Flyg och handbagage

Lycanthrope

Trådstartare
Det var länge sedan jag flög och trots läsande på norwegians hemsida så är jag lite fundersam och hoppas ni har svar! :)

Smink, hudkrämer, balsam ska vara i max 100ml stora behållare som sedan läggs i en 1liters genomskinlig påse? Men ögonskuggor och sådant kan ligga löst i necessär?

Får man ha en laptop i handbagageväskan (en sån där med standardmått ca 50x40x23cm). Laptopens egna väska är så otymplig så tänkte att jag kan stoppa ner den i vanliga väskan helt enkelt, ska ändå inte ha så mycket kläder med mig.

Metallgrejer i handbagaget, till exempel bygelbh, laptopen (innehåller säkert lite metalldelar?) osv, passerar det utan bekymmer?

Tänkte ha på mig bygelbh också (äger ingen utan tyvärr) och har läst att det kan pipa ibland då.
Måste man ta av sig och sådär eller visiterar dom bara och så är det ok när dom förstår att det är bygeln i bhn?

:o

Det är bara vätskor som måste ligga i påse, så ögonskuggor och liknande kan ligga löst.

Ja, du får ha laptop i väskan och den går igenom en egen röntgenmaskin. Du går genom en larmbåge som kan pipa av en massa olika anledningar. Piper du så kollas du antagligen med en handscanner, eller visiteras ytligt av en vakt. Om det misstänks att det är skorna som pipit kan du behöva ta av dig dem och skicka dem genom röntgen eller så får du sätta upp skorna på en speciell manick som känner av metall i skorna.

Jag piper nästan jämt när jag går genom säkerhetskontroller, oftast för att jag åker på en slumpmässig kontroll. Har aldrig varit med om att BH:n har pipit.

Min BH piper stup i kvarten. Hade en intressant upplevelse då Myrten, fullvuxen kvinna, stod inträngd i ett rum av en garderobs storlek på Stansted med två andra fullvuxna kvinnor som skulle kolla min BH. Men damerna tyckte ju att det var ganska pinsamt och höll på att kolla allt annat först medan jag stod och erbjöd mig gång på gång att ta av mig på överkroppen.

Till slut kom jag igenom. Och jag har gått igenom X säkerhetskontroller i 5-6 olika länder med samma BH. Ibland piper den och ibland inte. På Arlanda brukar det komma fram någon icke buskablyg tjej och klämma rejält på tuttarna...:rofl:. Men i England tyckte de visst att det var lätt barbariskt.

Jag har alltid laptop med mig. Ta upp den och lägg den i en egen "låda" när du kommer fram till bandet. Påsen med vätskor ska också läggas synligt i en låda. Övriga grejor kan ligga kvar i väskan. Alla ytterplagg tas av och läggs i låda.

Jag har alltid laptop med mig. Ta upp den och lägg den i en egen "låda" när du kommer fram till bandet. Påsen med vätskor ska också läggas synligt i en låda. Övriga grejor kan ligga kvar i väskan. Alla ytterplagg tas av och läggs i låda.
Så jag måste ta upp laptop och plastpåse ut väskan och lägga upp det?
Då får jag packa det överst då.

Det beror lite pa vilka lander man flyger till/igenom om laptop och plastpase med vatskor/geleer/cremes maste tas upp eller inte. Sist jag flog igenom London (i Mars) maste alla ta upp pasen men daremot inte datorn ... gangen innan (for ett halvar, eller sa, sedan) var det tvart om.:p

Ipad har jag aldrig tagit upp ur vaskan. Har man en "sleeve" eller sarskild fodral runt datorn kan det vara kvar i de flesta lander (jag har aldrig tagit ut datorn "naken" i England). Alla vatskor, kramer, tandkram eller vad det kan vara maste vara i pasen om man inte vill ha en extra koll igenom hela vaskan.:angel:

/hastflicka som flera ganger glomt att lagga tillbaka den lilla, lilla tuben med handkram i plastpasen/

Jag har en "hålla in magen" grej med tunna metallpinnar i, som jag främst använder för att den ger ryggen lite stöd.
Får jag ha med mig/på mig den ? :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka