Flytta häst från 2-hästars stall till 16-hästars stall..

Grålly

Trådstartare
Jag ska ev. flytta, och ska i så fall ta med min häst. Vi har eget litet stall 200 meter hemifrån, med 2 boxar. Min häst är alltså van vid att hemma är det lugnt och tyst. Jag har alltid sagt att jag inte tänker ta henne till något stort stall då jag tror att hon inte klarar av det. Men nu har jag tvingats tänka om. Jag hittar inget annat än stora stall, typ 16-hästars.

Skulle hon klara det? Hon har aldrig varit i ett så pass stort stall, så jag vet egentligen inte hur hon skulle reagera, om hon skulle stressa skiten ur sig eller om hon skulle ta det lugnt. Hon är en kallblodstravare, 11 år. Hon var i princip ohanterbar när hon kom till mig. Nu är hon väldigt väluppfostrad och en bra ridhäst, och har på senaste tiden varit väldigt vänlig mot okända människor - det har hon inte varit förut. Hon kan hanteras av de flesta, och min pappa (som hon i och för sig känner) som är nästan helt ovan vid hästar, kan hantera henne hur bra som helst.

Ett ridskolestall tar jag henne INTE till, för där vet jag att det blir en del spring hit och dit och ungar som ska klappa osv osv., och det tror jag inte hon skulle gilla. Stallet jag tittat på är ett typ hästcenter där folk får stalla upp sina hästar och där det anordnas mycket hopp- och dressyrträningar.

Ska man chansa eller är det ingen idé? Jag vill ju själv också egentligen till ett litet stall, men hittar inget.

Sv: Flytta häst från 2-hästars stall till 16-hästars stall..

jag har en lugn men känslig unghäst och jag har haft honom på ett stort stall med 20 hästar och min snälle kille blev så stressad att han började stegra sig...om du kan välj ett lugnt stall med lite spring och fasta rutiner ingen stall tjänst med olika människor som ska ta in och ut....nu hanteras han av mig och är lugn och fin igen...

Jag har samma erfarenhet, min häst var också ung när jag hade honom i större stall. Sedan vi fick eget stall och det i stort sett bara är jag och familjen som hanterar hästarna har både mitt halvblod och den äldre ponnyn blivit lugnare och mer hamoniska. Jag skulle själv tveka till ett större stall. Hur kommer det sig att du inte hittar något mindre ställe? Var i landet befinner du dig?

Det tog ett tag innan vår häst vande sig när hon flyttade från 2-hästars som hon bott i hela sitt liv, till 12-hästars + ny ägare som 13-åring.
Men sen dess har flytterna gått bättre och bättre sedan hon lärde känna oss. Är nog enklare om de har en stabil och konsekvent person som medföljer, värre vid ägarbyte på samma gång.

Ja, jag är ju rädd för att det blir för mycket folk som hanterar. Iofs bor jag i så fall så pass nära att jag kan sköta in- och uttagning själv.

MiaMaria: Jag befinner mig långt uppe i Norrbotten. Har letat efter både stall och lösdrift (skulle helst ha henne på lösdrift) i 1½ år, men inte hittat något. Har hållt utkik efter annonser, frågat folk osv, men det verkar omöjligt att få någonting inom cykelavstånd, eller någonstans dit bussarna går relativt ofta. Jag har inte körkort.

Mitrolle: Jag skulle ju följa med och vara hos henne lika mycket som nu, men jag är ändå väldigt osäker. Har alltid sagt att jag inte ska flytta henne till större stall, och vill inte behöva ta henne till ett sådant bara för att jag inte hittar annat.

skulle vilja ha lite mer information innan jag bedömer din fråga.

vad är det hos hästen som gör att du tvekar - lite mer specifikt om hennes personlighet och beteende, och reaktioner osv?

Hennes bakgrund - hon har varit hos ägare som varit rädd för henne. Hon har styrt och ställt, utan några som helst regler. En häst som testar, testar, testar.

Som sagt, hon var ohanterbar när hon kom till mig. Okända människor har varit ett problem för henne sen första början, men det har blivit bättre och bättre, och blir fortfarande bättre, jag skulle nästan vilja kalla henne bra snart.

Hon gillar dock inte att människor hon inte känner tar på henne desto mer, ET t.ex. Hon kan bli riktigt jobbig vid brunst, skvätter piss, skriker, osv. Hon är inte "jobbig" med mening - det är som att hon förvandlas till en annan häst, som att hon själv inte vet vad hon gör. Reflexer och instinkterna tar över.

Samtidigt är hon väldigt väluppfostrad, men det är ju så svårt att säga när det bara är jag, mina föräldrar och en kompis som hanterar henne. Alla gillar henne, hon är glad, gnäggar. Hon har en enorm personlighet, hon är vacker, nyfiken.

Hon har lite svårt att vara ensam både i box och hage, men så länge hon har något att käka brukar det inte vara något problem. Men hon gillar helt enkelt inte att vara själv.

Nej, jag tror jag svarat på min egen fråga.. INTE flytta henne.

Tack!
då håller jag med dig, det kan nog bli problematiskt i ett stort stall om det inte är ett sånt stall att det är samma stall personal som tar in och ut varje dag, utan mera åt det kollektiva hållet.
Kan också bli jobbigt för henne med allt som händer, att hålla reda på hästar som går in/ut osv. Låter som en häst som behöver rutiner att det mesta är lugnt och samma varje dag.

:bow:

Jag har haft min fulblod/halvblodsvalack hos min syster i hennes "hemmastall. Men jag flyttar honom till ett större stall nu i augusti.

Det är ett stort inackorderingsstall, så jag vet inte hur han kommer att reagera. Men han brukar vara cool i de flesta miljöer, tävlingsplatser, gästboxar osv. Så jag hoppas på det bästa!

Fördelen här är att det är helinackordering så ägaren sköter ALLT alla dagar i veckan. Fodring, in och ut, täcken mm.

Jag tycker att det ska bli kul! Det är första gången i mitt 30-åriga hästliv som jag har det så här lyxigt! Slippa mocka.... konstigt.... :D

Det är ingen ridskoleverksamhet (inte så mycket spring) så ridhuset är i princip tillgängligt dygnet runt, jättefina ridvägar, stora hagar osv. :banana:

Senast ändrad:

Hennes bakgrund - hon har varit hos ägare som varit rädd för henne. Hon har styrt och ställt, utan några som helst regler. En häst som testar, testar, testar.

Som sagt, hon var ohanterbar när hon kom till mig. Okända människor har varit ett problem för henne sen första början, men det har blivit bättre och bättre, och blir fortfarande bättre, jag skulle nästan vilja kalla henne bra snart.

Hon gillar dock inte att människor hon inte känner tar på henne desto mer, ET t.ex. Hon kan bli riktigt jobbig vid brunst, skvätter piss, skriker, osv. Hon är inte "jobbig" med mening - det är som att hon förvandlas till en annan häst, som att hon själv inte vet vad hon gör. Reflexer och instinkterna tar över.

Samtidigt är hon väldigt väluppfostrad, men det är ju så svårt att säga när det bara är jag, mina föräldrar och en kompis som hanterar henne. Alla gillar henne, hon är glad, gnäggar. Hon har en enorm personlighet, hon är vacker, nyfiken.

Hon har lite svårt att vara ensam både i box och hage, men så länge hon har något att käka brukar det inte vara något problem. Men hon gillar helt enkelt inte att vara själv.

Nej, jag tror jag svarat på min egen fråga.. INTE flytta henne.

Jag tycker du säger att hon inte vill vara själv, då borde väl ett stall med många hästar vara bra. Hästar är ju flockdjur och om hon är väldigt naturlig i sitt sätt kanske hon blir bättre.

Tack för ditt svar.

Maira: Ojdå, vilket lyx! Jag skulle dock inte vilja ha det så. Mockning och sådant är bra terapi, bara stå och lasta skit och fundera på livets mening och sådant annat roligt :D Hoppas att både du och hästen kommer trivas!

Korven: Ja, kanske.. Måste fundera!

jag förstår inte av de som du beskrev varför hästen inte skulle kunna trivas på ett sånt ställe?
att andra tar in och ut hästen borde den väl klara? de är väl inte så långt mellan hage och stall att man måste hantera hästen på de sättet liksom? de är väl ingen som behöver vara närgången med hästen och klappa och peta på den?

sen att de är många hästar är väl bara positivt när hästen inte gillar att vara ensam?

Senast ändrad av en moderator:

Som många har skrivit beror det lite på hur det sköts. Det bästa är när samma personer sköter allt.

De flesta hästar trivs tillsammans med många hästar, speciellt om det är en social häst du har.
Fördelen med ett större stall är också att det händer saker för hästarna att titta på stor del av tiden i stallet. Det blir aldrig långtråkigt.

Min häst trivs mycket bättre i stora stall än små.

Prova! :)

Jag skulle aldrig utsätta min häst för ett större stall igen. Stod i ett stall där det var 20 hästar, han blev som förbytt. Nervös, aggressiv, nästan ohanterbar. Nu står vi i ett stall med fyra hästar och sex människor, funkar bra.

Maira: Ojdå, vilket lyx! Jag skulle dock inte vilja ha det så. Mockning och sådant är bra terapi, bara stå och lasta skit och fundera på livets mening och sådant annat roligt :D Hoppas att både du och hästen kommer trivas!

*ler* Visst är det bra terapi. Men jag har môkat skit i 30 år... Gör inget att få slippa ett tag... :grin:

*ler* Visst är det bra terapi. Men jag har môkat skit i 30 år... Gör inget att få slippa ett tag... :grin:

Då förstår jag att det känns lyxigt.. Jag får återkomma om drygt 20 så får vi se vad jag säger ;)

Alltså jag vet inte. Jag antar det. Jag är bara rädd att hästen kommer bli stressad och nervös av alla människor och hästar. Samtidigt är hon en häst som behöver mycket hjärngympa för att inte bli uttråkad så det kanske skulle vara bra för henne? Jag vill inte flytta henne och så funkar det inte - men det vet jag ju iofs aldrig innan jag provat.

Lindsen: Tack för ditt svar!

JoJimbo: Det är ju det jag är rädd för, att hon inte ska trivas alls..

Jag har flyttat pålle från litet till stort med kanonresultat. Oj vad man kan trivas med massor av kompisar i hagen. Ääääälskar sin nya "stora" flock.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 658
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka