Flugor i höet

Madeira

Trådstartare
Öppnade en hösilagebal igår och det kryllade av bananflugor från den. Det känns inte alls kul och jag har ingen lust att fodra med höet. Men är det farligt? Jag har ingen möjlighet att fixa nytt hö idag :cry:
 
Öppnade en hösilagebal igår och det kryllade av bananflugor från den. Det känns inte alls kul och jag har ingen lust att fodra med höet. Men är det farligt? Jag har ingen möjlighet att fixa nytt hö idag :cry:

Lever det flugor i balen och inte bara i plasten skulle jag aldrig fodra med det. Tanken med plasten är att fodret ska konserveras i syrefri miljö och är det flugor i har inte plasten varit tät = otjänligt som foder.
 
Lever det flugor i balen och inte bara i plasten skulle jag aldrig fodra med det. Tanken med plasten är att fodret ska konserveras i syrefri miljö och är det flugor i har inte plasten varit tät = otjänligt som foder.
Tack för svaret. Då vet jag. Jag tror dom kommer från höet och inte plasten men är inte säker
 
Jag skulle tro balen haft hål. Jag fryser mitt silage den varma årstiden. Men glömde frysa en bal när jag öppnade den på morgonen. På kvällen var det "bananflugeinvasion". Och balen varm inuti. Så de kommer fort när det är öppet. Men aldrig varit med om flugor varken i plast eller precis öppnad bal. Skulle inte fodra med den.
 
Jag skulle tro balen haft hål. Jag fryser mitt silage den varma årstiden. Men glömde frysa en bal när jag öppnade den på morgonen. På kvällen var det "bananflugeinvasion". Och balen varm inuti. Så de kommer fort när det är öppet. Men aldrig varit med om flugor varken i plast eller precis öppnad bal. Skulle inte fodra med den.
Hur gör du rent praktiskt när du fryser och matar med silaget sen? har ursprungliga ts halten nån skillnad för frysningen?
 
Hur gör du rent praktiskt när du fryser och matar med silaget sen? har ursprungliga ts halten nån skillnad för frysningen?

Jag har småbal, 40-50 kg, fyrkant. Och en frysbox i stallet. Så jag bara öppnar balen, stoppar kakorna i frysen tills den är proppad (den rymmer precis en bal) och stänger locket :)

Jag använder inte hösilage med TS över 65% pga dess hygieniska brister. Men har inte varit någon skillnad mellan 45-65% TS förutom att det blöta kan vara svårt få isär fryst då det "fryser ihop" mer. Men det gör det ju under vintern i balen med.

Genom att frysa simulerar jag vinter, och ökar hållbarheten från 2-3 dagar till 5 -7 dagar. Även om jag aldrig har en bal öppen 7 dagar oavsett, mitt personliga Max är 5 dagar.

Tillägg: Mata med silaget? Tar det ut frysen, väger upp och packar dagens påsar. Serverar. Jag serverar det fryst om jag gör iordning direkt innan fodring. Det tinar av utandningsluften när de äter, precis som det gör när de äter silage i minus 30 grader vintertid.

Provat lägga fram tinat och otinat på sommaren - de äter det inte i någon speciell ordning utan blandar vilt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 397
Senast: Whirlie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 307
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp