Foder för förbättrad hovkvalité?

Elisha

Trådstartare
Har ni buke-människor något bra foder/tillsats som "enbart" är bra för hovarna, dvs förbättrad hovkvalité?
Just nu går mitt 8-åriga sto, som rids varje dag på:
10-12 kg hösilage (analyserat)
2,5 kg krafft grund
2 L Lusernpellets
Mineraler, vitaminer &
Rejält med morötter.

Såg i Börjes nya katalog att Biotin var bra för spruckna hovar.
Fungerar det? (Dvs någon som har provat.)
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

All förbättring av dålig hornkvalitee sker inte enbart genom tillskott. Vad har du hittills gjort för att förbättra hans hovar ? Biotinbrist har sällan hästar så där kan du spara dina pengar.
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

Hon har inte spec dåliga hovar, men en spricka i ena hoven, som hon har fått succesivt.
Annars har hon fina hovar, men ibland händer det att hon trampar sig själv så skon sitter löst (hände igår så idag var hovis och skodde om.) eller lite av hoven trampas bort. (Dålig att formulera mig.) Vet inte vad jag ska göra, hon har boots på alla fyra.:crazy:
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

Min 22-åriga dam har gått på biotin sen början av januari, enligt rekommendation av hovis. Han var då på besök 23 december. När han kom igen den 17 februari, var han mäkta nöjd av förbättringen av hovkvalitén. Direkt torra och spruckna var de väl inte, men väl smuliga och "små", därmed svårverkat. Nu kommer han 18 april. Men jag försökte ringa in honom redan för en vecka sedan, då hovarna växt kopiöst sen sist.

Jag har gett "två mått" dagligen och ska vid månadsskiftet gå över till "ett mått" dagligen. Jag är jättenöjd med hovkvaliténs förbättring och kan varmt rekommendera Biotin, som också enligt foderrådgivare är det egentliga ämnet som också är bra vid pälsfällning/sättning. Det har förut funnits i alla B-vitamintillskott, men numera är det "urplockat" ur B-vitaminerna, så eg. räcker det att ge Biotin, för både hovar och päls. :bow:
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

IngelaH skrev:
Min 22-åriga dam har gått på biotin sen början av januari, enligt rekommendation av hovis. Han var då på besök 23 december. När han kom igen den 17 februari, var han mäkta nöjd av förbättringen av hovkvalitén. Direkt torra och spruckna var de väl inte, men väl smuliga och "små", därmed svårverkat. Nu kommer han 18 april. Men jag försökte ringa in honom redan för en vecka sedan, då hovarna växt kopiöst sen sist.

bow:

Tror inte du kan se effekt av biotintillskott efter ett par månader. Förbättringen måste ha ngn annan orsak. Foderstaten t ex.

I de mkt omfattande studier som gjorts av biotinets förmåga att förbättra hovkvalitén hos lipizzanerhästar tog det 15 till 24 månader att se någon förbättring. När man slutade med biotintillförsel tog 2 år innan hovkvaliteten försämrades. Då började man ge biotin igen och efter 18-30 månader såg man åter förbättrad hovkvalité. HH
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

Hmm...

I så fall, har jag gått från oanalyserat hösilage, från bonde där jag tidigare fått hösilage 5.5 MJ och 45 SmbRp till analyserat hösilage 4.6 MJ och 23 SmbRp.

Tidigare fick hon 1,2 kg helhavre, 0,5 kg lucern, 8 kg oanalyserat hösilage, 2 kg oanalyserat hö, 0,25 kg (torrvara) betfor.

Nu får hon 1,2 kg helhavre, 1 kg Mustang plus, 1 kg lucern, 6 dl soja, 2 kg oanalyserat hö, 9 kg hösilage (4,6 MJ o 23 SmbRp alltså) och 2 mått biotin, samt knappt en dl Miner vit.

Så visst, det kan ha betydelse med foderstaten i övrigt.. eftersom hösilagebytet och foderbytet var i början av mars... och det var i månadskiftet mars-april som det verkligen syntes att damen fått långa fötter... Som tur är kommer hovis i alla fall på tisdag. Trots att jag helst hade önskat att han kommit förra veckan redan...
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

det enda som hjälper är enzion!
Det får hoven att växa snabbare och det blir bättre kvalite,när jag köpte hade vi ett gissel med hans fötter eftersom de inte växte nästan..men vi fick ådet såväl hovslagare och vet, att e enzion,så han startade med en rikigt chockkur för att få fart på det hela och dt og inte lång tid innan det började växa som ogräs :)

Han fick det i ett år sen tog vi bort och har inte behövt det sen dess...fem år sen
Fast han ska få en det nu ett tag eftersom klanten till häst har trsat sönder ytterväggen på h,b efter av ha trampat av sig skon
Så det växer ut fortare så hovis har ngt att spika i..
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

suisyola skrev:
det enda som hjälper är enzion!
Det får hoven att växa snabbare och det blir bättre kvalite,när jag köpte hade vi ett gissel med hans fötter eftersom de inte växte nästan..men vi fick ådet såväl hovslagare och vet, att e enzion,så han startade med en rikigt chockkur för att få fart på det hela och dt og inte lång tid innan det började växa som ogräs :)

.

Enzion innehåller det som brukar fattas i ogenomtänkta foderstater nämligen essentiella äggviteämnen, mineraler och spårämnen. Dessutom b-vitamin.

Personligen tycker jag det är bättre – och mycket billigare – att kontinuerligt ha en balanserad foderstat. HH
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

Pratade med en hovslagare,hon sa att:
Foderjäst+foderkalk+kiselgur och vitaminer...var en bra kombination för att förbättra hovkvaliten,jag frågade om Biotin och då svarade hon att det har ibland hästar svårt att ta till sej.Kanske ett tips i mängden:idea: ;)
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

om du läste vad jag skrev så kanske du ser att de bara behövdes till dt nya växt ut,eftersom jag kunde ta bort utan problem sen så utgår jag från att foderstaten var ok
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

suisyola skrev:
det enda som hjälper är enzion!
Det får hoven att växa snabbare och det blir bättre kvalite,när jag köpte hade vi ett gissel med hans fötter eftersom de inte växte nästan..men vi fick ådet såväl hovslagare och vet, att e enzion,så han startade med en rikigt chockkur för att få fart på det hela och dt og inte lång tid innan det började växa som ogräs :)

Han fick det i ett år sen tog vi bort och har inte behövt det sen dess...fem år sen
Fast han ska få en det nu ett tag eftersom klanten till häst har trsat sönder ytterväggen på h,b efter av ha trampat av sig skon
Så det växer ut fortare så hovis har ngt att spika i..

haha okej, men jag vill INTE att pållans hovar ska växa snabbare, de gör de redan:D
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

Förutom alla bra förslag du fått kan jag tillägga linfrö som jag fick tips på av Helsingborgs djursjukhus. Min gamle har mycket bättre hovar efter att han ätit ett par månader. Good luck!
 
Sv: Foder för förbättrad hovkvalité?

Hej
När våra hästar efter en extremt regnig sommar fick spröda fötter rek vår hovis kiselgur. Finns på odal. Tar ca 2 verkningar innan man man märker nån skillnad men för oss funkade det. Detta är 2 års sedan men jag fortsätter..
Deras hovar är idag i kanonskick
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 146
Senast: bizzy
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 918
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp