flyttbart stall

videnlis

Trådstartare


skulle ni köpa ett barackstall,typ detta?
jag skulle nog hellre köpa ett för 2 hästar,med en stallgång.priset är ca 5000 i euro.
har ni erfarenheter???
golvet är ju trä,så det lär inte hålla i evighet,men så där annars,tror jag det skulle vara en relativt billig lösning för 2-3 hästar,att få ha dem hemma.
boxstorleken är 3x3.takhöjden 2,6-2,4 eller nåt sånt.alltså 2,4 på lägsta stället. det skulle bo islandshästar i stallet...
vad tror ni?
 
Sv: flyttbart stall

Har ingen erfarenhet, men verkar mycket intressant tycker jag. Håller också på att titta runt efter att köpa el bygga lösdrift/stall. Vart har du hittat detta stall? Tänkte på boxgolven, är väl bara att lägga in gummimatta så blir inte trägolvet förstört.
 
Sv: flyttbart stall

Min spontana tanke är att priset är rätt saftigt. För de pengarna kan man om man är lite händig göra ett större stall inkl stallgång och en mindre sadelkammare på gjuten platta.

Men om flyttbarheten är en viktig poäng i det hela så kanske denna barackvariant är en vinnare. Priset känns dock iaf som rätt saftigt..
 
Sv: flyttbart stall

de med gång är dyrare än bara såna med dörr direkt ut. ett två hästars med dörr ut kostar 3000.
till det priset är det isolerat,har ström,och är kört hem till gården.alla dessa stall görs av nån underlig anledning i österbotten=stor transportkostnad.
man skulle få ett litet stall byggt,det är sant.men nån ska bygga det..o då behövs ju ett byggnadslov oxo.
åtminstone i finland finns det ganska många som gör dessa stall.hur det är i sverige vet jag inte.
gummimatta är en bra ide!
 
Sv: flyttbart stall

men nån ska bygga det..o då behövs ju ett byggnadslov oxo.

Ofta behöver man bygglov även för att sätta upp flyttbara byggnader. Innan man planerar att sätta upp något i den stilen är det alltid säkrast att först dubbelkolla med kommunen man bor i vad som gäller.
 
Sv: flyttbart stall

-carhrine- och alla andra...har ni nån bra planritning för ett stall med 2,max 3 boxar,en liten sadekammare och en gång,där man kan sko osv..det kan väl egentligen inte se ut på så väldit många sätt...men nya ider mottages med tacksamhet..
 
Sv: flyttbart stall

Här kommer en snabb skiss över hur mitt stall ser ut. Den lilla boxen samt sadelkammaren är inte riktigt klar ännu, en nackoperation i höstas kom emellan, men så snart det blir lite mildare väder ute så skall arbetet med det komma igång. Allt är byggt av mig från grunden, endast arbetet med resningen har jag tagit hjälp av några vänner med. Elen är givetvis indragen av aukt. elektriker.

Delen med de stora boxarna är isolerad i väggar och tak, golvet är dränerat jordgolv. Den delen byggdes först (2008). Den andra delen (byggd 2009) står på gjuten platta och är inte isolerad. Ventilationen är ordnad mha genomdrag, men jag funderar på att även sätta in en trumma i taket.

Totalt har stallbygget idag kostat mig 38 000, allt inräknat. Bygget med sadelkammaren och ponnyboxen kommer att kosta ytterligare ett par tusenlappar, det mesta av materialet har jag redan hemma.

ritning.jpg
 
Sv: flyttbart stall

Men du- varför kollar du inte runt med lite byggfirmor runt dig och ber de ge dig ett kostnadsförslag :)
Det kan ju vara en idé.

Jag tycker det är toppen med ett containerstall- har själv haft till mina hemma innan, vi tog dock väck det dåliga golvet och gjöt en betongplatta istället. Dock är det fortfarande flyttbart.
Gummimatta i botten är säkert super men tänka på att i kanterna på mattorna kan det komma ner spillning. Precis som transportgolv så det är ju bra att "besiktiga" då&då :) Inte de första åren- men när man börjar glömma ;)

Tänk inte sådär jättemycket på att el är draget och vatten och avlopp. Det är superenkelt att fixa till även om ni bygger den hemma- den kan vara mobil ändå... OBS- jag sa INTE att man behöver göra det själv men det är så lite el o vattenledningar att det tar en normalt händig behörig byggarbetare att fixa i ett nafs :)
 
Sv: flyttbart stall

BAra min platta till stallet har kostat mer än ditt bygge ;) Men det är alltså inte i containerstallet. Det är i mitt STORA stallbygge...
Jag längtar också tills våren kommer. Ska sätta undertak, dra el o vatten i mitt nya stall då :)
DOCK funderar jag allvarligt på elvattenkoppar efter denna vintern..........
Fast ett stall i närheten har det o de har jätteproblem med översvämningar när det fryser så jag vet inte....
 
Sv: flyttbart stall

Ja, man kan bygga både dyrt och billigt. I mitt fall så var "billigt" det enda alternativet eftersom jag vägrar att stå med lån på bygget när det är klart. Därav att jag byggt stallet i två omgångar och försökt att göra allt som någonsin är möjligt på egen hand, inhyrd arbetskraft kostar alldeles för mkt av min budget.
Dock så har jag kunnigt folk omkring mig som jag kan ta råd av de ggr min egen kunskap går bet :)

Jag tycker det är roligt att bygga, även om jag har en krånglande kropp som bromsar, jag hade kunnat vara klar för länge sedan...men så får man väl inte tänka :grin:

Jag har inte vatten ner till stallet än, det tar jag från pannrummet i dunkar. Till sommaren kommer jag nog dock att gräva ned en ledning om jag fått ihop pengar till det. I annat fall får det vänta ngt år till, man får iaf starka biceps av allt kånkande på vattendunkar :D

Till TS:

Är alla kostnader inräknat i de 5000€ stallet kostar?
 
Sv: flyttbart stall

tack för ritningen! något i den stilen skulle jag oxo önska mej.
men jag kan absolut inte bygga..det kan nog min man men han vill inte.

_catherine- ditt stall är alltå 7x7,5 meter?

min man räknade ut, att om man köper virket (vilket skulle vara onödigt eftersom vi har skog,men viljan att hugga det till stall inte finns hos min man,o själv lär jag inte få ikull träden,e rätt så hjälplös med sånt:o)
men alltså en stallsdel med 2 boxar på 3x3,med en gång som är 2 meter bred imellan,, en sadelkammare på 2x3 och nånsorts tak över hö och torv skulle kosta ca 7000 euro..då e betongplattan hälften av kostnaden..sen blir det ju betydligt billigare om man skulle få gubben att fälla nån tall;)

i det där 5000 euros stallet ingår själva stallet,men om man vill ha gummimattor (som e rätt så dyra?) så är det extra pris på.boxarna har inte heller vattenfast faner på väggarna,det är oxo rätt så dyrt..men allt annat hör till, ett stall på 8x3 meter, elinstallation,med lampor ute och inne,det är hemkört till gården...vattenkoppar o sånt finns ju inte heller...men hade nog tänkt ämbar ändå,eftersom ett barackstall inte håller plussgrader på vintern.

det bästa skulle vara att bygga,,men när gubben varken vill eller hinner så vet jag inte hur jag skulle fixa det..
 
Sv: flyttbart stall

Japp, mitt stall håller det måttet! Grovfoder/kraftfoder förvarar jag i intilliggande byggnad. Halmbalarna (rundbalar) förvaras i en presenningshall en bit bort, så jag har bara en liten del halm i en påbyggnad på baksidan av stallet vilket jag fyller på ett par ggr i månaden.

Det är förstås lockande att köpa färdigt, men om det är en kompromisslösning så finns nog en viss (stor?) risk för att man efter en tid ångrar sig och vill bygga om/till/nytt. Då blir det ju en mkt dyr histora i slutändan ändå :(

Du får locka fram din gubbes entusiasm med ngt då? Kanske tanken på att om du har hästarna hemma så ser han också mer av dig hemma?
Dessutom, för pengarna du (ni) sparar på att bygga själv kan ni åka på en resa för ;)

Har ni skog så kan ni väl sälja skogen på rot? Då slipper ni ju jobbet med att ta ned den och frakta undan den. Arbetet med att återställa, det slipper ni väl dock inte undan iofs...men det kanske kan lejas bort det också om man bara hittar rätt sorts arbetskraft :)

När det gäller att snickra själv, så är det faktiskt inte så vansinnigt komplicerat egentligen, jag tycker nog inte att du skall förkasta det alternativet helt. Det finns mängder med otroligt informativ och lättfattlig litteratur på bibliotek, internet och även i vissa gratistidningar som Tidningen Land, Vi i villa och liknande.
Plöj igenom allt du kan hitta. Jordbruksverket har all information om mått och annat bra att veta.
Om jag inte minns fel ska det även finnas ett häfte som heter ngt i stil med "Bygga stall" eller liknande, det har jag hört rekommenderas ett flertal ggr i stallbygge-sammanhang.

Man kan mer än man tror, så bara man tror på sig själv så är man en bra bit på väg. Så TRO på dig själv tjejen, hejja på bara! :laugh:
 
Sv: flyttbart stall

-catherine- !! tack du! :laugh: jag kan väl hjälpa till sen, när man bara har att knacka dit plank o bräder,men att tänka ut att så här ska jag sätta denna plankan för att få allt rakt o stadigt..o var fäster man de allra första stolparna mm.mm....så,jo,nog kan jag hjälpa sen när själva grunden e fixad.(o visst kan jag hjälpa även där,bara jag inte behöver sköta tankeverksamheten..:o)

det där med att sälja på rot skulle kanske vara aktuellt..har inte frågat..vet bara att gubben inte egentligen vill ha häst hemma,han vet att han måst hjälpa till med endel saker,,som att tömma gödselstaden o hämta hö..

hur har ni fixat hagar o sånt? vi har en liten bit skog,var man skulle kunna ha vintehage..den skulle nog inte bli så stor, sen kan man ju ha hage på åkern o ha hästarna där,när det inte blåser så jättemycket..problemet här e svärfar som jag inte ens vågar fråga,om han skulle kunna ge lite åkermark till min användning..vet inte om han ens skulle vilja arrendera det till hästhage..det ligger nära och bra, 5 meter bort...menmen..ingen tycker att det e nån nytta med hästar..det ska hämta pengar.
 
Sv: flyttbart stall

Jag har 4 mindre hagar (1ha magert, 2ha skogshage & 1ha frodigt) samt en lite större hage (ca 4 ha blandad skog & vall) som används på sommaren som beteshage. Dock är betet inget vidare så efter första månaden tilläggsfodrar jag dem för att vara säker på att de får i sig det de behöver. Jag har även tillgång till lånat sommarbete ett par mil bort, men det är utan tillsyn så det gör mig nojjig. Vatten och vindskydd saknas dessutom där. Senaste två åren har jag därför behållit pållarna hemma.

Gaska upp dig och våga fråga svärfar om marken du. Du kan ju börja med att erbjuda dig att köpa marken, om han sedan själv erbjuder ett arrendat eller kanske till och med att du får låna marken gratis så är ju det en bonus, men utgå får att betala marknadsvärde för marken. Det är guld värt att ha mark, fanns det mark i närheten av min fastighet så skulle jag utan tvekan vrida ur plånboken. Tyvärr är vi omgiven av enbart barrskog här :(

Min man är inte heller ngn fan av hästar (lite märkligt faktiskt, för han har en hästskötarutbildning i botten), men han accepterade direkt mitt beslut att skaffa hästarna även om han inte direkt ställde sig upp och gjorde vågen :p

Dock har jag fått organisera och bygga stall och ligghall själv, DET hade han inte minsta lust att delta i. Vissa tyngre saker som att banka ned jordankare och att lyfta upp takplåt på taket har han däremot assisterat med, för där ställde ju min nackskada sig rejält ivägen.

Misströsta dock inte när det gäller din man, de mjuknar när väl hästarna står på går´n ;)
Min man sköter nu efter två år alla morgonfodringar på vardagarna, bär vatten till hagen, släpar blöta täcken till tork i pannrummet å sen tillbaka de torra till stallet. Dessutom mockar han och sköter insläpp om jag är sjuk/inte hemma/ber honom för att jag bara är lat.

Han plockar fallfrukt överallt där vi är och hälsar på; "..ja, eländena där hemma i hagen skall väl ha ngt de också" låter det, och jag har mer än en gång kommit på honom med att smyga runt knuten med hårdbrödbitar i nävarna :D. Han har till och med varit med ut och tömkört den stora hästen de ggr jag har varit ute med ponnyn som är på inkörning.

Han som absolut inte ville veta av några hästar :D

Misströsta alltså inte, det finns alltid hopp!
 
Senast ändrad:
Sv: flyttbart stall

aah! du inger hopp!! ja, ska man vara ärlig så köpa marken börjar jag inte göra för den är inte ens till salu..men arrendera tycker man väl att han skulle kunna göra..trädor o sånt behövs oxo.fast jag vet inte hur det är nuförtiden med bete o trädor.
tillgång till bete finns men hästtjockisen klarar inte av det.hon rullar efter 2 dagar. så magert bete skulle behövas rejelt med. skogshagen är på sin höjd ½ ha.
det skulle vara bra annars oxo med en byggnad på gåden.på gamla hemställen finns det alltid så trevliga lador o bodar, vihar inetall.så fast man inte ens skulle sätta hästar där,skulle det vara bra för en massa annat!
 
Sv: flyttbart stall

Hyr in min häst i ett liknande stall nu,4 boxar och en uppvärmd sadelkammare. Det funkar toppen! Finns inget vatten där,men stallägaren bär upp dunkar och ställer i sadelkammaren som vi får använda jusst nu,sen när det blir varmare ute så har vi en sån där stor vit "tunna" (ca 1 kubik kan jag tänka mig) med en tappkran på som vi tar vatten ur.

Stallgång finns inte där,så om man ska ha ut hovslagare/veterinär så får vi gå ner till nått av dom andra ("riktiga") stallen,är alltså flera stall på gården.

Vi har även permanentbäddar i boxarna för att det ska ge lite extra värme,och det fungerar faktist väldigt bra,är oftast bra mycket varmare i boxen än ute,trots att den är helt oisolerad! :D
Ett plus till är att det inte alls är lika dammigt som i vanliga stall,och att det är mycket bättre luft,och när temperaturen tillåter så kan man ha det översta luckan öppen på nätterna,och låta hästarna stå och kika ut. Höet förvaras på en kärra med presenning över.
 
Sv: flyttbart stall

Instämmer i det där med byggnader, man får på ngt märkligt vis aldrig några som helt bekymmer med att fylla dem, oavsett om det gäller hästar, cyklar eller allmänt "bra att ha" :D
 
Sv: flyttbart stall

fibusen, ett sånt där "engelskt" där boxarna e på rad? det funkar kanske bättre när det finns stall att gå till, annars e det ganska opraktiskt o synd om skoaren,tänk denna vinter med -20... brrrr..vi har nog en källre,men den e full med ved och annat!

-catherine_, hur har du fixat boxgolvena, funkar det oxo på vintern?? vad har du överst?grus?
 
Sv: flyttbart stall

Jag tänkte ge dig lite inspiration Videnlis, kanske det kan sporra dig att tro lite mer om dig själv än vad du gör idag. Jag är nämligen övertygad om att du kan mkt mer än att bara "kancka dit plank o brädor". Jag tvivlar inte en sekund på att din tankeverksamhet skulle svika dig när det gäller att sno ihop ett litet "hus" till dina pållar :)

Iaf, första vintern hade jag och mina hästar det på detta viset, bilden tagen i september -08:

blog



Det gick ok kan jag säga, men visst var det lite jiddrigt, särskilt när hovis kom. De ggr löste jag det med att promenera med hästarna upp till vårt gamla (och väldigt kalla) garage. Hovis hade en ängels tålamod, jag förstår inte att hon stod ut faktiskt då garaget är både murrigt (läs: i princip obefintligt ljus) och kallt. Men skodd blev hästarna och jag har idag fått en mkt god vän i hovis, trots allt jag utsatte henne för :).
Skall man ha uteboxar, så rekommenderar jag att lösa biten med en plats att sko på, på ett MKT bättre sätt än vad jag gjorde. Kyla (nåja, ngn måtta får det ju vara med den också förstås) tror jag går att komma undan med, men bra ljus att arbeta i bör hovis få iaf.

Maj -09 började jag med utbyggnaden, här är grävningen och underarbetet + gjutformen (gjutformen återanvände jag fö virket i, till syllen i resningen. Budgeten-budgeten!)klar och betongbilen har just varit här:

blog


Den 3:e Juli såg det ut såhär, och hovis har precis invigt plattan med att sko mina hästar. Betyg från hovis: "Fantastiskt! Å då är det inte ens klart" :D:

blog


Idag ser det ut såhär:

blog


Det är en hel del kvar att göra utvändigt också, som tex vindskivor & takfot samt inte minst städning. Men allt fungerar helt ok faktiskt.

Angående boxbottnarna: Stallet står på naturligt dränerad sandmark som håller sig väldigt torr och fin. När jag så började med uteboxarna så valde jag då att inte gjuta golv, dels för att jag inte gillar betonggolv men också med den tanken att OM jag skulle behöva ställa in en större häst än de 170cm som takhöjden (räknat från bädden) tillåter, så skulle det vara enkelt att gräva ur golvet för att få godkänd takhöjd.
Nu är min stora häst inte så stor, så jag nöjde mig med att rensa botten från rötter och diverse vassa stenar o dyl innan jag fyllde på med ett lager 0,8 grus.
Ovanpå gruset är sedan en permanentbädd anlagd enligt principen (hos den stora hästen, ponnyns bädd är en ren halmbädd); Halm, spån, halm, spån, halm. Torv hade nog varit enklare att få till en bra grundbädd utav, men just i den perioden var det av ngn anledning i princip omöjligt att få tag i torv, så råspån blev en nödlösning. När jag sedan fick tag i torv så fyllde jag på med denna. Ovanpå torvbädden har jag alltid ett rejält lager halm för hästen att bädda i. Idag är bädden ca 50cm tjock och till våren är bädden nästan två år gammal. Då måste den antingen ut helt eller åtminstone delvis för att inte takhöjden skall börja tryta.

Iom att golvet dränerar så bra så har jag aldrig ngt som helst problem med ammoniaklukt i boxarna. Bara om jag gräver i den smiter lukt iväg. Jag kommer aldrig att gjuta golvet i boxarna, inte om jag inte blir ålagd av myndighet att göra så.

Hu så långt detta blev...förlåt :o
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 625
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 620
Senast: Buck
·
Anläggning Jag har fått erbjudande om att bygga om en gammal ladugård till stall. Jag vill få in fyra boxplatser och utrymmesmässigt har jag två...
Svar
6
· Visningar
4 175
Senast: FlipTheFrog
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 197
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp