Foder & bete

BernT

Trådstartare
Min häst går på ''bete'' på dagarna, 4-6 timmar om dagen.
Sen ska det bli mera, men nu går han så för att vänja sig.
Iaf, han går ut i sin vanliga hage på morgonen och får 2 kg hösilage.
Sen vid lunch tas han ner i sommarhagen och käkar ett par timmar, sen rider jag och sen får han gå ner igen och så tas han in vid 7 ungefär. Och sen senare på kvällen får han mera hösilage, 3 kg.
Och kraftfoder morgon + kväll.
Min undran är, hur vet jag att han får tillräckligt med mat när han går där i sommarhagen? Det måste han väl få, han är ju ändå där i timmar och det enda han gör är ju att käka.
Dessutom är han tjock och ska bantas (har vilat länge pga skada) så jag vill ju inte ge för mkt, känns ju onödigt att ge mat som sen måste bantas bort.
På övriga året äter han 12 kg hösilage ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
756
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka