Flugtäcke????

P

petra73

Vet inte om detta kom rätt?? Men undrar lite hur ni gör me flugtäcken? Ja har en varmblods pojke o han har de sååå jobbigt me alla flugor o insekter. Han e väldigt känslig när de regnar o fryser jättelätt, kan ju tycka att om han har ett flugtäcke på sig o de börjar regna så blir han ju kall om ryggen o fryser. Just nu har han regntäcke på sig för att skyddas lite mot alla kräk, men de blir ju rätt varmt för han oxå. Vet inte hur ja ska göra :(
Kan inte ställa in honom i stallet heller för han har början till kvickdrag,( står ute i utebox annars). Tycker så synd om honom, igår hade han fullkomligt panik i hagen för all små kryp va på honom....Vad ska ja göra, har ni ngr tips??? :(:confused:

Sv: Flugtäcke????

Varför inte ställa in honom i uteboxen då när krypen är som värst? Det brukar hjälpa

Vi har likadant med känsliga fullblodet. Han blir heltokig och springer sönder sig, springer av skor och sliter sönder hovar och bär sig hemskt åt när det blir för mycket kryp för honom. Halvblodet bara tittar på honom.

Han har just nu flughuva och heltäckande flugtäcke med magplatta. Börjar det regna så får vi köra och byta till regntäcke. Problemet är att om solen sedan tittar fram blir han snabbt för varm och heltokig och springer sönder sig, springer av skor och sliter sönder hovar och bär sig hemskt åt... Ja, samma som med flugorna.

Vårt rekord är just nu byte 4 ggr på en dag, då var vi rätt trötta på täckesbyte...

Bara en tanke... kan man inte sy in en bit vattenavstötande material just över rygg och kors, men bara en bit ner på sidan? Då blir han inte kall om ryggen/korset och det kanske räcker för att han inte ska frysa? Då borde det iaf inte bli för varmt.

Funkar definitivt inte på vår. Han blir kall av resten av täcket eftersom det är heltäckande, det går en bra bit ner på sidorna...

Liknande trådar

Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 384
Senast: nimbo4ever
·
Utrustning Min nya häst är känslig för insekter och blir stressad av dem, och därför funderar jag om det skulle underlätta att ha ett tunt...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama