Flytta ihop två katter??!

H

HannaJ

Jag har ett problem som det känns som att jag inte kan vara ensam om... :grin:
Jag är på g att flytta ihop med min kille och båda två har en varsin kastrerad han-katt. Killens katt är tio år och min är fem år.
Nu undrar jag, hur stor är chansen att våra katter skulle tycka om varandra? :crazy: Båda våra katter är vana vid att bo med en annan katt. Min kille tog bort en gammal lady förra vintern som hans andra katt kom bra överens med och min katt bor nu tillsammans med en jämnårig kastrerad hona. Min katt är o andra sidan inte särskilt överdrivet trevlig mot honan! Han är en ganska självsäker ung man...
Det jag är rädd för är att om jag nu en dag tar med mig min katt hem till min kille så kanske hans katt jagar iväg min katt!? :crazy:
Vi bor alltså på landet där våra katter har egen dörr ut och in :cool:

Vad tror ni? Ska man ge katterna en chans? Eller är det bättre att låta min katt bo kvar där jag ändå vet att han har det bra?
What to do :confused:

Sv: Flytta ihop två katter??!

Kommer ni att flytta ihop i hans lägenhet, eller byta till en ny?
Kommer livet förändras för din hankatt, som nu går in och ut som han vill förstår jag?
Kommer er gemensamma lägenhet ge din katt samma möjligheter? Inne i stan ska man inte ha utekatt tycker jag. (förstod inte om du menade att du bor på landet nu, eller kommer bo på landet med pojkvännen ;))

Om din katt kommer kunna ha samma utemöjligheter (i en trafikfri miljö) och honkatten han bor med nu inte trivs ihop med honom och inte kommer sakna honom, så hade jag gett det ett försök iaf.
Jag hade provat att låta dem träffas i en miljö som är trygg för din pojkväns katt, eftersom han låter lägst i rang enligt dig. Jag hade låtit dem vara i varsitt rum med ett kompostgaller emellan i något dygn och sett hur de reagerar. Då kan de nosa, hälsa men gå undan om de blir skrämda, utan att den andre kan följa efter.

Funkar det bra, kan man ju öppna och leka med dem ihop med tex en fjädervippa eller ett snöre, så att de umgås men ändå inte fokuserar bara på varandra. Ge båda katterna lika mycket uppmärksamhet och ha is i magen, ibland kan de bråka en längre tid innan de hittar goda vänner i varandra.

Jag har själv 4 katter som "räddats" från olika öden och ett tag var det mycket bråk och jobbigt, men efter ett par månader har de hittat sina roller i flocken och nu kan alla ligga i en hög och tvätta varandra. Men dessa katter har inte haft någon annan möjlighet, om du ska ta din hankatt ifrån en miljö där han nu trivs, så ska du kunna erbjuda något lika bra tycker jag.

Jag har också en hankatt som bor hos mina föräldrar som är inne och utekatt. Det ääälskar han. Men den dag jag och sambon har ett hus på landet så skulle jag gärna vilja ta med honom, för där jag bor nu kan inte katter gå ute. Men jag skulle bara ta med honom OM han skulle trivas med de andra 4. Annars är han lyckligare hos mina föräldrar, även att jag saknar honom jämt.
Kattens lycka måste gå först.

Lycka till!

Jo han är både inne-& ute katt nu och kommer bli det. Min kille bor också ute på landet :) Så det jag är rädd för är att killens katt kommer försvara sitt revir och jaga iväg min katt... tänk om han springer bort då? :confused:

Men jag får pröva och ta ett steg i taget. Att först låta dom träffas genom ett kompostgaller är en bra idé :idea:

Jaha!

Men då får ni helt enkelt hålla dem båda inne tills de är helt trygga med varandra. Även katter som är vana vid att vara ute överlever en månad utan utevistelse om de måste. Och det måste de om ni ska släppa ihop dem. Annars är ju risken, som du säger, att din killes katt springer bort om han blir skrämd.

Min hankatt som bor hos mina föräldrar blir tokig om han inte får gå ut, men ibland måste även han vara inne, tex när han hade en sårskada i somras. Då river han ner krukor, jamar argt om natten och protesterar, men har man bara is i magen så ger han sig snart. Det är helt enkelt så att vi är ju dem som har ansvaret för deras hälsa och liv, vi vet bättre än dem och man måste vara lite elak ibland, för att det ska bli bra i det långa loppet.

Är ni inte säkra på att ni kan hålla dem inne någon månad eller hur länge som behövs, så ta inte dit din katt. Vore hemskt om din killes katt rymde hemifrån och blev hemlös. Jag vet att jag låter hård ;)

Men vem vet, det kanske blir jättebra!! :idea:
Jag håller tummarna :bow:
Lycka till!

Jag vet bara att det är svårare med två hanar är en av varje kön, om hanen är kastrerad då.

Det var rådet vi fick när vi skulle skaffe en kattkompis till våran kille, och det var en del bråk i början, men nu går det bra.

Däremot kan det nog vara bra att ha dem inne ett tag, eller iaf din då som kommer vara ny på stället, så att de får vänja sig.
För din katt så komemr det ju bli mycket tryggare att få känna sig hemma på ett avgränsat område först, även om han är van att gå ute. Jag skulle väntat ett par veckor med att släppa ut din katt, och se hinner de vänja sig vid varandra lite under tiden med.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar