte till tävlingshästar, har du en hög energinivå får du ju automatiskt med dig en hög proteinhalt. När jag var på kraffts foderföredrag menade de att man skulle ge ett " sämre grovfoder" och i stället ge typ groov för att potatisproteinet var bättre för tävlingshästar. Han gav exempel på flera travtränare som bytt till ett hösilage med sämre värden som fått betydligt bättre resultat efter det. Samtidigt läser man i foderbladet på de små undersökningar som gjorts hittills att en överutfodring av protein från grovfodret inte har någon negativ effekt på prestationen :confused:
- Hur skulle en optimal foderstat för en högpresterande häst se ut?
- Hur långt innan en prestation (i detta fall travtävling) är det optimalt att ge hästen mat? och vad?
-Bör man ge hästen något att äta mellan upvärmning och start? Tiden i mellan är ca 1 timma.
Detta är för mig väldigt intresanta frågor som jag inte lyckats få svar på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder för högpresterande häst

Jag kan inte svara på när man ska ge hästen mat innan start osv. Men bäst vore om man kunde tajma in ättiderna så att de passar med starttiderna.

Jag är mycket för att fodra med så mycket grovfoder så möjligt och sen endast använda kraftfoder, tillskott osv. som kompliment.
Dels för att jag vet att hästen har ett tuggbehov och det har visat sig att beteende störningar har ett samband med lite grovfoder och mycket kraftfoder. Finns även en högre risk för magsår om man fodrar med lite grovfoder och mycket kraft. (pga. magsaften "täcker" inte kraftfoderet i magsäcken som grovfoder och kan "skvalpa över" margo plicatus)

Sen går jag på Wången där ett projekt håller på just nu! med 2åriga (nu 3år!) travhästar. Försöket går ut på att endast fodra med grovfoder och hästarna ska kunna prestera lika bra. Än så länge verkar deras hypotes stämma och alla 16 hästar har klarat premielopp.

Jag ser bara fördelar med att fodra så mycket man kan med ett bra grovfoder.
Har själv en häst (dock en islandshäst) som jag ska avelsvisa i vår och jag har valt att ha ett grovfoder baserat foderstat.
 
Sv: Foder för högpresterande häst

Jag är mycket för att fodra med så mycket grovfoder så möjligt och sen endast använda kraftfoder, tillskott osv. som kompliment. Dels för att jag vet att hästen har ett tuggbehov och det har visat sig att beteende störningar har ett samband med lite grovfoder och mycket kraftfoder. Finns även en högre risk för magsår om man fodrar med lite grovfoder och mycket kraft. (pga. magsaften "täcker" inte kraftfoderet i magsäcken som grovfoder och kan "skvalpa över" margo plicatus)

Jag håller fullständigt med dig om detta.

Sen går jag på Wången där ett projekt håller på just nu! med 2åriga (nu 3år!) travhästar. Försöket går ut på att endast fodra med grovfoder och hästarna ska kunna prestera lika bra. Än så länge verkar deras hypotes stämma och alla 16 hästar har klarat premielopp.


Jag är tyvärr ganska säker på att dessa hästar inte kommer att kunna prestera optimalt. Det är ett faktum att endast glukos i blodet och lagrad glykogen i musklerna (som kan omvandlas till glukos) kan användas som bränsle vid högintensiv träning eller tävling.

Glukos kommer främst ifrån socker och stärkelse i fodret som tas upp i hästens tunntarm. Den glukos som hästen inte använder omedelbart lagras i levern och i musklerna som glykogen genom en process som kallas för glykogenes. Ett grovfoder (gräshö) innehåller en del socker men väldigt lite stärkelse. Det är i princip endast fröställningen i ett gräs som kan innehålla stärkelse. Sockret i ett grovfoder består av glukos, fruktos och sukros. Andelen glukos är endast ca. 50% medan stärkelse innehåller 100% glukos. Ett grovfoder innehåller därför ganska lite snabba kolhydrater som kan fylla på musklernas glykogenförråd. Dessutom är det svårt att få hästen att äta så mycket grovfoder som krävs för att tillgodose energibehovet hos en häst i hård träning.

Det finns emellertid ytterligare ett sätt för hästen att fylla på sitt glykogenförråd. Fiberfraktionerna i ett foder fermenteras av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Slutprodukten är kortkedjiga fettsyror (VFA) främst ättiksyra, propionsyra och smörsyra. Propionsyra kan metaboliseras till glukos och glykogen genom en process som kallas glukoneogenes. Andelen propionsyra i VFA är dock oftast inte så stor.

Man brukar ibland jämföra hästens glykogenförråd med bilens bränsletank. Man fyller bilens bränsletank innan man ger sig ut på en resa och tankar bilen igen när tanken är tom efter resan. På samma sätt fyller man på hästens glykogenförråd före ett tränings- eller tävlingspass och efter träningen/tävlingen fyller man på glykogenförrådet igen. Det finns dock en väsentlig skillad mellan bilen och hästen. Du kan köra bilen på maximal hastighet ända tills bensinen tar slut, dvs, även med lite bränsle i tanken kan bilen prestera maximalt. Detta gäller inte för hästen. Det finns studier som tyder på att hästens prestationsförmåga börja sjunka redan när glykogenförrådet är ungefär halvfullt!

Man kommer inte ifrån att stärkelse är det mest effektiva sättet att fylla på glykogenförrådet. Man kan kombinera stärkelse med ett foder som innehåller lätt fermenterbara fibrer som fruktan, pektin och eventuellt hemicellulosa. En mix av stärkelse (t.ex. havre) och pektin (t.ex. betfiber) bör fungera rätt bra som komplement till ett grovfoder av bra kvalitet, dvs. ett tidigt slaget hö/hösilage med liten andel ADF.

Sen är det naturligtvis mer än energi som en högpresterande häst behöver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp