Fnasig kronrand.

axel

Trådstartare
Jag upptäckte idag att båda mina hästar var fnasiga- kanske mer precis nedanför- högst upp på hoven.
Visst har jag slarvat med att smörja- överhuvudtaget:o
Har ett bra tag kämpat med hästarnas magar- gett Probimin o inte bytt foder. Tog dock bort det mesta av morötterna o betforn.

Hittade för flera veckor sedan en massa kottar i hösilaget. Frågade höbonden om det, men han trodde inte att det skulle kunna påverka.

Teorier emottages tacksamt.

Sv: Fnasig kronrand.

Är det "nagelbandet" som är fnasigt menar du? Eller i pälsen i kronranden?

Nagelbanden ser väl olika ut beroende på väder och hur blöta eller torra hovarna är just för tillället? Är de väldigt fnasiga isf?

Tja det har varit både torrt o svinkallt.
Menar nog högst upp på hoven- nya tillväxten.

Kan inte erinra mig att jag har sett det tidigare.

Det borde vara foderrelaterat med tanke på magarna- inte löst, men heller inte hårdare bollar. Lär väl visa sig när det växer ner mer.

Jag tror också på att det är väderrelaterat. Så som du beskiver har mina sett ut de med. just nu har de väldigt torra hovar, lite fnöskiga, jag tror att de blir så när det varit först blött, mycket lera, sedan stenhårt, snö och kallt.

Men det finns inga bevis för mina teorier.:)

Jag upptäckte idag att båda mina hästar var fnasiga- kanske mer precis nedanför- högst upp på hoven.
Visst har jag slarvat med att smörja- överhuvudtaget:o
Har ett bra tag kämpat med hästarnas magar- gett Probimin o inte bytt foder. Tog dock bort det mesta av morötterna o betforn.

Hittade för flera veckor sedan en massa kottar i hösilaget. Frågade höbonden om det, men han trodde inte att det skulle kunna påverka.

Teorier emottages tacksamt.
Jag skulle gissa på att det är det kalla, torra vädret som gör hovarna uttorkade.
Frystorkade hovar liksom.:D

Men visst kan det va en kombination med störd tarmflora också..

När det är så här torrt o kallt ute ,och ingen snö ..som det är här hemma iallafall ,så blir hovarna uttorkade och stenhårda ..inte kuligt.:crazy:

Tack för svar-alla:bow:

Jag borde egentligen skämmas.
Har ju tidigare år smort om vintern o då fått fina sommarhovar som ej har spruckit. Dvs- ej behövt smörja sommartid.
Fettet är slut- får investera:grin:

Tror inte du behöver skämmas, det du ser är, om jag uppfattat de rätt, en helt normal process, smörjer du syns det helt enkelt inte på samma sätt.
PL

Liknande trådar

J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka