flytta bädd? går det?

B

BeastieBabe

Nu ska polarens ponny byta box och i den nuvarande boxen har hon en väl fungerande torvbädd med kalk i botten. det känns tungt att slänga hela och göra om den när den inte är speciellt gammal heller. så går det att flytta en bädd?

vi hade tänkt om man lägger ett nytt kalklager i nya boxen, "kakar" över den gamla bädden (tar bit för bit (kakor) och flyttar) och sedan stör över nytt kalk och ett lager tov.. fungerar det då eller blir allt upprivet och börjar lukta? (vill inte att ponnyn ska få strålröta precis)..

nån som provat och lyckats eller vet om det går?

Sv: flytta bädd? går det?

Tur att man köpte en hel pall å inte bara 5-6 ballar torv då...

Senast ändrad av en moderator:

okai, det går alltså inte alls, har du provat det själv?

har ej provat, men bryta upp gammal bädd med urin i, kan nästan känna lukten...nja, det skulle nog inte jag göra iallafall....:smirk:

ok.. fast nu vet vi juh inte hurpass mcket bädden luktar när vi tar upp den..
om den inte luktar mycket, kan man använda den då tro?

Efterson man inte ens ska sticka ett litet hål i bädden så skulle jag inte tro att det går.

Fast iofs ... När jag flyttade min häst från gamla stallet använde boxgrannens ägare min hästs gamla bädd som strö :crazy:

Glimfeather skrev:
Efterson man inte ens ska sticka ett litet hål i bädden så skulle jag inte tro att det går.

Fast iofs ... När jag flyttade min häst från gamla stallet använde boxgrannens ägare min hästs gamla bädd som strö :crazy:
det lär väl ha luktat en del då antar jag.. om man använder den likadant som fräscht strö alltså..

rocki skrev:
ärligt talat, vet jag inte...;)
ja, vi får se när det är dags för flytt.. skulle bädden vara OK eller iaf övre halvan kan man juh använda det..

vi återkommer när det är gjort :D

då skrapar vi tills det luktar illa då :p

hmm ja, kan vara en bra idé :D vi får ta pauser hela tiden och ha båda dörrarna öppna.. det är ändå VÄLDIGT litet stall så det bar vara snabbvädrat.. bädden har bara legat sedan i hmm kan det vara augusti..

Torvbäddar går faktiskt att flytta åtminstonde en del av - om man är försiktig. Kalk i botten och kalka ordentligt ovanpå, stampa och hoppa till det och ny torv högst upp, så ja, man kan spara massa pengar på det viset...

aha.. ja då provar vi det, går det åt H-E så blir det ny bädd bara.. det var vi inställda på från början, men funkar det att flytta så provar vi :)

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 153
Senast: bigganl
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: MonteRose
·
M
Hästvård Vet inte om detta är rätt forum, får väl flytta på den annars... Mitt problem: har under alla år haft permanentbädd (halm) till...
Svar
17
· Visningar
1 295
Senast: trofé
·
K
Hästmänniskan Hur hade ni gjort i min sits? Det gäller alltså antingen att stå kvar där jag står nu eller flytta. Nuvarande stall: - Litet stall...
Svar
19
· Visningar
1 558
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama