FLUSA PÅ HÄST Hur mkt

My Horse and I

Trådstartare
Jag har tänkt använda flusa på min super känsliga häst och har redan märkt att han verkar störd av nåt i hagen..Hur många månader använder ni Flusa/Switch ?Om jag flusar 15ml till 550kg häst så måste det väl räcka??Det står 10ml till nöt vad är det 400kg???

Sv: FLUSA PÅ HÄST Hur mkt

Jag brukar köra på 10 ml Flusa för att vara på den säkra sidan och tog till och med lite mindre när jag lade på för några dagar sedan. Men nästa gång blir det förmodligen full dos eftersom han inte verkar reagera på det :)

Nu när det har varit så fint väder några dagar började jag bli lite orolig för alla fästingar som vaknar till liv och därför lade jag på flusan för ungefär en vecka sedan. Jag vet inte riktigt hur länge jag kommer hålla på med det men över sommarbetet blir det ju självklart och sedan får man nog känna efter lite beroende på var i landet man bor för att se hur länge man behöver fortsätta.

// Train

Körde 15 ml på min nordsvensk. Det upplevde jag som lagom.

Det är synd att det inte står hur många ml per kg djur ,switchen kan man ju ta upp till 40ml..Jag tog 10ml förra året och tyckte inte det räckte..

Är det någon som vet vad det är för skillnad på flusa och de som är till hästar? Jag har fått för mig att flusa är ganska så mkt starkare än tex switch. Jag har bara tagit det på en av våra hästar för han får varje sommar en speciell sorts läskiga flugor som försvinner med detta. Men det verkar mer effektivt, eller så inbillar jag mig bara.

Enligt vetrinär som rådde mig att ta flusa istället för switchen var att att flusa tar svidknott och flugor, dessutom är det kortare karens tid eftersom du kan använda det på mjölk kor !!Vilket jag tolkar som att flusa inte är lika giftigt.
Jag har googlat på flusa och har mailat tillverkarna om hur många ml per kg djur ,får se om jag får nåt svar....

Jag tar 40 ml Switch på mitt varmblod som väger ca 650 kg och tycker det funkar bra.

Det är inte samma sak. Vad som skiljer vet jag inte dock. Men inte samma sak men samma grupp typ.

Är du säker på det? Det kortare namnet skulle kunna vara en förkortning men det kan ju också vara två olika.

Helt säker.

Permetrin:
IUPAC namn: 3-fenoxibensyl-(1RS)-
cis-trans-3-(2,2-diklorvinyl)-2,2-dimetylcyklopro
pankarboxylat
Summaformel: C21H20CI2O3
Ingår i Switch.

Alfacypermetrin:
IUPAC-namn: en blandning (1:1) av (S)-Ó-cyano-3-fenoxibensyl-(1R,3R)-3- -(2,2-diklorvinyl)-2,2-dimetylcyklopropankarboxylat och (R)--Ó-cyano-3-fenoxiben
Summaformel: C22H19Cl2NO3
Ingår i Flusa

Flusa är mycket mer effektivt, Switch märks inte att man hällt på. Lika mkt fästingar och skit i vilket fall.

Helt säker.

Permetrin:
IUPAC namn: 3-fenoxibensyl-(1RS)-
cis-trans-3-(2,2-diklorvinyl)-2,2-dimetylcyklopro
pankarboxylat
Summaformel: C21H20CI2O3
Ingår i Switch.

Alfacypermetrin:
IUPAC-namn: en blandning (1:1) av (S)-Ó-cyano-3-fenoxibensyl-(1R,3R)-3- -(2,2-diklorvinyl)-2,2-dimetylcyklopropankarboxylat och (R)--Ó-cyano-3-fenoxiben
Summaformel: C22H19Cl2NO3
Ingår i Flusa

Tack för svaret. Jag antar då att det aktiva ämnet i flusa är mer giftigt, kanske. De tillhör två olika klasser i alla fall. Flusa var nog klass 2 och switch klass 3. Jag har letat ett tag på kemikalieinspektionens hemsida efter vad de två olika klasserna betyder men det verkar omöjligt att få reda på. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att läsa sig till vilken som är farligast.

Jag har undrat över det ganska länge.

Ang bekämpningsklasser så 3 är den 'minsta farliga' sorten, och 1 är 'värst'. Dvs Switch är lägre bekämpningsklass än Flusa.

Switch är 3 och Flusa 2, precis som du hade för dig.

OK. Det låter ganska läskigt egentligen med tanke på att korna går till slakt och mjölken osv. Då kan man ju också undra om det är så klokt att ge Flusa till hästar. Vad jag minns så sprider detta sig längs med huden. Vad händer om man lägger en sadel på tex?

"Grannen" har Flusa till sina mjölkkor.
Karenstid för mjölk 0 dagar och kött 7.
Visst hade man varit glad om man sluppit ha på gift, men nu lindrar det hästarna så pass mkt att jag tycker det är värt det.

Jag har faktiskt läst om de som använt Flusa på kaniner mot kvalster bla.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är fortfarande tveksam till hur pass bra det är att använda Flusa till hästar trots att jag gjort det själv till vårt gamla pensionerade varmblod när han hade ngn sorts jätteläskiga flugor som bara försvann mhja detta.
Jag har förstått det som att man bara ska använda det till de djurslag det är till för. nu är kanske hästar och kor ganska lika varandra men ändå. Sedan kan man tycka att det är märkligt att allt till hästar kostar så mkt mer.

Stora skillnaden mellan ko och häst i det här sammanhanget är väl hudtjockleken. Hästar har mkt, mkt tunnare hud än kossor.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka