Flytta hästen ofta

R

Rigoletto

Tror ni att hästen far illa av att flytta mycket, alltså byta stall ofta, fast fortfarande ha kvar samma ägare?
Jag har fått flytta tre gånger på lite mer än ett år och det tycker jag är lite mycket, men jag har inte märkt nånting på hästen.
Tänkte om nån märkt nåt annat med sin häst om den fått flytta mycket (o hur mycket är mycket egentligen??)

Sv: Flytta hästen ofta

Ja, nog tycker jag att det är mycket. Jag har dåligt samvete när jag flyttar min häst. Nu behöver jag inte det eftersom jag har eget stall men innan. Då flyttade jag 2 ggr på 2 år.
Man ska ju tänka på att det är hästens hem. Där den ska känna sig trygg och ha sina kompisar i hagen och boxkompisar. Sedan är det ju alltid skillnad på rutiner och andra som sköter din häst ut/in osv... Även om det kanske inte märks så kan ju hästen känna sig otrygg eller rent av få magsår.

Ja vet, jag har oxå dåligt samvete för att det blivit lite mycket flytt med tanke på att hästen hade flyttat runt ganska mycket innan jag köpte henne oxå.Men ibland är man tvungen :crazy:

Men borde man inte märka på hästen om den är otrygg eller får magsår exempelvis?

Men hur länge har du haft den? Vet du hur den är när den stått i samma stall i några år ocn när den som nu får flytta mycket? På mina märker jag stor skillnad, även på den som vi köpte förra året. Hon mår mkt bättre nu när hon fått fasta rutiner och lärt känna stall, omgivningar, personal och de andra hästarna. Inte för att det märktes att hon mådde dåligt innan, men det är ändå stor skillnad.

Hm, nej det är klart, jag har bara haft henne i lite mer än ett år, så det vet jag inte.
Jag tror dock inte att hon trivdes så bra på det förra stället, där var hon lägst i rang, blev utjagad från hagen o lite mobbad o så medans hon här på det nya stället har blivit lite tuffare.
Hon ligger ner i boxen varje natt nu, gjorde aldrig det innan.
Här på det nya stället är det mycket fasta rutiner, samma tider varje dag och samma människa som släpper in/ut o fodrar varje dag, på det gamla var det olika människor o olika tider varje dag,så på det sättet verkar det ju som att hon TRIVS bättre liksom, men annars har jag inte märkt nån annan skillnad.

Våran låg ner och sov i de andra stallen vi hade henne i, men det är ändå stor skillnad på nu mot för tidigare. :)

Ja, men jag menar hon måste väl känna sej trygg nu eftersom hon ligger ner i boxen ,för en häst som inte känner sej trygg lägger sej väl inte ner??

Det är väl en sanning med modifikation att hästen bara lägger sig ner om den känner sig trygg. Hästar är ju vanedjur, självklart är det inte ideal för den att byta miljö och hästkompisar titt som tätt, men för en häst med bra temperament är det väl ingen livskatastrof om det händer några gånger för ofta bara det inte är en konstant trend i hästens liv....

precis som människor så är hästar så olika, vissa kan ta det mycket hårt och andra ta det med en klackspark. min häst är av den senare sorten tack o lov, han är ranghög men ändå en riktig lekfarbror som ska busa med allt o alla. tycker att det är bra att flytta om det är problem där man står, speciellt om det påverkar hästen som ändå bor där 24 timmar av dygnet. om man kan hitta ett ställe med fler fördelar, framförallt mycket utevistelse och stora hagar så kan det vara värt en fundering. jag har flyttat min häst ofta på sistonde, och ska faktiskt flytta igen nästa vecka.. det är halvvägs till det förra stallet, har bättre träningsmöjligheter, billigare, bättre hagar mm, och jag trivs inte på det stället jag står nu..

nackdelen är ifall hästen kommer lös en bit från det nya stället, och är osäker på vart den ska ta vägen.. så en invänjningsperiod brukar vara bra så att hästen får vänja sig vid det nya stället.. lycka till!! ;)

Utan tvekan JA.Klart hästar "far " illa av att deras vardag rycks upp ideligen.Många kan tom utveckla ovanor pga ostabiliteten i deras liv.

Många verkar göra det lätt för sig genom att tro att alla hästar mår dåligt av att flytta. i endel situationer så är en flytt enda utvägen både för hästen och ägaren. Min "stackars" häst har fått stå i 4 olika stall sedan jag köpte henne i maj -02. Jag har alltså flyttat henne 3 gånger. Två av dom gångerna flyttade jag för hästen skull och två gånger för min skull.
Första gången jag flyttade var både för hästens och min skull, ingen av oss trivdes och förhålldena i stallet var ...hm.. mindre bra.
Andra gången berodde på att jag flyttade till annan stad.
Tredje gången var för att hästen som börjat hosta skulle få stå på kallstall.
Nu hoppas jag på att slippa flytta på ett bra tag eftersom både hästen och jag trivs på det nuvarande stället :).

Hur tror ni tävlingshästar klarar sig då? Dom byter stall och miljöer ofta.... Och när dom kommer till ett nytt stall/ny tävling kan dom ju inte veta om det är där dom ska bo i framtiden. Hästar lever i nuet. Nä, jag tror inte det har nån avgörande betydelse att man flyttar sin häst, förutsatt att den är i normal fysisk och psykisk kondition. Däremot tror jag det påverkar mer att byta människa. Relationer är viktigare än yttre miljö tror jag. Och om människa känner hästen ser man fortare om allt är ok med den. Till relationer hör förståss åxå hästkompisar men det verkar som nya hästar fort inordnar sig i nya flockar, vare sig dom får en ranghögre eller ranglägre plats.

Hästar är vanedjur.
Evigt flackande gör att de blir "vana" vid det iofs men jag tror absolut inte att det är bra. :angel:

Är det för hästens skull ex att den inte trivs är ju det en sak.
Jag kan säg lika tillbaka, att ni som flyttar hästen ofta gör det lätt för sig genom att försvara sig att det är för hästens skull.
Hur kan man igentligen avgöra om hästen far illa eller inte?
Ovanor uppkommer, hästen blir "svårhanterad" i vissa situationer osv,osv.Detta kan vara en följd till flackandet.
Ex alla de hästar som flyttas runt med hästhandlarna.De är oftast vilsna själar som är oroliga osv.Nu pratar jag om beteendet och inte allt det övriga som en del oseriösa hästhandlare håller på med.Utan om detta resande hit och dit.

Senast ändrad:

Shettisar skrev:
Är det för hästens skull ex att den inte trivs är ju det en sak.
Jag kan säg lika tillbaka, att ni som flyttar hästen ofta gör det lätt för sig genom att försvara sig att det är för hästens skull.
Ovanor uppkommer, hästen blir "svårhanterad" i vissa situationer osv,osv.Detta kan vara en följd till flackandet.
Ex alla de hästar som flyttas runt med hästhandlarna.De är oftast vilsna själar som är oroliga osv.Nu pratar jag om beteendet och inte allt det övriga som en del oseriösa hästhandlare håller på med.Utan om detta resande hit och dit.

Ja, hästar blir vilsna om dom inte får relationer och flocktillhörighet.
Men om den bara byter yttre stallmiljö har den ju fortfarande relationen till ägaren/vårdaren kvar, och därmed grundtryggheten.
Jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för att man måste flytta sin häst. Vi människor måste ju tänka lite på oss själva åxå. Om vi mår dåligt och plågas av dåligt samvete gentemot hästen, så kan det i sin tur leda till att hästen blir påverkad.
Vi har det inte 100% bra själva alla gånger, och vi kanske inte kan fixa så att våra djur har det 100% bra heller, alltid.... Vi kan bara göra vårt bästa. Och det skulle kunna innebära - i ett "flyttfall" - att man ser till att hästen får ett så bra stall som möjligt, så bra utemiljö som möjligt, att man inte byter foder för snabbt, att man i möjligaste mån vänjer hästen - och sig själv - vid nya rutiner och framför allt att man ägnar sig mycket åt hästen.

Du kan inte jämföra en tävlingshäst som är ute på tävlingar flera dar per år men sen alltid kommer hem till samma stall med samma rutiner, skötare och omgivningar som en häst som får ryckas upp med rötterna och byta omgivningar, rutiner och människor flera ggr/år. Jämförelsen haltar rejält i mina ögon. :smirk:

Ja, en häst behöver en flock. Att hitta allas plats i en flock kan ta år. Om hästen aldrig får tryggheten från en färdig flock så kommer den att börja må dåligt. Även om inte du ser det nu.

Min häst har bara flyttat mellan 2 stall(vilket han gör varje år - till o från betet). Jag har haft tur och kunnat ta med kusens "flock" mellan stallen. Därav har han hela tiden tryggheten med sig. Att en häst flyttar är ingen fara, tvärt om så mår(iaf våra) bra av omväxlingen. Dessutom så byter de ju mellan två platser de också känner sig trygga med nu.

Hästar är vandringsdjur, de flyttar hela tiden, men oftast mellan speciella platser Tillsammans med flocken. Precis som jag gör med min häst nu.

Shettisar skrev:
En social häst som helt plötsligt utan förvarning blir paniskt rädd för, mycket små egentligen inte hotfulla rörelser mår helt klart inte bra. Att det senare dessutom visade sig vara mögel i stallet och max 6 timmars utevistelse/ dag talar nog också sitt tydliga språk. Det var anledningen till första flytten (ur hästens perspektiv, varför jag ville flytta från första stället är irrelevant).
Godkännt?
Att flytta en häst som står i ett stall där den får hosta måste nog anses vara för hästens skull. Det var anledningen till sista flytten.
Godkännt?
Jag anser att dessa två flyttar defenitivt var för hästens skull. Flytten mellan dessa två var för min skull och det erkänner jag men jag tror ändå inte att hästen tog någon som helst skada av den.
Om man känner sin häst någorlunda så är det relativt lätt att avgöra om hästen far illa eller inte.

Ja, att få full harmoni i en flock kan ta ett par år, det erfarde jag i mitt förra stall. Har flyttat mellan 3 stall sedan jag blev hästägare -01. Min lilla häst verkar bli upplivad och positiv över miljöombytet, brunstar osv trots sin höga ålder (nu 30) - men jag märker att bäst trivs hon när hon fått in rutinerna och kan gå på räls mellan hage och stall och vet var hon har sin mat. Helt klart går det åt minst energi att få bo kvar där man alltid bott - tidigare bodde hon 27 år på samma ställe. Men hon var inte lycklig för det - DÄR - så det är många faktorer som överskuggar att slippa flytta...

Min andra pålle verkar ta allt som det kommer och är alltid positiv i fråga om allt. Men nog sover han bäst om han vet var han är. Även om jag hittat honom sovandes när han var på rymmen i somras.... ;-)

Mina hästar hade vid sista flytten i alla fall varandra kvar och det är en av mina mål - att ha ett "par" som i alla fall följs åt om jag är tvungen att flytta dem nåt mer.

Första gången jag flyttade hästen var för att vi flyttade till egen gård så jag kunde ha hästen hemma :) , andra gången för att vi separerade så jag var tvungen att flytta... :(

Det blir visst bara två gånger!

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka