flytande eller ej

C

CeciliaHeikne

Funderar på det här med vitaminer. har alltid gett min ponny flytande. Men nu sist köpte jag (pulver?) haha iaf i e-vitaminerna.

finns det någon skillnad mellan flytande och icke flytande? är det något som ansés vara bättre? och isådanna fall varför? :D nått jag bara undra över, tänkte omnån hade hört/visste nått. igentligen ganska onödigt vetande.

men eftersom det är samma märke samma mängd men priset skiljer. så borde det väl va någon slags skillnad. eller?
 
Sv: flytande eller ej

Flytande är ofta dyrare än pulver, som du sa att priset skiljer.
Pulver kan damma, flytande kan bli klibbigt och kletigt att hålla på med.
Pulver är lite lättare att dosera (tycker jag i alla fall).
Av det flytande blir det ofta lite kvar i flaskan i slutet som man inte får ut, medan pulver kan man lätt få ut allt ur burken och slipper slänga något (om man är snål som jag :rofl: )

Tycker annars det är en smaksak, och vad hästen tycker om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: flytande eller ej

Med tanke på att de flesta flytande vitaminpreparat innehåller en väldig massa vatten (Chevinal plus består ex-vis av 43% vatten om jag inte missminner mig) verkar det vara betydligt dyrare än pulver. :cool:
Fast det är klart; har man en häst som är lite kräsen kan det säkert vara befogat att köpa flytande välsmakande vitaminer (även om jag själv hellre hade försökt med melass och pulver först). :)
 
Sv: flytande eller ej

Skillnaden i upptaget är stort mellan flytande och pulver, ett flytande preparat kan hästen absorbera snabbare (snabbare upptag i kroppen). Pulver måste först brytas ned för att sedan absorberas, detta kan medföra ett visst spill eller hur man skall säga.

Även om flytande är lite dyrare än pulver, tror jag ändå at man i långa loppet tjänar på det just därför att hästen tillgodoser sig bättre på flytande.
 
Sv: flytande eller ej

Det var intressant! :) Hur kan det komma sig?

Och gäller det alla flytande vitaminer (eller skiljer det sig åt mellan olika märken)?

undrar en nyfiken Maskot :bump:
 
Sv: flytande eller ej

men mitt pulver är dyrare än det flytande.. Och jag har ocksp hört det där med chevina. att det är pass mycket vatten, det är ju dåligt

bättre att ha det koncentrerat och med mindre dosering. Vatten har väl alla ändå i kran liksom .. eller? :smirk: :rofl: :rofl:
 
Sv: flytande eller ej

Flytande medel behöver kroppen inte bryta ner för att bearbeta, här behöver kroppen bara absorbera.

Men självklart skiljer sig alla vitaminer när det gäller innehåll, och just detta med flytande inbjuder ju till att ta betalt för vatten. Så här gäller att ha ögonen med sig när man väljer, ju större dosering som krävs betyder en större mängd vatten.
 
Sv: flytande eller ej

När jag ger mina hästar deras vitaminer som är i pulverform blandar jag ut pulvret med lite vatten så att dom ska få i sig allt. Tror du ändå att det är skillnader i upptagningen? Det blir ju precis som flytande när jag löser pulvret i vatten och borde ju tas upp lika bra?
Eller tänker jag fel?
 
Sv: flytande eller ej

Den tanken slog mig också! Jag förstår inte riktigt hur kroppen känner skillnad på vitaminpulver upplöst i vätska och flytande vitaminer. :confused:
Eller är det framställningen av vitaminerna som skiljer sig åt och ger olika upptag?
Du får gärna berätta mer Boj! :)

Undrar Maskot som säkert är ute och cyklar...
 
Sv: flytande eller ej

ja tänkte precis samma, för när jag lägger i ex. e vitaminen i betforen som jag alltid gör blir den ju uppblött och rinnande. och då borde de väl vara lika lätt för kroppen att ta upp som den som redan är flytande..
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: arabia
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 296
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 017
Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
4 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp