foder att ge till pigg häst?

Filur F

Trådstartare
Har en 14 årig valack som är på gränsen till mager.. Just nu ger jag honom salsa musli och betfor men jag funderar på att ge honom något annat så att han håller hullet..

Hans förra ägare gav honom bara betfor och havre så jag tänkte testa det men jag har för mig att havre gör dom bara piggare, eller?

Och han är pigg så det räcker...

Förslag på foder??

//

Sv: foder att ge till pigg häst?

Hade nog testat med korn alternativt gett lucern om hästen är mager och svårt att hålla hull...

Kraftfoder hjälper inte din häst med hullet. Han behöver ha i sig många MJ. Satsa på mycket och bra hö alt lucern och hö. Se till att han inte får för mycket kraftfoder för proteinöverskott drar upp hästens förbränning och gör att de magrar.

Kan jag ge:

2 dl havre
Betfor
halvt kg krossat korn
???

och givet viss mineraler o vitaminer

//

Nu har jag fått reda på att han hade KRAFFT Groov innan...

Men vilken utav dom ska man ha??

KRAFFT Groov 60?

Krafft groov 60 är ett foder som inte borde finnas på marknaden. Det har högt mj o lite smrp, vilket ofta leder till proteinbrist.

Ska du ha upp en häst i hull så är en grovfoderanalys det första man gör (görs iof även om man inte har tunn häst). Lusern är det bästa om inte grovfodret räcker till, är oxå ett grovfoder iof men med högt smrp värde. Lusern är skonsamt för magen oxå.

ok... Då ska jag inte köpa det..

Höet jag har till honom är jättebra och innehåller mycket proteiner... på gränsen till ko hö..

då han är en nervös och het häst så behöver man fodra rätt mycket för att han ska hålla hullet, förbränner allt i hagen...

men jag ska nog fortsätta med salsa och utfodra med lusern och öka högivan..

Tack för alla svar :)

//

Jag kan nästan slå vad om att din häst INTE är pigg för att den är fullproppad med energi. Snarare är beror din häst pigghet på stress pga undernäring. Du skriver att hästen är mager. Hungriga hästar blir stressade. Hunger utlöser stress...vilket många hästägare tolkar fel. Dom tror hästen är pigg, och sänker därmed fodret. Vad i hela friden är kohö proteiner ? Finns inget som heter så. Vad har du för värden i ditt hö egentligen ?

fungerar han på de han äter nu?? alltså han e lagom pigg? isf skulle jag gett lusernstrå tillsammans med de han äter nu. annars är dodson och horrell build up müsli jättebra för pigga och nerviga hästar men dom ändå behöver lägga på sig.

Hur mkt får hästen idag? (Grovfoder)

Om hästen är nervös i hagen (och i övrigt) så kanske det är bättre att tänka på att byta stallplats/hagkompis/rutiner?!!

Kraftfoder hjälper inte din häst med hullet. Han behöver ha i sig många MJ. Satsa på mycket och bra hö alt lucern och hö. Se till att han inte får för mycket kraftfoder för proteinöverskott drar upp hästens förbränning och gör att de magrar.

Jag förstår inte hur du menar. Det finns visserligen flera olika sorters kraftfoder men havre mfl innehåller en hel del energi. Lusern innehåller en del protein. Jag tycker alltså inte att ett kraftfoder i första hand ger protein utan snarare energi.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka