Flugtäcke

Guldaskig

Trådstartare
Har ni flugtäcken på era hästar på sommaren när flugor och andra insekter härjar som värst? Tycker ni att hästarna verkar lättade när de får på sig täcket eller är det ingen skillnad?

Vilket täcke har ni och hur tycker ni att det fungerar? :) Vad ska man tänka på när man köper flugtäcke?

Sv: Flugtäcke

Jag kör med flugtäcke på fullblodstypen, dels tycker han att det är skönt att inte behöva vandra/slå bort flygfän stup i kvarten och dels för att han blir så ful i huden av betten. Svullnar upp mycket mer än halvbloden som går på samma bete och blir full av knottror. Eftersom han tävlar hela sommaren så finns det en viss estetik i det (veterinärbesiktigas vid varje tävling) och han verkar tycka att det är mindre besvärligt med än utan sitt täcke.

Har haft ett av Börjes äldre modell innan som satt super och var riktigt bra material, men det åts upp av lekkamraterna förra sommaren och är kasserat. På väg hem på posten är nu ett eksemtäcke som han ska få testa, i hopp om att det har bättre passform än de flesta flutäcken verkar ha (bogpartiet är svårt att hitta täcken som sitter bra runt).

Här har vi redan börjat med täcke på stora pållen. Ponnisarna brukar klara sig fint utan med hjälp av ett ordentligt lager flugmedel och skydd för ögonen. Stora pålle brukar dock klå av sig manen och en fläck på svansroten varje år, så i år har jag startat med täcke tidigt i hopp om att slippa flintfrisyren. Pålle har inget emot täcket, men man får vara försiktig när man tar av det då det lätt blir statiskt.

Täcket är köpt begagnat, har ingen aning om vad det är för märke. Det är iaf ett med hel hals och köpt i en storlek större än vanligt då jag har noterat att flugtäckena gärna käns lite trånga. Jag har mkt skog i mina hagar, så det brukar gå åt ett antal täcken varje år, köper gärna begagnat av den anledningen :).

Vi har flugtäcken på alla våra hästar om sommaren (3 st) :)

Varmblodet har mest under den värsta tiden, för att slippa den värsta plågan och han verkar nöjd med det, han är defentivit mer irriterad utan täcke än med.

Kallblod 1 kliar i man och svans, så han har täcke hela sommaren. Har ett Rambo Sweetitch (superbra täcke:love: lååååång hals, lååång svanslapp, täcker perfekt!) och ett Källquist Protector (det enda andra täcket, förutom Sweetitch, jag har hittat med lång hals som täcker manen även när han betar). Är på jakt efter ett till täcke med lång hals, men det verkar svårt att hitta...

Kallblod 2 kliar sig jättemycket i man och svans :crazy: Honom har vi köpt ett eksemtäcke åt (vi har bara haft honom sen september förra året, så vi har inte sett det värsta än). Förra året fick han låna kallblod 1's Sweetitch, eftersom täcket han hade med sig, modell billigt och skitkasst:grin:, satt som jag vet inte vad! Så fort man böjde ner huvudet minsta lilla så gick hela halsen upp eftersom kardborren var helt kass :crazy:

Givetsvis kombinerar vi alltid med flugmedel, Absorbine Ultrashield, funkar skitbra. Detta är ska vi även tvätta man och svans på kallbloden med Prob-shampo och smörja med Prob-salva :)

Jag använder Rambo Swetitich hoody på mina 3 hästar.
Det fungerar super tycker ja, man märler stor skillnad på mina som är besvärade av insekter ( mygg och knott ).

Har flugtäcke på båda mina, märker stor skillnad på båda två som annars springer som dårar och blir sönderbitna.

Har ett Horseware på den ena och ett från Hööks till den andra.

Köpte ett flugtäcke förra året att ha på min ena häst då han är enormt besvärad av broms etc plus att han kliar yttepytte lite i manen, men han fick lämna det vidare till den nya hästen då han har visat sig ha sommareksem :(
Han har redan börjat klia svansen men efter flugmedel samt horsol och täcket så har han slutat klia:D
Tror definitivt att han tycker det är skönare med täcke än utan.

Det viktigaste att tänka på är väl att det sitter bra?! Så de inte får skav etc då de ofta har det på sig längre stunder.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig lyckats hitta ett flugtäcke till shettisen och undrar om det öht finns något som kan fungera? Hon är grov och har en grov...
Svar
19
· Visningar
670
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203
Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025