Flugtäcke eller inte

alice

Trådstartare
Pga den plötsliga värmen efter mycket regnande har antalet broms fullständigt exploderat hos oss. Använder ni flugtäcke eller hur resonerar ni? Div flugmedel har jag provat, men till ingen nytta. Täcke eller inte? Visst, hästen är häst och ska inte "packas in" i onödan, men när de är så irriterade att de bara vankar av och an och ömsom biter sig och ömsom sparkar bak ut för att komma undan...Har inte någon möjlihet att ta in hästen på dagen tyvärr, vilket vore det bästa alternativet.

//Alice

Jag hade flugtäcke på min holländare, dels för att det var väldigt mycket broms och flugor, och dels för att han fick väldiga utslag av dem. Dessutom drog sig alla flugor/bromsar till honom, och inte till hagkompisen.
(Det kunde vara svart runt min häst, men bara kanske 5 flugor på den andra)

Jag tycker flugtäcke är bra. Det är ju tunnt så hästen lär inte besväras så mycket av det.
Hellre ett täcke på sig än massa bromsbett och irriterande flugor i sår osv...

hade jag haft ett flugtäcke så hade jag haft på det nu för hos oss har vi fått massor av mygg...stackars pollan är helt sönderknottrad på kroppen.. :(
har man det temporärt så tycker jag endå det är ok. hästarna blir så irriterade och stressade om de invaderas av insekter.

Min ena häst tål inte flugmedel, är vit och VÄLDIGT plågad av insekter. :crazy: Det som funkar bäst på honom är ett vanligt tunnt bomullstäcke+flughuva (bucas). Har provat olika insekttäcken, men dom är så lätta att bromsarna flyr In UNDER täcket!!! :eek:

Jag skulle ha flugtäcke. Har det nu på min valack som blir hysterisk över bromsar och blinningar, och är hemskt nöjd med det jag köpt (ett bucas - fullneck). Givetvis i kombo med flughuva (utan öron - någon måtta får det vara :D).

Min häst är lugn i hagen, och dessutom svalare än i vanliga fall. Täcket måste på något sätt reflektera bort värmen, eller så är det att han inte springer sig varm för att komma undan alla flygfän - jag vet inte vilket. Men svalare är han.

Han får dock komma in över dagen iaf och vila i box.

Jag har flugtäcken + flughuvor på mina tre hästar. Dom hade inte kunnat vara ute om de inte hade haft täckena.

Jag har haft flugtäcket på min häst några dagar i sommar, men tyvärr fungerar det inte riktigt tillfredsställande. Myggen har för långa "snablar" och biter igenom överallt där de kommer åt, så hästen är ändå helt hysterisk. Dessutom får han skav av det...
Jag har istället ett tunt annat täcke på honom nattetid nu och (+flughuva) och även att han blir väldigt biten på halsen slipper han i alla fall skavsår.

Men nu när värmen verkar hålla i sig och myggen tyvärr inte blir färre får jag nog överväga att ta in hästen nattetid istället. Stackaren ser ju ut som han har nässelfeber, så knottrig är han...
Det kan inte vara särskilt kul att bli biten överallt och inte kunna komma undan... :crazy:

Jag användre flugtäcke till min häst ett bUcas täcke med fastsatt hals. Jätte bra eftersom att min häst blir sunderbiten av mygg. Är egentligen åxå emot alla dessa täckes hysterier. men hon behöver verkligen ett flugtäcke så då får hon det.

Den funderingen har jag också haft.... :crazy: Inte så trevligt att ha bromsarna under täcket...

M.

Har också tänkt köpa ett, men det får nog tyvärr bli nästa år :( :crazy:

Vi tar alltid in våra hästar vid 11-12-tiden, så får dom stå inne ca 3-4 timmar.
Dom slipper myggen/blinningarna/flugorna m.m., och min häst är alltid piggare när man ska ut o rida, om hon fått vila ett tag :)

Min häst har plågats mycket den här sommaren av alla bromsar och flygfän. Tycker inte flugmedlet hjälper speciellt så till nästa sommar ska jag inhandla ett bra flugtäcke--

Vi har oxå en invation av främst mygg nu. Har funderat på antingen köpa Hööks eksemtäcke (täcker ju rätt mkt) eller Bucas med hals OCH magdel eftersom det är där de biter mest. Detta är tyvärr inte så lätt att få tag på som Höökstäcket..
Någon som har en erfarenhet av dessa 2 täcken? Hållbarhet? Passform? Kan ju tillägga att pålla kan ha Bucas regntäcken utan problem.

Har oxå funderat på flugtäcke (Bucas). Men hur mkt hållbarhet är det på dem egentligen? Håller dom när hästarna kliar sig mot ex ett träd, rullar sig osv?
Är det ofta insekterna kommer in innanför täcket? Då förvärrar man ju det bara med täcket... :crazy:
Mygg o sånt, kan dom bita igenom täcket ändå?

:idea: Det kanske är bättre än Hööks iallafall? Det jag funderar på är om det är väldigt "tätt" i tyget? Vill ju inte att pålla ska ångkokas :crazy:
Hur mkt går frakten på ungefär? Och vilken stl beställer man till ett halvblod på 162 som i normala fall drar 135-145?
Någon som har Bucas Buzz off nyare variant med magdel? Nöjda?

Liknande trådar

E
Western Jag har en Quartervallack född våren 2007 som nu är under inridning. Allt nytt vi börjat med har varit fullt av grova protester i början...
2
Svar
25
· Visningar
3 045
Senast: _Erik_
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 098
Senast: alice
·
T
Hästvård Augusti 06 fick jag hem en ponny, kat C, som var i ganska dåligt skick p.g.a olika anledningar. Efter igångsättning och korrigering...
Svar
16
· Visningar
1 470
Senast: Tangerine
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30