Flyinge & Strömsholm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kikkilora

Trådstartare
Jag är 15 år och ska om ett år (skolår) börja på gymnasium. Jag hade tänkt mig Flyinge eller Strömsholm och det verkar som om mina betyg håller för det. Min frågor är; om man måste ha egen häst? Bör man ha tävlat i vissa klasser och har de några test man måste skriva för att komma in?
Jag har en B-ponny som jag rider nu och det känns lite korkat att komma till tex Flyinge och bara har ridit B-ponny och hoppat Lätt C. Jag skulle kunna tävla i högre klasser men enligt Tr är jag för gammal för att tävla B-ponny så det blir bara lite tävlingar på ridskolan där min ålder är ok.

Vet inte om jag valde rätt kategori. Den får väl flyttas om det skulle vara fel.

Sv: Flyinge & Strömsholm

Hej!
Jag har gått gymnasiet på Flyinge. Du behöver ingen egen häst och du behöver inte oroa dig för att ridningen ska vara för svår. Då det är många som kommer in (då intagning endast sker på skolbetyg) är det väldigt ojämn så mycket av ridningen handlar om grunderna, iallafall i början. I ettan och tvåan rider man för Mette Henriksen som är utbildad B-tränare och har stor erfarenhet från bla. tävling och utbildning av hästar. I trean hoppar man för AnnCatrin Carlsson (Ankan) som är med i landslagsledningen i hoppnig, så hon är mycket duktig. Dressyren rids för Bo Jenå (Bosse) som är utbildad dressyrtränare och domare upp till int. GP.
Det är viktigt att du vet om attd et inte i första hand är ett ridgymnasium då man inte rider så mkt: 1g/v halva terminen i 1:an, 1g/v hela året i 2:an. Du får dessutom köra lika mycket som du får rida. I trean väljer du om du vill rida elelr köra, det är en eller två gånger i veckan beroende på om du väljer häst eller naturinriktningen. Väljer man natur läser man Ma C & D samt Fysik B, väljer man häst läser man istället häst läser man kurserna Arbete med häst samt Hästens utbildning.
Hinner inte skriva mer just nu men kan berätta mer senare om du eller någon annan vill veta, fråga gärna om du eller någon annan undrar över något!
Mvh

Hej!
Jag har gått gymnasiet på Flyinge. Du behöver ingen egen häst och du behöver inte oroa dig för att ridningen ska vara för svår. Då det är många som kommer in (då intagning endast sker på skolbetyg) är det väldigt ojämn så mycket av ridningen handlar om grunderna, iallafall i början. I ettan och tvåan rider man för Mette Henriksen som är utbildad B-tränare och har stor erfarenhet från bla. tävling och utbildning av hästar. I trean hoppar man för AnnCatrin Carlsson (Ankan) som är med i landslagsledningen i hoppnig, så hon är mycket duktig. Dressyren rids för Bo Jenå (Bosse) som är utbildad dressyrtränare och domare upp till int. GP.
Det är viktigt att du vet om attd et inte i första hand är ett ridgymnasium då man inte rider så mkt: 1g/v halva terminen i 1:an, 1g/v hela året i 2:an. Du får dessutom köra lika mycket som du får rida. I trean väljer du om du vill rida elelr köra, det är en eller två gånger i veckan beroende på om du väljer häst eller naturinriktningen. Väljer man natur läser man Ma C & D samt Fysik B, väljer man häst läser man istället häst läser man kurserna Arbete med häst samt Hästens utbildning.
Hinner inte skriva mer just nu men kan berätta mer senare om du eller någon annan vill veta, fråga gärna om du eller någon annan undrar över något!
Mvh

Tack för svaret! Mycket intressant då jag föredrar Flyinge framför Strömsholm. Har faktiskt en fråga nu direkt. Vart bor man under skoltiden?

Om man bor långt ifrån Flyinge och alltså måste flytta hemifrån finns det två internat som ligger precis bredvid varandra ute på Flyinge. De är nybyggda (eller ja, var det på min tid...) ca 4 år. Man har eget rum, dusch och toa. Det är möjligt att vissa personer kommer bli tvungna att dela rum mad varandra om det är för många som vill bo där samtidigt eftersom de inte nekar någon som ska gå gymnasiet att bo där. Gemensamt kök och TV rum. Jag trivdes verkligen super, man blir så oerhört nära vänner med de man bor med. Men visst är det periodvis jobbigt att aldrig få vara riktigt ifred utan umgås med samma människor dygnet runt, speciellt om det är någon människa man inte riktigt kommer överens med.
Såhär efteråt är jag otroligt glad atyt jag valde Flyinge. Periodvis när jag gick där kändes det som att man inte kom vidare så mycket i sin ridning genom skolan, men det finns så mycket andra tränare av högsta kvalitet som man kan rida för. Man får även chansen att se så mycket:bruksprov, breeders, landslagsträningar, Peter och susann som trimmar hingstarna varje dag. Om man vill kan man lära sig hur mycket som helst samt skapa viktiga kontakter för framtiden. Det får man dock inte gratis utan det gäller att visa vem man är och hålla sig framme.
Jag kan dock rekomendera dig att börja rida stor häst alt större ponny så snart som möjligt, det lönar sig alltid, tänker då inte bara på gymnasiet.
Lycka till med valet, jag rekomenderar starkt Flyinge!

Hejsan, jag hade tänkt välja Flyinge nästa år. Om jag kommer in D.vs. men jag undrar om du hade häst när du flyttade dit? Jag själv häst nu och bor i helsinborg så det är ganska långt, men hur mycket pluggning är det hinner man med att träna + tävla sin häst ändå? och hur många dagar går man i veckan för jag läste något konstigt på deras sida att man gick typ 2 dagar i veckan sen vissa helger?
:smirk:

Finns en befintlig tråd under hästmänniska om Flyinge fortsätt i den
Använd sökfunktionen under det forumet så hittar du trådarna.

mvh

moderator
mysko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 184
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama