Foder delat under dagen?

F

Fidelli

Hej!

Ja har en ardenner på ca 850 kg. Om man sedan räknar ut vad den ska ha och äta så blir det ju 1,2 * 8,5 = ca 10 kg hö.

Ska då min häst ha detta utstrött över dygnet eller ska den ha det morgon eftermiddag och kväll ?? Då får den ju nästan 30 kg om dagen...

Hjälp mig....

TACK!!!

Sv: Foder delat under dagen?

Det är den minimala dygnsgivan du räknat fram.

Det finns dock ett antal saker till som avgör den slutgiltiga fodergivan:

*Täcker dygnsgivan hästens näringsbehov?
*Hur lång ättid ger varje giva? En häst behöver tugga minst 1 h åt gången för att känna sig mätt, och alltför många smågivor under dygnet gör bara hästen hungrig och frustrerad.

Sv: Foder delat under dagen?

Dessa hästar går i en hage där det fortfarnade finns gräs men täcker då inte deras behov. Så då kan man väl ge dom ca 4 kg 3/dag....
De arbetar heller inget och höet har bra näringsvärde så de behöver inget annat foder...
Ja o en annan har nämligen tjafsat jättemycket om detta o vill få rätsida på det hela nu.

När han matar så äter som nog 4 timmar o när ja nu ger dom (han är borta) så äter de ca 1 timme.

Är jag ute och reser ???

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
725
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 385
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka