flytning efter fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Orolig
  • Startdatum Startdatum
O

Orolig

Är det vanligt med gul slemmaktig flytning och lite blod en vecka efter fölning? Eller är det en infektion tro?

Sv: flytning efter fölning

Det beror ofrast på att livmodern inte läkt ihop som den ska. Jag hade tagit ut en veterinär och bett dom spola ur livmodern samt sätta in lite antibiotika med en gång. Alla infektioner kan ju äventyra fortsatta dräktigheter :crazy:

Orolig skrev:
Är det vanligt med gul slemmaktig flytning och lite blod en vecka efter fölning? Eller är det en infektion tro?

Ja det är normalt.
Luktar det illa? Har stoet temp? Hur är hennes alläntillstånd? Matlust? Hur ger hon mjölk?

Är allt normalt, så ta det lugnt....Har hon feber eller annat ta ut vet.

Detta är en av anledningarna till att jag alltid förordnar longering minst 2 ggr/dag i minst en vecka efter fölning, så att stoet rastar sig så mycket att livmodern drar ihop sig som den ska och att hon kryster ut den vätska som (alltid) finns kvar efter fölning. En del ston har mer vätska än andra och behöver detta med att komma ifrån fölis och röra på sig.
Är även bra för tamrperistaltiken.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Har stoet fått vara ifrån fölet och "tömma sig"?

Då mitt sto fick föl ifjol så tog jag ut henne 2 ggr dag och longerade i hagen första veckan. Hon blev mkt orolig och det var en hel del "härligheter" som kom ut där bak.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
603
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Märkte nu på eftermiddagen att Doris har nån typ av flytningar, eller om det är att hon läcker kiss? Blev en liten fläck på lakanet hon...
Svar
2
· Visningar
882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka