flytta bakdelen

M

manc

Har precis börjat rida en lusitano-kille på snart 5 år.
Vi har tagit det ganska lugnt hittills och jag känner mest igenom honom för att börja hitta knapparna.

Fick dock något att klura på igårkväll.

Att flytta framdelen är inga problem, han känns väldigt vändbar och balanserad, men när jag bad honom flytta bakdelen blev det missförstånd.

När jag försöker flytta bakdelen undan skänkeln tolkar han det som galoppfattning och blir frustrerad när jag följer upp med en förhållning.
Han förstår helt enkelt inte vad det är jag ber om.

Så, hur förklarar jag för honom vad det är jag vill?

Håller precis på att vänja in mig vid galoppfattning för ytterskänkel då min förra pålla var precis tvärtom.

Sv: flytta bakdelen

Prova med att börja göra övningen med att få hästen att svänga mha ledande tygeltag,sätt sedan till inner skänkel och "putta" på varje gång hästen lyfter sitt inner bak.Den kommer då säkert att börja "sladda" ut lite med bakdelen och då ska den ha beröm.Se till att inte använda för mycket sammansätta hjälper i början när den ska lära sig nåt nytt.Se till att hålla öppet på ytter så att den kan svänga ut där (ingen mothållande skänkel till att börja med alltså).

Är det fortfarande svårt att förstå, så kan man börja med att visa hur det ska gå till när man tömkör.Med hjälp av pisk kan man be hästen att flytta undan baken lite i skritt.Är det jättesvårt fortfarande kan man ta hästen vid hand och visa den med hjälp av att trycka/flytta den med handen eller pisken.Flytta baken och låt hästen gå lite fram och åt sidan flera gånger.

Jag håller oxå på och lär mig galoppfattning för ytterskänkel och fick en riktigt bra övning av min tränare. Den kanske inte är dax för er just nu men kan kanske vara till hjälp i framtiden. På en ganska stor volt är tanken att man först ska trava i bra balans och sedan flytta ut bakdelen något halvvarv. Direkt ur den rörelsen fattar man galopp för att lära hästen skillnaden mellan den sidförande innerskänkeln och galoppfattningen på ytterskänkeln. Efter några steg i galopp tar man åter tillbaka hästen till trav med flyttad bakdel. Lite avancerat men på min häst verkar det funka riktigt bra. Men förstås först ska du ju lära den att flytta bakdelen i trav. På min häst räcker det ofta att tänka -nu ska jag inte galoppera, så har han lagt över i galopp:-) Mitt råd, tänk trav, trav, trav, trav då borde din kropp även säga trav till hästen:-) Lycka till.

Min 4-åring har jag börjat flytta lite smått nu, och jag låter henne bli lite flack och få lite obalanserad trav till att börja med. Hon var på samma sätt när vi började med skänkelvikningarna, dvs. drog upp huvudet och sprang mest. Men när jag inte gjort så stor grej av det utan bara arbetat vidare på samma sätt har hon förstått vad det är jag vill och nu kan hon gå balanserat där, så jag hoppas att det blir likadant med flyttningen av baken. Annars lät johanssk:s tips rätt bra. Det borde man kanske prova ^^

Liknande trådar

Ridning Jag har återvänt till tidningen efter 10års uppehåll och har väl än så länge ridit kanske 10 ggr, så egentligen borde jag inte, men jag...
Svar
16
· Visningar
1 731
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 839
Senast: moonstruck
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 931
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama