FLUSA PÅ HÄST Hur mkt

Sv: FLUSA PÅ HÄST Hur mkt

*kl*

Min häst klarar inte av flusa, det kliade något fruktansvärt på honom, så här körs det med flygtäcke istället :p
Minns inte hur mycket jag tog dock. Ska testa i år igen, tycker han det kliar så e det bara att spola av det.

Lite info jag lyckades hitta, är dock osäker på om alfacypermetrin och cypermetrin är samma sak, dokumentet handlar nämligen om alfacypermetrin men sen talar de i texten även om cypermetrin.

Det är inför att få dispens att använda det att skadedjursbekämpa träd det dyker upp. Permetriner användes tidigare (och en del fortfarande på dispens, men de går snart ut - dispenserna) för att skydda träd (plantor samt liggande timmer t ex) mot skadeinsekter, men är numera förbjudet..

Jämförelse med permetrinAkut toxicitet (oral, dermal, inhalation) är av samma storleksordning för permetrin och cypermetrin. Permetrin är svagt hud- och ögonirriterande och hudsensibiliterande, medan cypermetrin är kraftigare hudirriterande och svagt ögonirriterande och hudsensibiliterande.---

Permetrin och cypermetrin har likartade egenskaper vad gäller rörlighet i mark och nedbrytning. Cypremetrin är ca 10 ggr giftigare för fisk och vattenloppa än permetrin.

Det var en häst i stallet som fick flusa förra sommaren.
Hon fick en fruktansvärd allergireaktion, kokhet i skinnet, så smärtsamt att hon var alldeles hysterisk. stora variga bölder.
När man försökte spola bort eländet så var det som att hälla på kokhett vatten på hästkraken.
hon flippade ut totalt och började skaka av smärtchock.
Vetrinären fick komma och ge smärtstillande som hon sedan fick gå på i en vecka.
Det medlet kommer inte in i stallet igen till någon häst

*kl*

Min häst klarar inte av flusa, det kliade något fruktansvärt på honom, så här körs det med flygtäcke istället :p
Minns inte hur mycket jag tog dock. Ska testa i år igen, tycker han det kliar så e det bara att spola av det.

Man ska börja med att testa på ett litet ställe och skulle reaktion uppstå skulle man tvätta stället med disk medel och skölja med mycket vatten..Allt enl vetrinär.Dessutom kan hästar fått allergisk reaktion på Switch oxå...

Man ska börja med att testa på ett litet ställe och skulle reaktion uppstå skulle man tvätta stället med disk medel och skölja med mycket vatten..Allt enl vetrinär.Dessutom kan hästar fått allergisk reaktion på Switch oxå...

Om du fått det rådet från veterinär, borde ju samma veterinär kunnat tala om hur stor dos flusa du skulle använda, så varför finns då den här tråden? :devil:

Jag "flusar" mina hästar med 10 ml. Inga har fått några biverkningar under de år jag använt det.

Jag börjar med 10ml nu innan värsta invasionen börjar sen ska jag prova med 15ml och se...

Man ska alltid prova en liten fläck och vänta några dagar, innan man häller på. Borde gälla alla starkare medel.

Vart köper ni Flusa och hur mkt skilljer det i pris från Switch? Jag skulle köpa det men kom inte ihåg namnet så jag försökte fråga mig fram på G***den och då sa han att jag inte fick köpa det om jag tänkte använda det på något annat djur än kor.
Han dillade något om att man var tvungen att ha något tillstånd:confused:. Blev så irriterad så jag gick därifrån, men tänkte göra ett nytt försök någon dag.

Vart köper ni Flusa och hur mkt skilljer det i pris från Switch? Jag skulle köpa det men kom inte ihåg namnet så jag försökte fråga mig fram på G***den och då sa han att jag inte fick köpa det om jag tänkte använda det på något annat djur än kor.
Han dillade något om att man var tvungen att ha något tillstånd:confused:. Blev så irriterad så jag gick därifrån, men tänkte göra ett nytt försök någon dag.

Jag köpte mitt Flusa på g***den och det kostade 250ml ca345 vad Switchen kostar vet jag ej men gå in på apotekets websida det står där.Vad du ska använda det till är ju upp till dig annars hadde det nog varit på recept.på vårat g****den använde säljaren själv flusa till häst...

Köpte också mitt på Grann** och de har aldrig sagt något om tillstånd.
Jag räknade på kostnad och eftersom man ger så mycket mindre Flusa så var det mycket billigare/dos.

En veterinär rekomenderade flusa till mej, hon använde det till sina egna hästar men sa att man måste späda det till hästar för deras hud var känsligare,
2 delar vatten till en del flusa sa hon var lagom. Jag tar 10 ml flusa och 20 ml vatten och de har aldrig reagerat på det.

Googlade lite snabbt på Switch, ca 450-550 kr verkar det kosta för 250 ml.

Flusa är mycket billigare, kanske runt 350 kr för samma. Och du behöver endast 10 ml, jämfört mot Switch där du behöver 40 ml. Så det blir en väldig prisskildnad.
Köper kanske en flaska Flusa vart annat år eller var tredje tom, för två hästar.

Du behöver INTE tillstånd för att köpa Flusa.

En veterinär rekomenderade flusa till mej, hon använde det till sina egna hästar men sa att man måste späda det till hästar för deras hud var känsligare,
2 delar vatten till en del flusa sa hon var lagom. Jag tar 10 ml flusa och 20 ml vatten och de har aldrig reagerat på det.

Jättebra tips ,det ska jag prova..Har fått svar av tillverkarna dom räknar 10ml till 400-600kg nöt så 10ml ska räcka..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka