Flyinge-kort tid för betalning av språngavgift

rebus

Trådstartare
Jag betäckte mitt sto i maj med en importhingst som Flyinge tar in. Nu har jag väntat på språngfakturan hela sommaren ( jag är sådan som "vill" betala snabbt så att man har det ur världen). Just nu befinner jag mig på semester i Norrland, men fick av postintagaren reda på att fakturan nu kommit ( har sagt åt henne att ta in och även öppna post, man vet aldrig vad som kommer). Vi är borta till den 25/8. Enligt fakturan ska den betalas inom 10 dagar, den är skickad med B-post den 13/8 och ankom i dag, senaste betalningsdatum den 22/8. Är detta lagligt, har man inte rätt att ha 30 dagar på sig? Jag har ringt Flyinge i juni och bett dem skicka fakturan, men då sa de att de gör alla på en gång. Ska jag nu behöva betala dröjsmålsränta för att de gör så här? Jag har inte dosan till internetbanken med mig på semestern.

Sv: Flyinge-kort tid för betalning av språngavgift

Flyinge har 10 dagars kredit i sina betalningsvillkor så det har du själv godtagit när du valde hingsten. Men jag kan inte tänka mig att det är några problem om du ringer dem och förklarar läget!

Det finns ingen lag om hur många dgrs bet.villkor utan det är upp till var o en att komma överens om. Brukligt är 10 dgr till privatpersoner men går ju givetvis att komma överens om annan tid.

Som tidigare sagt, säkert inga bekymmer att ringa Flyinge o be om anstånd.

OK, då har jag nog inte läst det finstilta ordentligt.
Det som retar mig är väl att jag tidigare velat betala och inte kunnat, och nu kommer fakturan typiskt nog när jag är borta, men jag får väl ringa dem och förklara läget. Jag fick bara för mig att det fanns något lagligt som säger att man har 30 dagar på sig. Om kompisen nu inte öppnat posten så hade jag inte ens vetat det förräns jag kom hem, och då antagligen inte sluppit dröjsmålsränta ( en förklaring kan ju alltid vara efterkonstruerad i det fallet, men troligen är det OK med dem om jag ringer i morgon).

Om inget annat är avtalat så har du rätt till 30 dagar.

Fast min veterinär, hovslagare och foderleverantör har alla 30 dagar på sina fakturor, även stationen hade det, så 30 dagar är nog vanligare än 10 dagar tror jag.

OK, jag ska surfa in på Flyinges hemsida och kolla vad det står. Jag har nog inte varit så noga med att läsa villkoren där.

Saxat från flyinge.se
---
Läs noggrant igenom denna sida samt vad som gäller för respektive hingst. Moms tillkommer på alla priser. Villkoren gäller inom Sverige. ...
...
Betalningsvillkor
Betalning mot faktura sker med 10 dagars kredit. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta.
---

Jag vet att det är så, för jag klagade nämligen hos dem på den korta kredittiden för några år sen :D. Då upplyste dem mig att det står i avtalet :angel:. Undrar om inte jag också skrev en tråd här, i vredesmod, haha.

Jo, jag läste det nu.

Men det står även så här under rubriken att man ska läsa igenom ordentligt
Språngavgift/dosavgift
Erlägges i samband med betäckning/ seminering oavsett om stoet blir dräktigt eller ej.

Betäckningen var i mitten av maj och nu är det mitten av augusti. I mitten av maj låg euron på 9,57, nu ligger den på 9,48, men det ska jag bara vara glad för nu i mitt fall!

Jag får väl lära mig att läsa finstilt helt enkelt!

OK, haha, ja det kanske inte var själva summa som skulle bli dröjsmålet, utan just grejen. nu tjänar jag ju en hel massa;) på att kursen gått ner också. Alltid lär man sig något nytt.

Tja, själv ser jag det som att Flyinge under en tid ökat min likviditet genom att låna ut pengar till mig. Min skuld uppstår ju i samma stund som jag nyttjar tjänsten, resten av tiden till fakturan/förfallodatum har de ju lånat ut pengarna till mig, på mitt konto.

Schysst, liksom.

Ja, nu känner jag mig nöjd när jag för en gångs skull har tjänat pengar på min hobby:laugh: Jag ringer ändå Flyinge i morgon och förklarar läget.

Om det mot förmodan inte skulle lösa sig med samtalet i morgon så kanske jag kan fundera på det, men det är ju ett antal tusenlappar, så det känns inte bekvämt att behöva be någon annan att betala det. då kanske jag hellre betalar dröjsmålsräntan som blir 4 dagar.

Man får inte låna ut den alls, faktiskt. Lika lite som man får låna ut id/körkort.

Man får inte låna ut den alls, faktiskt. Lika lite som man får låna ut id/körkort.

Då är jag kriminell för jag använder sambons varje månad för han hatar allt vad datorer heter så jag betalar hans räkningar med hans internetdosa ;)
Hade jag suttit i en sådan sits så hade jag bett mina föräldrar eller syskon fixat det till mig i vilket fall som helt även om man inte får göra så :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka