Flyghuva som sitter kvar - finns det..?

Milene

Trådstartare
Gammeltanren är fruktansvärt irriterad i ögonen av alla flugor. Har provat alla flughuvor som finns, känns det som, men hon är en expert på att få av sig dom, och tyvärr försvinner en del för gott i vår stora hage... Har provat att ha grimma utanpå, men det hjälper inte heller. Även huvor som sitter fast i täcke drar hon av sig, då hänger de vid sidan om huvudet och där gör de ingen nytta...
Någon som har ett tips på vad man kan göra, eller har förslag på nån huva som sitter som berget???

Mvh Milene

Bucas flughuva testad, även fastsatt med band i insektstäcket. Avskavd, hänger bredvid. Likaså Boetts, den är lite "tyngre" så den drar hon ner över ansiktet och ser ut som Ior i Nalle Puh... Funkar inte då hon inte ser nåt alls...
Tight grimma provad. Måste ju trots allt ha den så löst att hon kan äta och andas, och det var tydligen tillräckligt för att det skulle gå att få av den.

Funderar på om jag ska försöka sy ett nät direkt på henne? Ja inte i hennes skinn, alltså.... De huvor med öron har trots allt funkat bäst, efter att hon skavt av huvans öron och trätt ut sina egna i hålen... Om man tar en sån, och sen syr den jättetight så kanske den sitter? Men den måste ju trots allt gå att få av om hon fastnar i nåt...

Ja vad ska man göra med värstingarna..?

Min ponny drar av sig alla fina huvor jag ger honom, den enda som sitter kvar är en sån enkel modell i grovt nät utan öron och nosskydd. Fick med den vid köpet men tror den är från Börjes. Den skyddar ögonen bra iaf. De bättre huvorna skyddar ju inget alls eftersom de inte sitter på.... :p

Drar hon av sig grimma också eller kan hon ha flugband/fransar?
Bättre än inget?
Hon lyckas få upp fransarna bakom öronen, men det gör inte så mycket för de täcker ändå ögonen. Brukar funka ca 1 - 2 dygn, sen är grimman också av, fastän den är hårt spänd.

Kom på nu att hon kanske har väldigt konformat huvud? Får kolla detta, finns ju isf en förklaring till eländet...

Rambo plus sitter stadigast av de jag provat och bekvämast på hästen. Har alltid undrar över dessa hästar som bums ska klä av sig, vissa huvor har jag förståelse för som ligger på ögonen på stackarna, det skulle jag också ta av mig, men en bra bekväm huva?

Min sticker in huvudet i huvan när jag kommer och suckar lättat:love:

En ponny i hagen som brukar ta av sig har haft en sån vanlig vit med svart kant i sommar. Den sitter kvar men skaver på nosryggen tyvärr så nu går han utan.

Jag har haft samma problem. Det som tillslut funkat är en enkel, billig (lite vek) mask med lycra.

Som jag fått göra två hål i mellan öronen och sedan har jag helt sonika fått fläta fast eländet i pannluggen (därav användingen av en mask i lite dålig kvalisort, så den kan gå sönder lätt).

Jag har haft samma problem. Det som tillslut funkat är en enkel, billig (lite vek) mask med lycra.

Som jag fått göra två hål i mellan öronen och sedan har jag helt sonika fått fläta fast eländet i pannluggen (därav användingen av en mask i lite dålig kvalisort, så den kan gå sönder lätt).
Ja!! Dra ut pannluggen genom öronhålen och fläta! Det ska jag prova! Tack!!!

• Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Min dressyr dotter fick sin första häst för knappt 3 veckor sedan. Vi varnades om att hon under de första tre gångerna vid en...
2
Svar
24
· Visningar
4 724
Senast: Petraan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
3 131
Senast: gråvarg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv