Flyga med hund

Sophia_

Trådstartare
Jag hämtar min lilla bäbis i Gbg om tre veckor och ska flyga både dit och hem. Det tar ju bara en timme att åka och känns därför som det mest smidiga och enkla sättet.
Men problemen uppstod när jag kikade på flygbolagets resevillkor. Hund får tas med som handbagage om det inte väger mer än 8 kg inkl bur och om buren inte är större än 45x35x20 cm. Men herregud, 20 cm bred/hög bur? :confused: Nog för att det är en liten valp, men jag kan inte låta bli att känna mig jättehemsk om jag skulle stoppa ned det lilla livet i en så liten bur?!
Och nummer 2, hur får jag tag på en bur som gärna får vara lite större "åt de andra hållen" men max 20 cm i höjd eller bredd? Det känns som att jag lika gärna kan köpa en transportbur för hamstrar...

Någon som f.ö har erfarenheter av att flyga med valp? Brukar de klara det bra?

Sv: Flyga med hund

När jag flög med en vuxen aussie, som hanbagage, så satt ha i mitt knä i en vanlig väska..Kolla om man fortfarande får det.

Det kan jag inte tänka mig att man får, men det står iofs inget om att väskan måste stå på golvet och vara av hårdplast....

Så här står det i föreskrifterna:

**** transporterar inte djur i planets lastutrymme. De tas med som handbagage och färdas i kabinen. Endast katter och hundar med en vikt av högst 9 kilo inklusive transportbur/väska (inte större än 45x35x20 cm), får tas med. Passagerare bör uppmärksamma om att det förekommer säkerhetskontroller. Djuren måste uppfylla följande minimikrav: De måste hållas instängda på ett betryggande sätt för att undvika att de kommer lösa. Buren eller dess motsvarighet måste tåla vätska, så att inget läckage förekommer. Djuret måste vara rent och dess uppförande möjligt att kontrollera vad gäller ljud och rörelse, och får inte på något sätt störa andra passagerare på planet eller i terminalbyggnaderna. Passagerare måste vid bokningstillfället markera under ”Särskilda behov” att de kommer att resa med djur.

Vad tror ni?

Som sagt, jag hade min i en vanlig (vätsketät) väska i knät och alla flygvärdinnor och pasagerare tyckte han var helcharmig när han stack upp huvudet och tittade sig omkring :D

När jag hämtade min valp för ett par år sedan så var det precis på gränsen att jag skulle få ha honom med mig in i planet, men naturligtvis vägde han något kilo för mycket med buren, så han fick sitta i bagageutrymmet eller vart dom nu sätter dom. Resan tog ca 45 minuter, och när vi kom fram satt han i buren bredvid bagagebandet och skrek som en stucken gris. :crazy:
Men då hade jag som sagt hämtat honom samma dag, och det var nya människor, ny miljö o.s.v., men så fort han fick komma ur buren blev han jätteglad igen, och han har inte haft några problem med burar sedan dess. Jag har aldrig flygit med honom igen, men han verkar inte ha tagit någon skada av det iallafall.
Kan du inte åka tåg eller något sådant istället då?:idea:

Buren måste vara tillräckligt stor för hunden. Den ska kunna stå upp och har i övrigt ett tillräckligt bra utrymme. Det är jobbigt om man blir fast på flygpltsen för att de anser att buren är för liten (har själv fastnat på arlanda med en fullpälsad och nybadad mellanpudel vars päls gjorde att personalen vägrade oss att flyga för att buren var för "liten")

Hunden ska vara på golvet framför fötterna vid start och landning. Ibland är de jättekinkiga och det är bara att vackert pressa ned hunden och väskan. Ibland säger de inget alls.

Vad är det för ras? En Labradorvalp på 8-9 veckor är inget problem att flyga med som handbagage bara man har en bra väska.

Måste tillägga att jag bara flygit med SAS. Jag vet inte vad du ska flyga med. Kanske gäller andra regler?

Jag ska flyga med valp om ca 3 veckor, och bestämmelserna enligt just det flygbolaget är bur/väska som får vara max 50x40x25 cm. Och så väga max 8 kg inkl buren/väskan.

Min valp kommer att väga ca 5 kg, så det är inget problem. Men jag tycker att det är i trängsta laget att stoppa ner hunden i en sådan liten bur eller väska. Men det är bara för 1 timme, så det får gå. Det är det eller över 7 timmar på tåg, vilket jag inte tänker genomlida.

Något tips på väska till mig?

Om du är orolig över att hunden ska få sitta i en för liten väska eller bur, så kör den nere i utrymmet istället.
Då kan du välja hur stor buren ska vara. De har de bra dät nere också, och det finns en avdelning speciellt lämpad för djur.

Men pratar du med dem när du beställer, så fråga vad de kan göra för dej. Ibland töjer de lite på reglerna.

Vi brukar bara ha en vanlig bag och så handdukar i botten.

Okey, perfekt. Då kan jag köpa en billig transportväska bara och ha tidning + fäll i botten. Tycker att sådana är mycket lättare att bära på, och jag har ingen vanlig bag ens så då kan jag lika gärna köpa en riktig transportväska om jag ändå måste köpa ny..

Det är inte alltid ett alternativ hos alla flygbolag som bara har inriker exempelvis. Dom jag ska flyga med har inte ett uppvärmt lastutrymme, och därför får inte djur åka där.

Det är samma för mig, jag flyger med Flyme och de transporterar inte djur i lastutrymmet.
Men det vore förstås bättre att ha hunden i en mjuk väska som då kan vara lite större, än en för liten transportbur.
Det är en isländsk fårhund på 8 veckor så den är inte så stor och tung.

Jag tänkte dock ringa och höra med flygbolaget och fråga vad som gäller.

Precis som jag tänkte med. Har sett många på planen med för stora mjuka väskor som handbagage, men så fort dom är hårda är det större kontroll verkar det som.

Sist jag flög den sträckan i Torsdags, så hade dock minst 2 st med sig lite mindre hårda väskor på hjul som garanterat var mer än 25 cm höga eller vadnu Malmö Aviation har som regel där. Dom verkar inte kolla det så noga alla gånger..

Det kanske inte är så noggranna kontroller, men OM man skulle stöta på ngn tjurig flygvärdinna som haft en dålig dag, så vore det väldigt synd om man fick lämna kvar hunden. ;)

Ska man införskaffa en sån där riktig bärväska för hundar eller går det bra med vad som helst bara den har isolerad botten "in case of" olycka...? :angel:

Oftast vill flygbolagen att man anmäler innan att man skall ha hund med sig. Både för att dom inte tar hur många djur som helst inne i kabinen och för att de skall kunna samplanera med passagerare som anmäler att de är allergiska. Vissa bolag tar inget extra, på andra får man betala nån hundring. Hunden får inte väga mer än 8 kilo och skall sitta i en "vattentät" bur eller väska. Man måste ställa ner väskan under framförvarande säte vid start och landning, annars får man ha den i knät. När jag flög med briardvalpen på 6,5 kilo fick jag sitta längst bak på en egen sätesrad. Flygvärdinnorna kom med vatten till valpen och var supertrevliga. Jag hade en pjäxbag med ett par handdukar i botten, det fungerade superbra. En islänning kan du ju nästan ha i handväskan, dom är ju inte så enorma direkt ;)

På Flyme's hemsida kunde man välja alternativet "medtar djur i bur" när man bokade resan. Jag antar att det är tillräckligt...

Jag är mer inne på en mjuk väska nu, borde fungera med de flesta typer... Ska hem och kika i garderoben! :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 498
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar