Flyga med hund till spanien

_Smulan_

Trådstartare
Ja...nu är det ju så att jag antagligen har fått praktikjobb i spanien. Eftersom min ex-sambo inte kan ta hela ansvaret för honom (jobbar+repar 7-22 3 dagar i veckan) så blir det till att ta med hunden.

Så jag tänkte höra med er vad ni har för erfarenhet av att ta med hunden på flyget..?
Hur går det till? Han väger ca 35 kg så det får väl bli i bagageutrymmet antar jag?
Ska hunden vara i någon speciell bur?
Ska man ordna en sådan själv eller tillhandahåller flygbolaget den?
Hur brukar hundar uppleva flygningen?
Är det något man kan göra för att göra det bekvämare/säkrare/tryggare för dom?

Kom gärna med så många tips och råd som möjligt!

/Smulan

Sv: Flyga med hund till spanien

Det är olika från flygbolag till flygbolag hur det är med burar, men på SAS kan man låna hundburar .

Ja hundar över 8 kg får flyga i bagaget.

Jag skulle nog aldrig överväga att sätta en vuxen hund som aldrig flugit förut i bagageutrymmet faktiskt..

Senast ändrad:

Själva flygningen hade jag inte oroat mig för. Men det är en hel massa regler för att du ska bli insläppt i Spanien och sedan tillbaka in i Sverige igen.

Jag hade kollat om det inte var någon som kunde ta hand om hunden medans du praktiserade i Spanien. Vad är det som säger att du kommer att ha tid att ta hand om hunden under din praktik?

Ja, eftersom man inte brukar flyga med hunden när den är liten bara för att socialträna den så får det ju bli nu när han är vuxen.
Lugn och i övrigt mycket socialtränad dock..

Jag ska kolla upp dessa regler. En bekant till mej åker till spanien 5 månader varje år med sina hundar så det borde ju gå.
Nu är hon ju dock där nere så det går inte att nå henne förrän i april.:smirk:

Tydligen ska det gå bra att ha med hunden en del i arbetet, jag har hört mej för. Jag vill ju inte lämna honom till vilt främmande människor i 8-12 mån heller..:crazy:

Nej absolut inte, men jag delgav dig bara min åsikt..

Ok om den är en mycket lugn och trygg hund då skulle jag kanske kunna tänka mig att skicka med flyget.

Du känner din hund ..

åh det var så hemskt när jag flög till grekland ochen hund kom ut i en bur på "rullbandet" där alla väskor kommer ut, den var helt panikslagen :cry:

Jag vill ju inte lämna honom till vilt främmande människor i 8-12 mån heller..:crazy:
Men vem har sagt att du ska lämna hunden till vilt främmande människor?? Finns det ingen bekant, familjemedlem, släkting, god vän etc som kan passa hunden medans du är borta. Och eftersom du är ute i god tid så hinner du ju lära känna personerna som är villiga hur som helst.

Jag hade åkt utan hund. Mest för att jag vet att det inte är roligt att vara bunden när man är i ett annat land. Spanien har inte samma syn på husdjur, det är inte ens säkert att du får ha hunden inne i lägenheten för hyresvärden.

Det har jag redan kollat upp. Det går bra både att ha med hunden i lägenheten och på jobbet.

Nej, det är ingen bekant/familjen som kan ta honom. Han är stooor och bufflig och behöver MYCKET aktivitet annars får han damp så det är ingen som vill ta honom.
Ang att lämna till folk man inte känner så är det inte ens säkert att jag kommer hem eft den tiden. Det beror helt på hur det går/jag trivs. Det finns även ev ett annat ställe som jag kan jobba hos efter detta men det vet jag inte förrän jag är där nere.
Dessutom så har jag bara dåliga erfarenheter av att lämna djur i andras ansvar. Det har gått åt helvete varje gång med operationer och avlivningar som följd.
Så nu föredrar jag att ta ansvaret själv och inte förlita mej på andra.

Förstår inte hur det skulle vara värre för en hund än en häst att flyga? Och hur gör folk annars när dom ska åka väldigt långt till tävlingar el vad vet jag..?

De jag känner som ställer ut börjar faktiskt redan när hunden är valp och på så sätt är ju hunden van..

Själva flygningen är nog lugn - men har du vaccinerat mot rabies? Annars är det en ca 6 månader lång process om allt går som det ska med blodprov mm. Har du inte gjort det så är det kört du kanske får in hunden i Spanien men inte tillbaka till Sverige.

Funderade vidare:

Har alla så dåliga erfarenheter av att flyga med hund? Jag har flygit med ett par olika flattar samt har vänner som skickat valpar och vuxna hundar med plan. INGEN verkar ha så dåliga erfarenheter av detta.

Då utom min vän som fick sin importhund från Frankrike utsläppt på Arlanda då de tog sönder transportburen :( Den flaten var inte nöjd.

Däremot kan jag förstå Ramonaunds åsikt att man kan bli väldigt bunden under praktiken med att ta med sig ett djur men det må ju ändå vara upp till ts?

Själv skulle jag inte avstå för transporten men nog av den anledningen att om jag är i ett främmande land så vill jag inte bli bunden till hunden ex kunna göra korta utflykter/ längre resor utan att måsta "släpa" på hunden.

Personligen skulle jag avstå! Skulle inte låta andra människor transpotera min hund:confused: Man vet ju inte om den blir rädd eller stressad.
Hur länge ska du vara borta då?
Kunde ju alltid sätta ut en annons om någon hund kunnig person kan ta han om den! Som kanske kan aktivera den på rätt sätt! Eller Typ någon som känner någon som har en släktig typ:angel:
Så du vet att den får det bra...:crazy:

jag ska ingenstans? (antar att du tog sista knappen)

Men annons låter vådligt det vet jag inte om jag själv skulle klara. Vad gör man i Spanien om ngt blir fel med ngn man inte känner överhuvudtaget. Nja då flyger jag faktiskt hellre med hunden, de flesta socialt stabila hundar som jag känner har då ALDRIG haft bekymmer med flyg.

Nej jag tog bara knappen;)
Tänkte mest om hon tex kunde sätta upp en annons på hundklubben el liknande.. Så att hon fick tag i någon hundvan person och kanske som hon känner lite gran. Inte en vilt främmande människa! Men f*a jag skulle inte klara av det heller:crazy: Mes som jag är med mina hundar:o

Förstår inte hur det skulle vara värre för en hund än en häst att flyga? Och hur gör folk annars när dom ska åka väldigt långt till tävlingar el vad vet jag..?
Jag har verkligen inte sagt någonting om flygningen. Jag har transporterat hundar över hela världen, så att flyga med hund är jag van vid.

Har alla så dåliga erfarenheter av att flyga med hund? Jag har flygit med ett par olika flattar samt har vänner som skickat valpar och vuxna hundar med plan. INGEN verkar ha så dåliga erfarenheter av detta.
Nu är jag ju kanske inte medelsvensson i detta med att transportera hundar. Men jag har faktiskt aldrig haft problem med någon flygtransport!

Även min egna mycket känsliga och mammiga chihuahua funkade superbra under flygningen när vi flyttade till Sverige, och då var jag tvungen att ha henne i frakten eftersom SAS har ändrat reglerna mellan Irland och Sverige.

Alla valparna jag har transporterat har det gått bra med. Personalen har varit duktiga och alla valparna har mått bra när de kommit fram.

Jag har också rest flyg med hund utan problem.

Det var lite knök att beställa biljett och sedan få med sig hunden i kabinen för SAS. Men då var det inom Sverige (Stockholm-Kalmar och tillbaka) Och han var 11 första gången han flög... Inga problem alls! Men då satt han vid mina fötter i kabinen.

Min andra hund kommer från Spanien och flögs Malaga-Köpenhamn utan problem... I lastutrymmet.

Jag har sett otroligt många hundar komma deras "första" flygtur och det har i 99 fall av 100 gått urbra. Tänk bara på att ge lite lugnande innan flygresan om det skulle behövas - det vet TS om det behövs eller inte...

Men tänk på att vaccinera mot rabies. Och att avmaska både innan inresa till Spanien och utresa från Spanien.

Liknande trådar

G
Övr. Hund Jag funderar på att resa iväg på en längre resa (vandra och jobba) och vill ha med min älskade hund och undrar därför lite saker...
Svar
15
· Visningar
4 614
Senast: annakg
·
Övr. Hund Jag har kompisar som flugit med sina småhundar, i bur, i bagageutrymmet på flyget (inrikes). Nån här som tagit med sig STOR hund på...
Svar
11
· Visningar
2 562
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024