Sv: flytt från box till lösdrift ?
Min häst (halvblod 14 år) flyttade till lösdrift i maj. Han älskar det! Jag hade turen att lösdriftsavdelningen bredvid var ledig precis då, så han gick där ca 1 vecka med bara rörväggar respektive hagstaket mot den gruppen han skulle in i. När vi sedan släppte ihop dem var det totalt odramatiskt (riktigt antiklimax).
De första veckorna var han lite svårfångad men det har gått över - som sämst står han kvar där han är när jag kommer (vilket ibland innebär längts bort i hagen) men det är inte ovanligtatt han kommer frivilligt när jag skall hämta in honom.
Han har blivit gapig och gnäggig i stallet och lite för bunden vid en av de andra hästarna om jag möter dem på hemväg när jag är på väg att rida ut, men i övrigt inga problem - och inga problem att ta in honom själv och sköta om eller rida själv.
Ridmässigt märker jag ingen skillnad, men hanteringsmässigt är han lite "vaknare" (en rätt lugn häst) och mer "med".
De två nackdelarna är att han oftare är blöt när jag kommer (hade hjälp med insläppet innan så han var oftast redan torr när jag kom) samt att jag måste fodra kraftfoder och vänta, och vänta, och vänta medan han äter det - han är inte så snabb på att tugga sin havre. Jag bedömmer det som att han behöver mer foder totalt í och med att han rör sig mer. Hans uppenbara förtjusning över sin nya boendeform gör dock att det klart är värt det.