Flytta - avmaska eller inte?

Zenith

Trådstartare
Har sökt en massa, men inte hittat något svar.
Min häst har förmodligen blodmask, har hittat blodmaskar i vattenkar i somras. De är maskade enkel dos fyrantel och även ivomec i höstas. Så jag tror inte hon är fri från blodmask.
Men jag har hört att det går i vintervila och att det då inte går att avmaska. Jag ska nämligen flytta snart och vill gärna maska innan flytt.
Så, kan jag maska nu eller går det inte?

Sv: Flytta - avmaska eller inte?

Man brukar inte rekommendera avmaskning av vuxna hästar vintertid, pga risken för att "väcka" blodmaskarna och genom detta orsaka kolik.

Jag skulle rekommendera att vänta och därefter ta träckprov i vår för att bestämma hur avmaskning kommande år skall gå till. Då gärna i samråd med nya stallkompisarna för att lägga upp smartaste strategin utifrån antal hästar, hagar osv. Mera info finns på:
http://www.vidilab.se

Och det *kan* löna sig slantmässigt ganska snabbt - ingen mask = onödigt att avmaska. Den största förtjänsten är dock att undvika problem för enskilda individer och givetvis att försöka minska resistensproblematiken.

Inte nu när det är så här kallt. Vänta till våren och börja gärna med ett träckprov för att avgöra HUR infekterad din häst är och hur du ska lägga upp avmaskningen nästa år.

knapp

Jo, som jag trodde då. Tack så mycket för svar. Antog att det skulle vara onödigt med träckprov nu i vintern också. Då väntar jag med maskning då. Blir träckprov i vår med alla de andra nya hästarna.

I mitt stall hävdas bestämt att man skall avmaska även nu på vintern "eftersom parasittrycket blir hårt på vinterhagen". Jag tycker att det låter dumt. Även om vi har milt klimat så borde väl maskar& larver (om de inte är sällsynt onda) dö när det är frostnätter och minusgrader flera dagar i sträck? Det används något medel som skall ges med 12 veckors intervall. Men gäller det inte bara under betessäsongen?

Jag tänker ta träckprov på min häst så får vi se om jag har rätt eller fel i min teori. men helst skulle jag vänta med det också till vårkanten och de skall ut i beteshagen.

Ekra skrev:
I mitt stall hävdas bestämt att man skall avmaska även nu på vintern "eftersom parasittrycket blir hårt på vinterhagen". Jag tycker att det låter dumt. Även om vi har milt klimat så borde väl maskar& larver (om de inte är sällsynt onda) dö när det är frostnätter och minusgrader flera dagar i sträck? Det används något medel som skall ges med 12 veckors intervall. Men gäller det inte bara under betessäsongen?

Jag tänker ta träckprov på min häst så får vi se om jag har rätt eller fel i min teori. men helst skulle jag vänta med det också till vårkanten och de skall ut i beteshagen.

Den gamla skolan som jag tillhör så har jag fått lära mig banminth el. motsvarande före och efter bete. Ivomec el. motsvarande i november (när det frusit) eller i januari "året därpå". Rätta mig om jag har fel. Har i alla år kört så och har inte haft några maskproblem vad jag sett.
Det kommer nya rön hela tiden så man blir lite förvirrad ärligt talat.

Cydectin håller borta smittan i 12 veckor. Ta den i slutet av oktober så räcker det ju till våren.

Är man orolig för hagarna på vintern är det bättre att mocka dem.

SmizzSpeedy skrev:
Den gamla skolan som jag tillhör så har jag fått lära mig banminth el. motsvarande före och efter bete. Ivomec el. motsvarande i november (när det frusit) eller i januari "året därpå". Rätta mig om jag har fel. Har i alla år kört så och har inte haft några maskproblem vad jag sett.
Det kommer nya rön hela tiden så man blir lite förvirrad ärligt talat.

Maskproblem ser man inte förrän det verkligen blir problem... och då är det inte kul.

Återigen: samma medel hela året, möjligt undantagom man har pyrantel-år (alltså Banminth) och har styngflugor att man tar ivermectin sista avmaskningen, dvs ca oktober.

I januari avmaskar man INTE vuxna hästar! Risken är att man får massuppvak på blodmaskar vilket ger kraftiga problem.

Hur ofta man behöver avmaska på sommarhalvåret beror på hästantal, markareal, parasitbörda hos hästarna, ålder på hästarna, hästomsättning, osv. På många ställen räcker det säkert med avmaskning före och efter bete, men på de flesta behövs intervallen följas.

Tar du Banminth innan betet så har du nya blodmaskägg ute i hagen efter bara 4 veckor...

Tala gärna om hur jag ska avmaska! :) Som sagt så säger folk olika och jag gör som jag alltid gjort. Om hästen faller ur och är matt i pälsen är ju ett första tecken på mask, men vad händer om man skulle låta bli att avmaska i en sån situation???? Jag avmaskar ju regelbundet och har aldrig haft en häst med några masksymptom alls.
Har sett spolmask hos fölisar efter behandling och jag höll på att spy :eek: rätt ut!!! Så jag vet hur de ser ut iaf.........
Många maskar blev det i detta inlägg :D
Min häst har egen vinter och sommarhage året runt och har haft i 2 år nu. Innan han kom dit så hade bara en häst gått där sommaren före och innan honom låg marken ifred i flera år.

Senast ändrad:

Om du SER på hästen att den har mask så har det dessvärre gått rätt långt. Det är normalt för hästen att ha en viss parasitbörda.

Det jag råder dig till är att göra träckprov i vår för att avgöra hur stort parasittryck du egentligen har. Med få hästar och stora marker är chansen stor att du inte behöver avmaska alls!

Madick skrev:
Om du SER på hästen att den har mask så har det dessvärre gått rätt långt. Det är normalt för hästen att ha en viss parasitbörda.

Det jag råder dig till är att göra träckprov i vår för att avgöra hur stort parasittryck du egentligen har. Med få hästar och stora marker är chansen stor att du inte behöver avmaska alls!

Vore underbart att slippa avmaska!! :) Hur funkar det med träckprov? Vart skickar man?

Har du bara en eller ett par hästar så är det smidigt att köpa KollaMasken på apoteket eller Granngården. Man plockar några färska bajsbollar och skickar in, du får svar dan efter. Supersmidigt!

Madick skrev:
Har du bara en eller ett par hästar så är det smidigt att köpa KollaMasken på apoteket eller Granngården. Man plockar några färska bajsbollar och skickar in, du får svar dan efter. Supersmidigt!

Vad säger dom på posten?? :o Men jag förstår ju att det är täta påsar som inte luktar! :D

Jag avmaskade end efter bete å inte eft det frös på pga okunskap. Han e dålig i magen till å från (varierar fr dag t dag) men det kan lika gärna bero på ensilaget.. vet inte alls vad jag ska göra! han har kliat svansen tidigare men ej nu. Träckprov läste jag var meningslöst? Han kom t mig i slutet av sommaren å jag har ingen koll hur han var avm tidigare. vi byter dessutom stall snart

Senast ändrad:

Vart läste du att träckprov var meningslöst då ? Är ju ännu mera meningslöst att maska utan att ha en susning om vad man maskar mot eller om det finns något att ta.

jag har kanske missuppfattat, läste i ngn tråd att de gick i dvala under vintern och därför var det meningslöst att ta träckprov nu.. det visar ändå inget!? jag får inte ihop det! OM han har mask å hans dåliga mage e ett resultat av det, kan de väl inte vara i dvala, eller?

Ah, nu förstår jag.

Jo, i normala fall är maskarna i dvala under vintern (vi talar om blodmasken då) och ett träckprov visar därför inte något annat än att man inte har någon smitta till markerna just då.

Men om man har problem så kan det mycket väl vara befogat att göra träckprov. En vinter hade jag ett föl med 800 EPG blodmask trots noggrann avmaskning. Särskillt såna här milda vintrar (bortsett från några veckor) är det risk att man har konstant smitta.

Vad kostar KollaMasken? Hur bra är det? Och hur kan det gå så fort? NU blev jag nyfiken... Använde mig av vidilab förra året, men fler alternativ är ju inte dumt...

Alltså, KollaMasken lådan kommer från Vidilab. Såklart de är snabba! Provet körs ju samma dag som det kommer in, och då får man ju svaret samma dag.

Tror lådan kostar 260 kr eller nåt sånt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 469
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar