flytt från box till lösdrift ?

S

shalooj

visste inte var ja skulle lägga den här tråden :angel: men iaf så ska ja flytta min pålla till lösdrift i höst och frågan är hur ERA hästar reagerade när ni gjorde det? från att alltid ha stått i stall (jaa..ialla fall så länge ja har haft henne 5 år, och förutom på sommabetet då :smirk:)
Var det något som hästen reagerade på? blev den gladare eller kändes den förvirrad?
tacksam för svar!

Sv: flytt från box till lösdrift ?

Jag hade min häst på bete i den hagen och med de hästarna som han skulle gå på lösdrift med så han var ju van att vara där dag som natt. När hösten kom stog de först några gånger och funderade på varför de andra hästarna togs in men inte dom. Ffa min kunde stå vid grinden, men in ville han inte.

Det slutade med att de som var installade vägrade fångas om kvällarna - de andra fick ju vara ute! - så de blev ibland också kvar i sin hage över natten.

När de väl förstått att de skulle vara ute var de inte ens intresserade av att se på när de andra togs in på kvällarna.

Eventuellt en lätt förvirring i början, hästar är ju trots allt vanedjur. Men hon fann sig väldigt snabbt och vi trivs allihopa mycket bra med det nya arrangemanget.

Min häst (halvblod 14 år) flyttade till lösdrift i maj. Han älskar det! Jag hade turen att lösdriftsavdelningen bredvid var ledig precis då, så han gick där ca 1 vecka med bara rörväggar respektive hagstaket mot den gruppen han skulle in i. När vi sedan släppte ihop dem var det totalt odramatiskt (riktigt antiklimax).
De första veckorna var han lite svårfångad men det har gått över - som sämst står han kvar där han är när jag kommer (vilket ibland innebär längts bort i hagen) men det är inte ovanligtatt han kommer frivilligt när jag skall hämta in honom.
Han har blivit gapig och gnäggig i stallet och lite för bunden vid en av de andra hästarna om jag möter dem på hemväg när jag är på väg att rida ut, men i övrigt inga problem - och inga problem att ta in honom själv och sköta om eller rida själv.
Ridmässigt märker jag ingen skillnad, men hanteringsmässigt är han lite "vaknare" (en rätt lugn häst) och mer "med".
De två nackdelarna är att han oftare är blöt när jag kommer (hade hjälp med insläppet innan så han var oftast redan torr när jag kom) samt att jag måste fodra kraftfoder och vänta, och vänta, och vänta medan han äter det - han är inte så snabb på att tugga sin havre. Jag bedömmer det som att han behöver mer foder totalt í och med att han rör sig mer. Hans uppenbara förtjusning över sin nya boendeform gör dock att det klart är värt det.

Jag köpte min fjording i januari och ställde honom på lösdrift från att ha stått i box. Fungerade jättebra! Han slutade att luftsnappa och blev mycket med harmonisk att hantera. Numera avskyr han att stå i box om det nu bara är för någon timme.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 242
Senast: Tilde789
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka