Flytt å byte av grovfoder?

Lunketuss

Trådstartare
Har läst flera inlägg här på Buke om snabbt byte av grovfoder, och dom flesta säger att man ska vänja in långsamt under 2-3 veckor.
Vi ska nästa månad flytta vårt fullblod till ett nytt stall, han äter i dag hö selage och det har dom även i det nya stallet. Men att ta med sig av det "gamla" selaget och ge under 2-3 veckor är ju inte möjligt, skulle vi ju måsta ta med oss massa kilo och det håller ju inte så länge heller, är storbalar på båda ställena:confused:
Han äter ca 10kg på natten inne så bara det är ju 5kg/dygn av det gamla om man ska ge 50/50, och sen det som dom får i hagen + att dom andra hästarna äter ju upp det som man lägger in. Hur brukar ni göra som blandar gammalt/nytt grovfoder första veckorna?

Sv: Flytt å byte av grovfoder?

Det är en risk att byta foder så snabbt som ni kommer att behöva göra men man kan underlätta lite genom att ge bakjäst. Börja ge bakjäst så snart som möjligt och fortsätt ge det minst en månad efter att ni har flyttat, gärna längre. Bakjäst hjälper tarmen att hålla en bra tarmflora så att risken för störningar minskar. En om dagen brukar vara lagom att ge.
Ni kan inte åka och hämta iallafall de 10 kg han får till natten i någon vecka så att invänjningen blir lite skonsammare?
Risken när man gör snabba foderbyte är att hästen kan få kolik och/eller fång.

Ägaren av det gamla stallet vill nog inte att vi ska åka dit och ta även om vi betalar för det, ska fråga henne, är bara några mil att åka. Är det vanligt bakjäst man ger? Sånt som är små gula fyrkanter eller kan man ge torrjäst? Kan det funka lika bra med "Tarm & mag" som man kan köpa på Granngården? Om det smakar mycket om den vanliga jästen (vilket jag tror det gör?) så kommer hästen inte att äta det, han är väldigt känslig om det smakar konstigt mag & tarm har han fått förut så det vet vi att han äter.

Det är den vanliga jästen i små gula paket. Mag och tarm kan man visserligen ge men bakjäst är effektivare eftersom jästen inte är avdödad som den är i mag och tarm. Prova att ge honom jästen smulad och nerrörd i kraftfodret, många hästar gillar jästen. Min äter den gärna som godis :d hon tycker att det är jättegott men är enormt kräsen i andra sammanhang. Hon äter inte ens hö om det är för mycket eller om det är ett hö som hon inte tycker om vilket har gett mej stora problem då jag helt enkelt har fått köpa in ett nytt parti hö för att hon inte tycker om det som jag har. Ensilage fnyser hon bara åt, vänder sig om och bajsar på det...
Så testa! En jäst kostar ju bara drygt en krona så det är helt klart värt att prova det.

Jag ska prova, se om han äter det. Ska jag ge halva i kraftfodret på morgonen och andra halva på kvällen eller hela på en gång?
Tänker på hur min mamma varnade mig för att äta ojästa degbullar när jag var liten:D om hur dom skulle svälla i magen och jag kunde få mag knip, tänk om hästen jäser upp och får ont?:grin:

Om du ger halva på morgonen och halva på kvällen eller hela på en gång spelar mindre roll men börja gärna med en halv så att han får vänja sig. Hästars magar är ju inte som våra, de jäser ju grovfodret så jästen orsakar inte smärta. Snarare hjälper det vid kolik. Däremot ska jästen blandas i precis innan servering så att fodret inte börjar jäsa för då blir fodret otjänligt.

Jag hade hämtat från nya stallet innan ni flyttar och tagit med mig från gamla till nya vid flytten.
Ger du lite av nya i en vecka i gamla stallet o en vecka av det gamla i nya stallet så får du två veckors invänjning.
// Linda

Så gjorde jag när jag flyttade, det vara bara det att nya stället hade hösilage och det var mycket godare så han ratade höt från gamla stället :cry:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: seahawk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 417
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka