Foder åt arab?

M

Mandaz

Vad ger ni för foder till era araber? Skulle vara intressant att få veta... Har hört att de inte ska få havre??

Hur blir de i temprament osv...

Sv: Foder åt arab?

Vad ger ni för foder till era araber? Skulle vara intressant att få veta... Har hört att de inte ska få havre??

Hej!

Jag har aldrig hört talas om att araber inte skulle kunna äta havre?

Våra två äter hösilage, lucernhack, havre, mineraler, morötter.

Jag har en bekant som har en quartervallack som inte ens kan äta en näve utan att det går honom åt huvudet. Det finns säkert araber som reagerar lika, men det har nog inte med raser att göra utan individer?

I sommras när jag tränade och tävlade vårat sto i distan på 80 km nivån så blev hon ganska het och tittig. Jag testade då att ta bort havren, men det gjorde ingen skillnad.

/Camilla

Jag ger hö och mineraler till min arabhingst. Mer behöver han inte med de värdena jag fick på höet i år. Han har dock ätit havre, märkte inget särskilt på honom pga av det.

Min arab får hö, havre, krafft grund, betfor och mineraler. Har aldrig hört att araber inte ska ha havre :S

Min arab får 2-2,5 kg havre om dagen. Och funkar alldeles utmärkt på det.
Men då måste man betänka att han tränas mycket, 5 pass dressyr eller hoppning i veckan varav två lektioner, en uteritt och endast en dag med hel vila. Jag rider oftast 1,5 timme.
Så nog kan araber äta havre.

Ibland blir min överdrivet pigg och busig när vi ska rida ut men det beror snarare på understimulans och glädje än havren + att han är i hög kondition. De är ofta kloka djur som behöver mycket stimulans och utlopp för sin arbetsglädje.

Du kan säkert ge din arab havre men ge inte lika mycket som jag om den inte är i full tävlingskondition och stäm av mot dina värden i grovfodret.

Min får havre, mineraler, Betfor o just nu mycket morötter.

Samt lucern och hösilage.

Ser inga problem med havre.

kl*

jag ser ingen anledning till att ge havre, vill man ha mer energi så ge mer hö... men det är bara jag. i år kan jag heller inte ge havre så det var massor fosfor...

så mina har fri tillgång på hö, sen så får de 1-1,5 kg lusern, funderar på att höja det något... sen får de mineraler och tävlingshästen får även super g från hippofoder....

det är enkelt...

min får ca 15kg hösilage , 1dl krafft miner blå och några nävar mustang musli. han blir helgalen av havre men det är ju olika hästar, beror nog inte på rasen.

Det är så pass många som ger sina araber havre :confused:

Nu blir jag fundersam. Har en sköthäst som får 1 liter havre på morgonen och 1 liter på kvällen..
Hon är så himla het och pigg, och fick då höra av en kompis att man inte ska ge araber havre?? Oj Oj...

Det är dock inte min häst som sagt så jag bestämmer ej foder...Men mycket intressant tycker jag :crazy:

min har fri tillgång på hö, sen får hon lusern, havrefri müsli, betfor och mineraler/vitaminer
hon blir väldigt dålig i magen av havre så jag har valt att inte ge det till henne av den anledningen

Det är så pass många som ger sina araber havre :confused:

Nu blir jag fundersam. Har en sköthäst som får 1 liter havre på morgonen och 1 liter på kvällen..
Hon är så himla het och pigg, och fick då höra av en kompis att man inte ska ge araber havre?? Oj Oj...

Det är dock inte min häst som sagt så jag bestämmer ej foder...Men mycket intressant tycker jag :crazy:

Hm kan ha att göra med att många kopplar ihop arabens vaksamhet med stirrig/tittighet och sätter det i samband med att en del hästar blir stolliga av havre... Min arab (som jag hade under ponnytiden) fick alltid havre. Kanske 1,5 kg om dan när vi var igång normalt. Han var inte tossig. Jämfört med mitt halvblod som har nån sorts 'magisk' gräns vid 1,2 kg havre... överstiger man det blir han tokhet, tittig och okontaktbar... ;)

Vi har 12 hästar i stallet, föder upp araber, dom får 3 liter havre var och en...

Min arab äter 10 kilo hö. lusernhack och Hippos Müsli Bas och den är det havre i. Jag har aldrig hört om att araber inte ska äta havre.

håller med, förstår inte varför man vill ge havre. det är inte särskilt bra för kroppen, mkt bättre att basera foderstaten på hö och lusern, evt nåt havrefritt foder för att toppa.

havre är svårt för hästen att smälta och innehåller massa stärkelse.

vill man att hästen ska bli piggare så kan man ge betfor.

vissa hästar blir helt knasiga av havre.
men det har inget med rasen att göra, utan det är på individplan.

Min arab får

10 kg hö dagen.
Kornkross 2kg
Kraftgrov
E-vitamin
olja.
Betfor.

(Svårfödd)

OM-hast_3.jpg

detta får min arab
hö:10 kg (fritt)
havre: 2 kg (ska ev. ökas)
lusern hack: 2-3 kg (äter dock inte alltid upp allt, har fritt under natten)
betfor:0,3 kg
miner grön: 2 dl
salt: 1-2 msk
biovimin: 2 korkar
som du ser så får han havre och han mår jättebra på det och är väldigt harmonisk och lugn

brukar lägga havren i blöt så att hästarna lättare kan ta upp havren...

Har haft flera araber under åren ALLA har fått havre.

Araben jag har nu står på.

12kg hösilage
1 liter havre
5 dl betfor + tokosel

Min arabvalack (4 år i år) äter 13-15 kilo hösilage om dagen, och två dl korn (för att blanda ut b-vitaminen med nåt) samt 2 dl musli för lite mineraler och vitaminer.
Tyvärr har jag ingen analys på grovfodret så jag får fodra med ögat lite. Därför väljer jag att ge honom i stort sett fritt med hösilage och sen toppa med lite annat. Han är glansig i pälsen och lagom i hullet. Lite omuskklad, men det handlar snarare om att han rids ganska lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
627
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
572
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10