Flytta långt med katt

alice

Trådstartare
Nu går jag iof händelserna lite i förväg, men jag behöver försöka lugna min oro. Sambon och jag har två helt fantastiska katter som är vårat allt här i livet. De är syskon och har bott hos oss sen de var 12 veckor gamla. Vi bor på landet och givetvis är kissarna utekatter. De är dock väldigt sociala av sig och är gärna med oss och busar när vi är ute. Vi märker att de gillar att vi är ute med dom på tomten och inne så är de mer än gärna där vi är. Varje kväll, men något enstaka undantag, kommer de in för mat, gos och mys i soffan och för att sova hos oss.

Nu planerar sambon och jag att flytta långt bort, till Gotland. Jag är så sjukt orolig för hur vi ska göra med kissarna för att flytten ska bli så behaglig som möjligt för dom. Själva resan oroar jag mig inte så mycket över. Visst, de kommer inte att njuta av att åka bil och båt instängda i varsin bur, men de överlever. Det jag oroar mig för är hur de ska reagera när vi kommer fram. Hur i hela friden ska jag kunna släppa ut dom på nya stället utan att oroa ihjäl mig över att de ska försöka ta sig tillbaka till gamla hemmet och försvinna? Vi har planerat att hålla dom inne första månaden (eller är det för kort tid?) och sen låta dom gå ut om dom vill. Ska man de första veckorna gå ut med dom i koppel innan man släpper dom "vind för våg"?

Om våra planer går i lås flyttar vi under nästa år och då är kissarna 2,5-3 år gamla så de är rätt unga än så länge. Det som oroar mig är alla dessa historier om katter som försökt ta sig tillbaka till sitt gamla hus. Min största fasa är att kissarna försvinner bort och aldrig kommer hem igen (båda är dock öronmärkta och finns registrerade)! Då kommer jag ALDRIG att förlåta mig själv för att vi flyttade. MEN, även om det inte blir Gotland så kommer vi inom något år att "växa" ur det här huset eftersom nästa familjemedlem är på väg ;) och behöva flytta ändå. Så samma oro kommer att finnas då! Suck!

Hur har ni gjort när ni flyttat med utekatter och lyckats? Hur lyder "framgångsreceptet"? Lugna mig!!!

//Alice
 
Sv: Flytta långt med katt

Det kommer att gå så bra så !

När ni kommer fram till nya bostaden så se till att kissarna är inne ett par dagar och sedan ute med er - eftersom de är så sociala så kommer det nog att funka. Så vet de var de bor !

Så hade jag tänkt att göra, men min idiot till sambo öppnade kattburen redan på parkering på nya stället för han tänkte att katterna skulle bekanta sig med omgivningen. Jag höll på att strypa karln. Som tur var så har jag alltid haft en särskild vissling som de kommer på (om de behagar) och efter någon timme så behagade katterna komma in. Då fick de vara inne ett par dagar och sedan har de "bott" här. Det är 8 år sedan snart
 
Sv: Flytta långt med katt

Det kommer att gå så bra så !

När ni kommer fram till nya bostaden så se till att kissarna är inne ett par dagar och sedan ute med er - eftersom de är så sociala så kommer det nog att funka. Så vet de var de bor !

Så hade jag tänkt att göra, men min idiot till sambo öppnade kattburen redan på parkering på nya stället för han tänkte att katterna skulle bekanta sig med omgivningen. Jag höll på att strypa karln. Som tur var så har jag alltid haft en särskild vissling som de kommer på (om de behagar) och efter någon timme så behagade katterna komma in. Då fick de vara inne ett par dagar och sedan har de "bott" här. Det är 8 år sedan snart

Tack för ett peppande svar! :bow:

Aoch!!! Det där hade varit ett "skilsmässoläge" här. ;) Jag skulle ha mycket svårt att förlåta karln om släppt ut kissarna så där och dom INTE kommit tillbaka. Skönt att de kom och att det gick bra med flytten!

Våra kommer på "inkallning" (om de behagar förstås)! Sitter de på sork-pass lockar det ju högre än mattes och husses rop, men när de är klara kommer de hem och då ofta med kvällsmaten i munnen. :D Vissa dagar kommer de som skjutna ur en kanon direkt på första inkallningen och vissa dagar kommer de självmant när det börjar mörkna. Det är lite olika. Ena kissen har sovit ute 3 nätter sen de kom till oss i mars 2009. Då har varken kissen eller matte sovit mycket dom nätterna för både kisse och matte är rätt möra efter en sådan natt. :crazy:

Nej, det kommer nog att gå bra! Hoppas jag.....

//Alice
 
Sv: Flytta långt med katt

Det ska nog gå bra. Som tidigare sa. Håll dem inne första veckan så att de får boa in sig i sitt nya revir och sedan utöka det lite i taget på tomten.

Jag skulle hålla ganska strikt uppsikt de första veckorna så att ingen springer bort sig
 
Sv: Flytta långt med katt

Jag flyttade i början av året med mina skruttar som är i samma ålder som dina. Dom fick vara inne 2 månader (det var i vintras när det var så ruggit ute!) Men sen så gick jag ut med dom i koppel i några dagar så dom fick titta sig omkring med mig med. Sen så släppte jag dom och det har gått jättebra! Dom håller sig alltid nära och vet precis vart dom bor. Trots att vi bara flyttade 1 mil bort så har dom aldrig "vandrat iväg".
 
Sv: Flytta långt med katt

Vi flyttar nu i veckan med våra tre katter. Är precis lika orolig som dig, men försöker att tänka positivt :)
Har själv tre katter som har varit innekatter, två är hittekatter från ett katthem och en är uppvuxen i lägenhet. Så jag är lite orolig, men unnar dom detta så mycket.
Tänkte att dom skulle få vara inne tills dom känner sig som hemma, och sedan släppa ut dom när jag är med. Vi har inhägnad tomt, så jag hoppas att dom stannar på tomten ett tag iaf :P
Sen har jag hört på lite olika håll att man låter bli att ge dom mat innan man släpper ut dom, för då vill dom komma hem och äta. Vet inte om det stämmer, men kan vara värt att tänka på.
Jag har även öronmärkt mina och chipmärkt dom ifall tatueringen skulle suddas ut. Halsband med adress åker på också.
Nu håller vi tummarna på att allt går vägen.
Lycka till
 
Sv: Flytta långt med katt

Jag flyttade 80 mil i börjav av sommaren och tog med min katt som är dryga året. I första staden bodde vi i en studentkorridor där rummet var 20 kvm.. Gissa om katten blev glad när vi flyttade hem till huset som är mycket större än ett fjuttigt studentrum med tillhörande trädgård och skog :D

Flytten gick kanon! Hon fick vara inne de första veckorna och jag var ute med henne i koppel en del. Sen fick hon gå ut utan koppel men jag var med henne hela tiden. Nu springer hon ut och in som en tok och älskar det, kommer alltid in på kvällen och myser och äter :love:
 
Sv: Flytta långt med katt

Jag har flyttat flera gånger med mina två katter. De är som dina väldigt sociala och det har aldrig varit något problem. Vid senaste flytten i somras lyckades de smita ut redan första dagen, de var grymt nyfikna, men höll sig i närheten. Höll dem inne några dagar och när jag märkte att de åt, sov och tvättade sig som vanligt så började vi gå ut i trädgården tillsammans. De stormtrivs på nya stället! De är 9 år nu.

Sätt på reflexhalsband med adress/telenr-brickor också så blir det ännu lättare att identifiera dem och det syns tydligt att de "hör hemma" någonstans.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
714
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 849
Senast: Catsu
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 155
Senast: monster1
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp