Flyttpackning

systeryster

Trådstartare
Är det någon som har något bra tips vid flyttpackning? Jag ska packa ihop 161 kvm hus och flytta till 83 kvm lägenhet. Mycket kommer såklart att gå till auktion o loppisar. Och tyvärr kommer jag behöva flytta två gånger (lämnar huset innan jag får lägenheten), så sakerna kommer att få mellanlagras i förråd.

Har kommit på att böckerna nog bäst packas i pappkassar från affären. Vad är era bästa tips vid packning o flytt?

Håller pappkassar för böcker? Jag skulle packa böckerna i vanliga flyttkartonger, ett lager böcker och resten av lådan textilier, t.ex handdukar, så blir det inte så tungt.

böcker i banankartonger, dom är inte lika stora som flyttlådor och alltså inte lika lätt att packa för mycket i :) En full banankartong med böcker kan man orka även om den är tung, men en halv flyttlåda är jättetung :p
Textiler (kläder sängkläder mm) brukar jag packa i rejäla sopsäckar, men även här, packa inte helt fullt, det blir för tungt. Ikea/ullaredskassar dom mindre, funkar också bra att packa i men kanske inte så bra när det ska förvaras i förråd under tiden mellan flyttar.

-jag tycker inte pappkassar håller alls :) kanske för pocket, men vanliga med hårda pärmar så blir det lätt hål i påsen för min del.

Man gör som man vill, jag tycker det blir mer jobb med pappkassar än banankartonger, en kan inte stapla pappkassar lika bra heller ;) men det är ju min åsikt :)

Vad är era bästa tips vid packning o flytt?

Rensa, rensa, rensa och åter rensa! Det finns en rolig bok om hur man rensar hemma, kanske ett köp? ;) Den tar upp rum för rum, vad man ska spara och hur. ;)
I min garderob har jag t.ex. den gyllene regeln att har plagget inte använts senaste året - då får den åka ut! (Sen får man ju vara lite realistisk, en smoking slänger man ju inte ut för det ;) ).

Rensa lite till!

Sortera sakerna och märk upp alla kartonger väl, även om det står "kök" så skriv gärna något mer så du vet exakt vad som är i kartongen.
Passa även på att städa där du plockar ner sakerna ifrån. Som ett köksskåp - städa det direkt så blir det mycket lättare sen, du kanske till och med slipper städa det när du gör grovstädningen.

/Sorbe som flyttade från 52 m2 till 150 m2 utan att märka en enda kartong med vad det innehåll (jag försökte iof men mannen märkte inga kartonger så det var inte många kartonger som var märkta. :banghead: ). Att vi sen inte hann rensa ett smack innan har gjort mig halvt tokig i efterhand! (Vi var tvugna att styla lägenheten inför visning och även tömma två fulla förråd på två dagar. :up:).

Man gör som man vill, jag tycker det blir mer jobb med pappkassar än banankartonger, en kan inte stapla pappkassar lika bra heller ;) men det är ju min åsikt :)

Jag avskyr banankartonger. Skulle aldrig få för mig att gå till matbutiken och tigga till mig sånna. ;)

Bästa packtipset jag har: packa som du vill packa upp. Dela upp kartongerna både efter vart de ska (blanda inte saker till tex vardagsrum och sovrum, även om det är "nästan samma sak", och heller inte för att "det finns en lagom stor plats över i den här lådan för baaaaara den här grejen"...) och hur mycket det används. Att flytta är jobbigt, det blir mycket lättare om man snabbt och lätt kan organisera så man får igång det nödvändiga på en gång - man kan vilja ta en kaffepaus utan att behöva leta igenom 300kg bråte för att hitta kaffepannan, och man kan verkligen vilja kunna gå på toaletten utan att leta efter tvål, handduk och toalettpapper i tio minuter. ;)

Man kan ju packa lite av det nödvändigaste i en kartong eller resväska så har man allt på samma plats. T.ex. toapapper, handduk, tallrik, bestick, glas, mugg, tvål, schampo, papper, penna, kastrull etc.

Man kan ju packa lite av det nödvändigaste i en kartong eller resväska så har man allt på samma plats. T.ex. toapapper, handduk, tallrik, bestick, glas, mugg, tvål, schampo, papper, penna, kastrull etc.

Jag föredrar att ha en "prio 1"-låda (eller något mindre) för varje rum. Känns mycket lättare så. :)

Bästa tipset är som redan sagts att packa nödvändiga saker i en speciell kartong. Kan vara kaffebryggare, TV-dosor och laddsladdar :)

Annars är rensning och väl uppmärkta kartonger superbra!

Jula har superbra kartonger för böcker - samma yta som de stora flyttkartongerna men lägre. Där hittade jag även "insatser" för att packa glas i kartonger, mycket arbetsbesparande och funkade hur bra som helst.

Är det någon som har något bra tips vid flyttpackning? Jag ska packa ihop 161 kvm hus och flytta till 83 kvm lägenhet. Mycket kommer såklart att gå till auktion o loppisar. Och tyvärr kommer jag behöva flytta två gånger (lämnar huset innan jag får lägenheten), så sakerna kommer att få mellanlagras i förråd.

Har kommit på att böckerna nog bäst packas i pappkassar från affären. Vad är era bästa tips vid packning o flytt?
I och med att du ska mellanlagra så se till att märk upp kartongerna ordentligt! Gör flytten till ett tillfälle att göra dig av med skräp som du har samlat på dig, rensa ut bland kläder, böcker, saker från kök, vardagsrum osv. Julas låga lådor fungerar bra till böcker och fungerar att stapla på höjden.

Lycka till! Jag har precis flyttat från en gård till en annan, 40 mil bort, och packat allt och kört nästan allt själv... Ett tips till förresten: riktigt inslagspapper ist för tidningspapper spar mycket tid!

Liknande trådar

Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Monimaker
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka