Sv: Foder - byta eller inte?
Njurarna har en rejäl överkapacitet!
25% brukar inte ge problem.
PL
Njurarna har en rejäl överkapacitet!
25% brukar inte ge problem.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att gamla individer generellt skulle ha så nedsatt njurkapacitet att de inte tål en kost med normalt med protein eller en bit över normalt är trams vare sig det gäller människa eller hund!
Men visst ökar risken för dålig njurfunktion med stigande ålder dock förekommer njurproblem i alla åldrar.
Om man misstänker att hunden mår illa pga njurinsufficiens o inte kolla upp detta hos vet så har man inte gjort det man är skyldig till.
PL
och vilda hundar äter maginnehåll hos bytesdjuren - dvs kolhydrater.....
protein - kroppens byggstenar för att kunna bygga muskler
kolhydrater - bränsle bl a för hjärnan
Visserligen förenklade förklaringar men ändå
Innehållet är värdelöst! Hunden är köttätare och procenten kött som är i de två sorterna är väldigt låg. Största delen är istället spannmål!
Friska njurar tar inte skada av mycket protein.
Vid dåligt fungerande njurar vill man hålla ner proteinet för att kroppen som helhet inte skall ta skada av restkvävet!
PL
Jag har sett hund (frisk såvitt ägaren kunnat bedöma, dvs. normalviktiga, aktiva och med aptit) som fått njurproblem av högproteinkost. Jag kan inte uttala mig om hur mycket protein det var eller vilken sorts protein, men hunden ifråga fick äta njurfoder länge.
Precis som när det gäller människor når friska hundar aldrig den gränsen enbart pga åldrande.
PL
Det var inte en dalmatiner utan en dvärghund. Vargen är köttätare. Hundar i frihet är allätare.. De äter kött och jagar om de kommer åt det, men de äter också avfall och kadaver.
Det finns teorier om att de vargar som var minst skygga närmade sig människan för att det fanns lättillgänglig mat, och att hundar utvecklades från dessa vargar. Det innebär isåfall att hundar sedan många årtusenden har selekterats på djur som äter avfall, och då är inte enbart kött längre det som de bör äta. Även vargar äter inte enbart kött. Faktum är att inälvor är det som rovdjur generellt äter först, då det innehåller mer vitaminer och mineraler än muskelkött gör. De äter även vegetabilier tex gräs och maginnehåll.