flusa, switch, tvättning...

S

Suuz

Vad är likheten med flusa och switch? Läste det här men jag kan inte hitta någon mer information. Kan någon förklara för mig :cool:
Jag ska alltså kunna använda flusa (eg. för nöt) istället för switch för att få samma effekt. Men det är olika preparat i. Och hur får jag reda på dosen? tell me!

Och sedan en annan briljant fråga:
om man tvättar en switchad häst, minskar/försvinner effekten?
Om man inte använder ett avfättande schampoo kanske... hmm...

Sist men inte minst:
hur ofta switchar ni era hästar? (min åkte på det i veckan! hur mycket MYGGOR som helst!)

Sv: flusa, switch, tvättning...

Flusa är bara godkänt för får och kor. Dessutom är det giftet mer farlighetsklassat än det som finns i Switch. Så jag som har bägge sorterna hemma (har alla djurtyperna) skulle aldrig använda Flusa till hästarna.

Vi använde flusa till hästarna i somras, eftersom det tar flugor, och förra sommaren hade flugor i sällan skådad mängd. Dagen efter att vi behandlat hästarna på betet, ringde betesgrannen, med hästar på andra sida av vägen, och frågade vad vi hade gjort. Hans hästar stod på ena sidan av vägen, svarta av flugor. Tre meter därifrån, på andra sidan av vägen stod våra, utan en fluga på sig.

Det var på bukefalos som jag "läste" om Flusa. Men jag kommer aldrig våga använda det ändå :D Min häst är inte av nötkaraktär =)

Tycker det är nog med gifter, om det inte var så förbannat synd om hästarna skulle jag låta dem gå ute. Switch kontrollerar lite iaf.

Hur bekämpar ni flugor i stall? Vanligt klisterpapper eller?

Jag vill också gärna veta om effekten minskar om man tvättar hästen. Tvättar nästan aldrig med schampoo men spolar av nästan varje dag nu i värmen.

Självklart så försvinner effekten om man tvättar. Om du läser instruktionerna så står det att man behöver applicera oftare om det regnar mycket. En tvätt blir som ganska mycket regn.

Varför använda schampo över huvud taget?

Spola bara av och när det sedan kommer fästingar på pålle igen är det dags för en ny omgång.

Jag använder Flusa och det funkar utmärkt. Det är effektivare på insekterna. Det dräktiga stoet har inte behandlats och henne måste vi ta in...de andra är i stort sett oberörda.

Switch och Flusa påverkas inte vid tvättning om tvättningen sker efter att medlet har fått verka ett par dygn. Det går in i huden och sprids där.

Man ska alltid vara försiktig med såna här medel...oavsett om det heter Chevalet, Flusa eller Switch.

Flusa är riktat till kor och får och då vi faktiskt äter dessa djur samt dricker den mjölk som korna producerar gjorde jag bedömningen att jag skulle våga prova på hästarna...och det har inte jag ångrat. Självklart kollar man först om hästen tål medlet genom att lägga på en liten hudfläck först och kollar efter en ev.reaktion...men det ska man göra med alla medel.:cool:

KL. Jag använde Flusa första gången på våra förra året och det var helt outstanding alltså.
Mycket mera effektivt än t.ex Switch! Använde på en nordis samt en tunnhudad travhäst och ingen av dem reagerade negativt på medlet. De hade knappt några flugbett, inga fästingar :bow:
Ska hälla på dem i dag efter vårbadet.

Följdfråga:

att KOMBINERA insektsmedel då?

Jag switchar min häst, ca 4-5 vecka sedan har jag på ett annat mildare medel varje dag under själva sommarbetet. I år tänkte jag prova effol bremsenblocker (eller var den nu heter). Om inte den gör jobbet blir det sommarspray.

Men hur många medel får man kombinera? Inga alls? Vilka medel bör man absolut inte blanda?

Hästen i fråga är en insektsmagnet. Förra sommaren började jag med att inte switcha, när jag sedan plockade 10 fästingar/dag gav jag in och började hälla på :angel: Sedan försvann dem äckliga jävlarna :banana:

Prova försiktigt när du blandar. Det som det dock är klar varning för (det finns flera inrapporterade korsreaktioner) är Skillingaryds 4 ess hästsalva (den i svarta burken som luktar tjära) och Switch.

Så det ska man kanske vara försiktig med. Jag har dock Switchat + använt den salvan i många år utan minsta reaktion, men har numera gått över till att använda Helosan istället (den blir inte rinnig och försvinner när det blir varmt).

I övrigt som med allt annat, så prova liten dos först. Jag har 'blandat' Switch med det mesta vad gäller andra spraya på insektsmedel dock, och även både anv Switch och Chevalet (båda pour on-medel ju) utan minsta reaktion. Men hästar är ju individer och det den ena tål tål inte den andra.

Effekten försvinner INTE av tvätt om man bara låter det gå in i huden först.

Jag witchar var 4:e vecka. Inte vågat prova Flusa..

Flugor i stallet bekämpar jag med klisterpapper och Dimilin. Dimilin är suveränt, jag strör det i boxarna, och det förhindrar att nya fluglarver kläcks där. I övrigt så mocka så fort det någonsin går och ut med allt 'fluggodis' ur stallet så fort det går.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka