Flugskydd för ben??

Lillsillen

Trådstartare
Lilltösen har frambenet fullt av rasp/mugg och är oerhört besvärad av flugor som sätter sig i såren. hon står o stampar konstant varannan sekund...Nu har jag haft henne på box i 5 dagar under medicinering, på inrådan av veterinär. Så nu har det mesta har läkt ut, men jag vill inte riskera att det blir värre igen pga flugorna.

Har provat med senskydd som jag "hängt" på ett tygstycke som hänger ner som en gardin över skorprona. Detta fungerade jättebra, tills en dag då detta vred sig och orsakade brännskador på skenan :(

Så nästa test blev myggnätet till barnvagnen som jag sydde till en tub och trädde på benet och fäste med resår med knapphål ovanför knä och nere på hoven. Detta fungerade jättebra tills hästen rullade sig, då gled det genast ner och hästen rullar sig ett "antal" ggr/dag....Eftersom jag är på jobbet hela dagarna kan jag inte passa på henne heller.

nu står jag helt handfallen och törs inte låta henne vara ute "barbent". Bra tips sökes med ljus o lykta. Ett krav är dock att det inte får sitta åt runt skenbenet.

Skulle ha kunnat funkat, om det inte vore för "brännsåren" på skenbenet...för dessa får jag inte ens vidröra....å då är der svårt att få på salva med...dessutom vätskar de sig så salvan skulle bara rinna bort...

Jag är mer ute efter nån bra konstruktion som kan hålla en "gardin" på plats...finns det nån extrem tejp kanske som man kan tejpa fast gardinen ovanför knäet som sedan hänger ner till hoven o fladdrar bort flugorna?? Den måste ju tåla några rullningar å så ....Måste ju vara nåt som är luftigt så gardinremsor skulle vara det bästa tror jag..

Tubgasbinda till människoarm eller ben borde ju gå bra dra på som en strumpa och sen tejpa fast en bit över såret!!!

Zinkpasta, finns att köpa i småtuber på apoteket. Rinner inte bort samt är bra att ha på både på sår och på brännskador. Sätt på tjockt så sitter den kvar i flera dagar (hopplös att få bort) flugorna hatar den och håller sig borta. Det absolut bästa man kan sätta på sår och dylikt under denna årstid.

som jag skrev tidigare:
"Ett krav är dock att det inte får sitta åt runt skenbenet"

Å det är ju just vad benskydd gör.
Dessutom är de inte luftiga...

Tyvärr inget alternativ för mig, eftersom jag fortsatt måste behandla med streptocillinsalva ett par ggr/dag.....

Å sen har man ju ingen koll på hur det ser ut där under zinkpastan....jag måste hålla koll på infektionen....

Efter visst experimenterande har jag nu klippt av resårdelen på strumpor typ tennissockar. Drar över hoven och det täcker ganska precis från kotan och ner till kronranden vilket är vad jag behöver på min pålle. Har funkat bra faktiskt. Sitter inte åt men skyddar mot sol och flugor. Aloe Vera under har gjort susen oxå. Blir inte kladdigt.

Perfekt!
Men vad hittar man för tejp som håller????

silvertejp, doch får du kanske sätta en träbit i munnen på hästen när du tar bort "gardinen".. fast isf kan du kanske fästa den bara över knäet och lyfta på gardinen när du borstar benet.. och sedan hänga ner och fästa med kardborreband löst runt kotan..
men byt tejp en gång i veckan.. och ha det inte längre än att såren läkt ut..

Hockeytejp och elastoplast finns inte att tillgå i vår lilla by....

Silvertejp däremot har jag gott om, ska genast testa...
Sen kan jag ju fästa gardinen mot hoven, där bör det kunna fästa bra..TACK!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka