Flyttbar ligghall

H

hetla11

Hej!

Till våren blir det en ligghall i en av hagarna men vill att detta skall bli så billigt som möjligt och den skall vara flyttbar då marken inte är min.

Är det någon som har tillverkat eller köpt en flyttbar ligghall? Måste man ha betongplatta om man ställer ligghallen på en redan hård och dränerad yta?

Troligtvis blir det att köpa en ligghall då jag inte kan eller har direkt någon som kan hjälpa mig med bygget. Ni som har köpt ligghallar, vart har ni köpt dom och hur mycket har det kostat? Nöjda? Beskriv gärna er ligghall med mått och bilder.

Ni som inte köpt, hur mycket har det kostat er?

Tacksam för svar och ideér :)

Sv: Flyttbar ligghall

hur stor behöver den vara?
om du bara har några småponnyer kanske en sån där som man flyttar saker på havena med skulle vara nåt?
vet inte vad det heter på svenska..merikontti på finska.den e ju bara att flytta,men inte så hög till tak,kanske 2,50.

Flyttbar är lite svårt till stora hästar eftersom den behöver vara så stabil. Får ju t.ex. inte blåsa omkull, bli genomsparkad eller vinka omkull av kliande hästar som lägger all vikt på. Ombyggda lastbilsskåp, containers, flyttbara stall på skenor, ombyggda järnvägsvagnar och liknande är ju alla flyttbara och möjliga att använda som ligghall, men det krävs ju att man hyr in maskiner för att flytta dem.

Jag hyrde in en byggare för att bygga ett fast "vindskydd"/"utestall" i hagen. Den är för skydd för sol och insekter sommartid. Hästen står på box och är bara i hagen på dagarna övriga årstider.

HPIM1095.jpg

Bönderna härikring har ganska ofta en flyttbar ligghall till sina ungdjur. Det är en halvrund plåthistoria.

Kollade lite mer...

De heter rundbågehallar. Den minsta är 5*6m med en takhöjd på 3,15m. Googla lite så hittar du företag som säljer o pris o rubbet. Tycker priset är rätt ok faktiskt... för den lilla 22.000kr + moms o frakt.

Jag har köpt en rundbågehall 5*6 m den är "flyttbar"med traktor lastare ,man kör in och lyfter den med lastaren och backar eller kör framåt med en som tittar vart man kör.Det sättet att flytta är bara realistiskt korta sträckor. Annars får man nog ta den på en vagn ,den väger inte så mycket,men den är 5 m bred så det fodrar lite arangemang att köra långt . Det går att att tabort bärstången inne så det blir fullhöjd för hästarna. Sen rekomenderar försäljaren att man sätter två stolpar vid ingången(helst tele)och förankrar den i så den inte blåser bort och dom inte kliar sönder den.Att demontera den är inte så lyckat annat än i yttersta nödfall.

För många år sedan byggde vi en hall i en beteshage av träreglar och presenningar. Fungerade alldeles utmärkt. En rektangel, med en öppning på var långsida, fast i omlott så vinden inte skulle vina tvärs igenom.

Här finns en sida hos SLU med tips och som tar upp för- och nackdelar med olika typer av flyttbara ligghallar.

Jag köpte en sådan här:

14261_203824928162_648288162_3207886_5830662_n.jpg

Den har fungerat toppen, har haft den i snart 2 år, vi flyttar den med hjälp av traktor. Mina hästar annvänder den året om, jag strör med halm i. Jag har den inte alltid på hårt underlag. Dock på vintern brukar den stå uppe på en gjuten platta för att slippa all lera.

Måtten är 5x6 meter och jag har haft 4 större hästar samtidigt utan problem. Kosstade dock 26:000 kr med moms. Men vi drog av momsen så då vart den lite billigare. :)

I ett stall jag stod i tidigare hade de rundbåhegallar för kor.... Min häst är stor(+170cm) och gillade aldrig ligghallen, sen var de så pass olika i rang och en häst kunde blockera hela ingången. Smidigt de var flyttbara mellan hagarna men den lösningen var jag aldrig nöjd med.
Funkad betyydlig bättre i den lugnare ponnyhagen.

En fråga är den här hallen verkligen godkänd för hästar? Jag har bara sett dem på håll och på bild, men blir frågande till om de verkligen håller för hästsparkar?
Som jag uppfattar det från produktbeskrivning skulle djurskyddet kräva att man klär den invändigt med någon typ av sarg t ex trä. Så hur är det ni som har den? Håller den för hästsparkar? Godkänner djurskyddet den?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 595
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka