Sv: Flytta pållen till lösdrift
Det lär inte bli någon panik över mörkret i sig, det finns det ingen anledning till efter som att hästar inte tänker som människor. Första nätterna i en lösdrift är en häst ofta lite vaksam och kan därför vara lite seg och trött på dagarna, det kan man ha i huvudet när man rider sen, så att man har förståelse för att hästen bytt miljö och därför han vara lite annorlunda innan den funnit sig tillrätta.
Däremot KAN de reagera på att de andra hästarna går in. Jag skulle inte ha lösdriftshästarna och de andra hästarna i samma hage. Att halva flocken försvinner nattetid är inte en bra situation för hästarna, ffa inte om de inte är vana att vara ute nattetid. Det kan fungera utmärkt och de kan tom dela på sig och bilda två olika flockar även dagtid, men jag skulle verkligen vara mycket uppmärksam. Vi har haft det så vid ett tillfälle, att de två lösdriftarna som var kvar gick med de installade hästarna dagtid. Men dessa två ston var väldigt tighta och dessutom vana lösdriftshästar som stått på denna lösdrift i tre år tillsammans innan de fick börja dela hage med stallhästarna. Efter som att ledaren gick in nattetid var detta ganska störande och jag upplevde att de stressade upp varandra dagtid. Troligen för att livssituationen inte såg helt bra ut med dessa brytningar varända kväll. Min upplevelse dock, min häst gick inte där vid det tillfället utan var bara där enstaka tillfällen och hälsade på.
Samtidigt kan jag förstå att en flock på 2 individer inte är helt bra heller. Men det kan vara bra att veta att hästarna kan reagera starkt på att bli lämnad av sin flock, så kanske är det bästa ändå att ha dem i separata hagar.
Alla förändringar påverkar hästen, det tar bort en del av rutinen som också är en trygghet. Men med bra hagar och en bra flock blir det inga bestående problem, tvärt om.