Flytta häst från varmt till kallt klimat

Fridaespaña

Trådstartare
Undrar om ngn har erfarenhet av att flytta häst från varmt till kallt klimat och hur era hästar anpassat sig.
Ska flytta mina 2 hästar (kallblod och russ) från Spanien (+15 grader nu) till Belgien (ca -10 som kallast) och tanken var att ta upp dom runt mitten av april när det är varmare här för få en så skonsam övergång som möjligt men har nu pga omständigheter runt min stallplats i spanien blivit tvungen att tänka om och behöver flytta hästarna inom slutet av februari.
Alla erfarenheter om liknande flytt uppskattas.
 
Sv: Flytta häst från varmt till kallt klimat

Det spelar ingen roll. Du kan flytta dem nu om det skulle vara så. Det enda du behöver göra är att täcka dem. Och förbereda dig på att de blir piggare! :D
 
Sv: Flytta häst från varmt till kallt klimat

Jag flyttade häst från Argentina till Sverige i november. Man fick täcka ordentligt och se till att han åt. Det blev ju en ganska stor omställning med årstid och allt. Tog ca ett halvår innan han acklimatiserat sig. Men i övrigt var det inga problem.
 
Sv: Flytta häst från varmt till kallt klimat

Tack for svar!!:bow:

Chardonnay, far man fraga hur du gick tillvaga for att hamta hast fran argentina?
inom eu ar det ju valdigt latt att transportera djur.
 
Sv: Flytta häst från varmt till kallt klimat

Är det inte ganska kallt i Spanien nu också? SMHI visar -4 grader i natt i Madrid. .

Jag tror inte temperaturskillnaden blir något problem, även om det är minus i Belgien är det är ju inga extrema temperaturer. Här i Skåne sjönk temperaturen nu på bara ett par dagar med nästan tjugo grader, från plus sju, åtta som det varit nästan hela vintern till nedåt minus femton eller ännu kallare och jag har inte hört något om att hästarna haft svårt att anpassa sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 408
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp