Flytta på "drivet"?

I

ishast

Skulle vilja ha bra tips på hur att flytta "drivet" från framdelen till att komma bakifrån samt hur att stärka bakdelen på min häst? Har inte ridit islandshäst så länge bara ett par tre år så där, min häst har jag haft bara ett kort tag och lyckas inte komma underfund med hur jag ska göra!

Sv: Flytta på "drivet"?

Det bästa rådet är väl egentligen att ta hjälp av en duktig instruktör!!!

Generella råd för att få hästen att använda bakdelen mer och gymnastisera/stärka bakdelen är annars att rida skolor (öppna och sluta). Är hästen ovan vid det, eller inte kan, så börja med dig själv på marken, och börja med öppna - det brukar vara lättast. Ha träns eller grimma på hästen och börja med att leda den på en volt runt dig, och försök få den att söka sig lite framåt-nedåt. När det går bra, prova öppna längs långsidan. Du går på insidan hästen och ställer huvudet inåt, samtidigt som du med din kropp och eventuellt ett dressyrspö visar hästen att den skall "tvära" litegrann. I öppna skall hästen gå på tre spår - ett för ytter bak, ett för inner bak och ytter fram, och ett för inner fram. Kom ihåg att öva lika mycket åt båda hållen, och att byta varv ofta. Om den här övningen görs rätt, så är den jobbig för hästens inre bakben, och därför skall man inte hålla på för länge!

Sedan gör man samma övning uppsuttet, och så småningom kan man börja med sluta också, genom att flytta tillbaka hästens framdel till spåret med bibehållen böjning. Låter jättelätt, men är det inte!!!!

De här övningarna kan man ju gärna göra ute på grusvägar och stigar, och vill man stärka bakdelen och få hästen att sträcka ut sin överlinje, är det också bra att klättra.

Galoppfattningar stärker också bakdelen, eftersom hästen vid en riktig galoppfattning vinklar in bakdelen under sig och "lättar" framtill. Men det skall alltså vara en riktig, noggrann galoppfattning och ingen slängtrav-in-i-galopp....

Även löshoppning/gymnastikhoppning stärker bakdelen, och det tycker ju också många hästar är kul som omväxling i träningen!

Vill bara tillägga att en förutsättning är också att inte tillåta hästen att hänga i handen! Har du mycket i handen har du en häst som lägger vikten framme istället för bak. Kräv samling utan att tillåta att hästen ligger på bettet! Detta gör man genom att göra en kort sekundslång halvhalt så fort hästen försöker lägga sig i handen. Man får prova med en lätt halvhalt och öka kraften i tygeltaget tills hästen svarar genom att sluta hänga i handen. Om man alltid först tar ett lätt tygeltag, även om hästen inte svarar på detta, och sedan tar ett kraftigare tygeltag, så kommer hästen att lära sig att om den inte lyssnar på det lätta så blir det obehagligare och då kommer den att lära sig lyssna på det lätta tygeltaget ganska snabbt. Det här måste man träna på rakt spår först så hästen fattat detta innan man börjar med andra övningar. Och kom ihåg att förhållningen skall vara sekundskort och följt av omedelbar eftergift!

Anette

Förutom redan bra tips som du har fått, är det viktigt att få fart på bakkärran. Att hästen verkligen startar sin rörelse bakifrån, genom att verkligen ta i med bakbenen. Då måste hästen tänka framåt, men samtidigt också svara på halvhalter/halter.

Jag såg tydligt skillnaden när jag löslongerade min häst, hon var pigg och uppmärksam och stannade på bakdelen och startade genom att verkligen lyfta upp bakbenet, inget segt igångsätttande då inte. Förmodligen beror detta på att mina hjälper från marken är mer tydiga och konsekvent än när jag rider, samt att jag förmodligen stör hennes balans, så att hon hamnar på framdelen genom min felaktiga sits.

Uppsuttna övningar är egenligen att göra mkt start stopp, från stillastånde till skritt, från skritt till trav, från trav till halt osv. Då det verligen är viktigt att få en snabb reaktion på hjälperna och att man också upphör med hjälperna så fort hästen svarar. OM hästen kör upp huvudet vid igångsättning eller far i väg för fort är ju ingen katastrof, när den lärt sig att den inte blir sliten i munnen eller att mna håller i handbromsen samtligt som man driver så kommer den också att ta halvhalterna och man kan få de att börja gå i mer samlad form bitvis. Lycka till :smirk:

Tack för era svar! Ska försöka praktisera dessa övningar på ett bättre sätt än jag tidigare har gjort! Mer konsekvent!
Kände att jag höll på att tappa sugen, men nu kommer det tillbaka!! Skam den som......

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
756
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka