Sv: flyttbart stall
Jag tänkte ge dig lite inspiration Videnlis, kanske det kan sporra dig att tro lite mer om dig själv än vad du gör idag. Jag är nämligen övertygad om att du kan mkt mer än att bara "kancka dit plank o brädor". Jag tvivlar inte en sekund på att din tankeverksamhet skulle svika dig när det gäller att sno ihop ett litet "hus" till dina pållar
Iaf, första vintern hade jag och mina hästar det på detta viset, bilden tagen i september -08:
Det gick ok kan jag säga, men visst var det lite jiddrigt, särskilt när hovis kom. De ggr löste jag det med att promenera med hästarna upp till vårt gamla (och väldigt kalla) garage. Hovis hade en ängels tålamod, jag förstår inte att hon stod ut faktiskt då garaget är både murrigt (läs: i princip obefintligt ljus) och kallt. Men skodd blev hästarna och jag har idag fått en mkt god vän i hovis, trots allt jag utsatte henne för
.
Skall man ha uteboxar, så rekommenderar jag att lösa biten med en plats att sko på, på ett MKT bättre sätt än vad jag gjorde. Kyla (nåja, ngn måtta får det ju vara med den också förstås) tror jag går att komma undan med, men bra ljus att arbeta i bör hovis få iaf.
Maj -09 började jag med utbyggnaden, här är grävningen och underarbetet + gjutformen (gjutformen återanvände jag fö virket i, till syllen i resningen. Budgeten-budgeten!)klar och betongbilen har just varit här:
Den 3:e Juli såg det ut såhär, och hovis har precis invigt plattan med att sko mina hästar. Betyg från hovis: "Fantastiskt! Å då är det inte ens klart"
:
Idag ser det ut såhär:
Det är en hel del kvar att göra utvändigt också, som tex vindskivor & takfot samt inte minst städning. Men allt fungerar helt ok faktiskt.
Angående boxbottnarna: Stallet står på naturligt dränerad sandmark som håller sig väldigt torr och fin. När jag så började med uteboxarna så valde jag då att inte gjuta golv, dels för att jag inte gillar betonggolv men också med den tanken att OM jag skulle behöva ställa in en större häst än de 170cm som takhöjden (räknat från bädden) tillåter, så skulle det vara enkelt att gräva ur golvet för att få godkänd takhöjd.
Nu är min stora häst inte så stor, så jag nöjde mig med att rensa botten från rötter och diverse vassa stenar o dyl innan jag fyllde på med ett lager 0,8 grus.
Ovanpå gruset är sedan en permanentbädd anlagd enligt principen (hos den stora hästen, ponnyns bädd är en ren halmbädd); Halm, spån, halm, spån, halm. Torv hade nog varit enklare att få till en bra grundbädd utav, men just i den perioden var det av ngn anledning i princip omöjligt att få tag i torv, så råspån blev en nödlösning. När jag sedan fick tag i torv så fyllde jag på med denna. Ovanpå torvbädden har jag alltid ett rejält lager halm för hästen att bädda i. Idag är bädden ca 50cm tjock och till våren är bädden nästan två år gammal. Då måste den antingen ut helt eller åtminstone delvis för att inte takhöjden skall börja tryta.
Iom att golvet dränerar så bra så har jag aldrig ngt som helst problem med ammoniaklukt i boxarna. Bara om jag gräver i den smiter lukt iväg. Jag kommer aldrig att gjuta golvet i boxarna, inte om jag inte blir ålagd av myndighet att göra så.
Hu så långt detta blev...förlåt