Io

Trådstartare
På ett dygn har min lilla skrutt blivit totalt uppäten av små, små äckliga stickflugor (eller något). De har bitit sår på henne under magen, på bogen, insidan av låren och juvret :cry:
Om hon ser ut så här efter så här kort tid, hur ska det bli längre fram? :crazy:

Hon blev inte så himla lycklig när jag skulle smörja in henne heller och spray var inte att tala om. Försökte ta på en svamp men icke. Hon sparkade hej vilt omkring sig.

Vilka medel och metoder använder ni för att få bukt med dessa äckliga små bestar?

Sv: Flugmedel

Jag använde Flusa (finns på Granngården) på henne i somras, annars fungerar nog Switch också. Brukar ta medlet på en liten trasa och applicera på de ställen som är mest utsatta; under magen, bogen, halsen, insidan av låren och ibland även i öronen om det behövs. Lycka till! :)

Har redan Switchat henne pga alla fästingar de hade förra året men det verkar inte ta de här otäckingarna. :crazy:

Hon har blivit rejält biten och ville inte alls att jag skulle vara och peta mellan benen! Brukar inte vara några problem annars.

Har aldrig varit med om dessa små varelser. Uppe i norr är det myggen som är värst och de är ganska lätt bekämpade.

På ett dygn har min lilla skrutt blivit totalt uppäten av små, små äckliga stickflugor (eller något).

Det måste vara knotten som varit framme :( Det är inte roligt!

Jag tycker att man får det bästa skyddet med eksemtäcke (colla gamla trådar om vård av eksemhästar) och att hålla hästarna inne i gryning och skymning då knotten är som värst. Kolla också hur det är i hagen - knotten gillar långt gräs och fuktig mark, försök att välja en hage där det oftast blåser lite.

Skapet brukar jag smörja tjockt med skillingaryd (tjärsalva i svart burk) eller en knallgul salva som jag tror heter Hästsalva grön (vit burk med grön text). På benen och - när vi rider - i man/svans och på kroppen sprayar jag med något myggmedel, t.ex. MD-X, Renons osv. Gärna något med citronella. Där det kliar eller blivit sår använder jag klådstillande Aloe Vera, kan också använda helosan eller något annat mjukgörande för vår häst får torra, fjällande partier i man och svans som KLIAR.

Eftersom din häst fått sår skulle jag nog använda Aleo Vera någon dag så det får läka sig lite innan jag sprayar med myggmedel (Aloe Vera är lite antiseptiskt också :laugh: ) och försöka skydda henne från att få fler bett genom täcke och att undvika "knottställen" och "knottider".

Lycka till!

Jag använder Skillingarydsalvan och smöjer "undersidan" av hästen.
Det är ju givetvis en förutsättning att man kan komma åt att göra det utan att bli i hjälsparkad.
Men när den väl är på plats på hästen tycker jag att den fungerar riktigt bra. Dels så läker den diverse sår och skavanker och så håller den insekterna borta.

Tack för tips!

Det är inga knott som är framme och äter på henne utan ser ut som små flugor som sticks och suger blod. De sitter fast som sjutton!

Jag smorde in henne så gott det gick med tjärsalva igår (fyra ess). Fram på bringan och under magen var det inga problem. Värre runt juvret, det var med livet som insats kan jag säga :grin:

Det är väl bara att kämpa på antar jag.

De är riktigt otäcka de djuren, de kallas väl blinningar / Bromsar eller liknande.... ?

Bromsar är stora.

Dessa är kanske 5 mm stora och ser ut som små flugor. Har som sagt själv aldrig varit med om dessa innan. Kommer från Dalarna och där har vi mest mygg. Saknar nästan myggen :grin:

Kan tänka mig att det är likadana flugor som ätit lite på min herre.
Runt skapet är han alldeles sönderbiten och det är fullt av små "hål" med torkat blod.
Stackars!

var obs på att en del hästar är allergiska mot tjärsalva... mina tål den inte alls! dessutom kokar den om solen skiner på den, är som att smörja på sig vaselin och sola, dvs brännsår.

det är inte knott eller blinningar som biter på skapet såhär års, det är några små flugor, ser lite ut som en blanding av spindel och fluga. jätteäckliga är dom! switch hjälper ej, utan det är vanligt flugmedel man får försöka... tycker prob funkar rätt bra, och alla som innehåller citronella är ungefär likvärdiga.

Fast här är det faktiskt knott som biter, nu.

Ang tjärsalva så finns det dessutom rapporter om kraftiga reaktioner av det i kombination med switch. Kan vara värt att veta.

TILL TS: Jag använder ultrashield, sen tar plaster på skap/juver, och så kör jag annat medel på extra utsatta ställen, oftast bromsbroms.

Mina blev bitna blodiga igår med, så blev bad och insektsbehandling.

Det är inga knott som är framme och äter på henne utan ser ut som små flugor som sticks och suger blod. De sitter fast som sjutton!

Men, hur menar du att knott ser ut då? De vi har häromkring är som små, små, pyttesmå flugor, mörka med silvriga vingar och blixtsnabba att krypa in i pälsen. Sedan får man skrubba bort dem, för de sitter nästan som fästingar...

Om man tittar med förstoringsglas (och inte med gammelögon :cool: som jag) ser de ut som så här;

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3030

... såg nu att du skrev att de var 5 mm stora! Jisses, sådana är jag glad att vi inte har. Men kan det vara någon typ av älgfluga (älglus, hjortfluga) eller liknande? De har hård kropp och hästarna brukar bli tokiga om de får någon på sig, de är ännu snabbare på att krypa undan och ÄCKLIGA!!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Älgfluga

Senast ändrad:

Det låter nästan som de "knotten" vi har här - de är större än vanliga knott, riktigt hårda och sätter sig gärna i öronen och runt juver/skap på hästarna. Där de har varit blir det små sår, ofta med en liten stelnad bloddroppe ytterst. Behandlar man inte med Flusa kan det till slut bli stora sår, särskilt under magen, på skap/juver och på insidan av bakbenen. Insidan av öronen blir skovliga och ibland även blodiga. Jag upplever inte att dessa "öronknott", som vi kallar dem, äter på människor på samma sätt.

Det enda som jag har fått att fungera på dem är alltså Flusa men det kanske finns något annat som hjälper också? Någon som vet vad det här är för slags blodtörstiga insekter? Skulle tippa på att de är runt 3mm stora och har ganska rund, hård kropp.

Måste bara förespråka Hippos egna flugspray!
Den är så otroligt effektiv på min pålle samtidigt väldigt billig :)

Bromsblocker är det flugmedlet som jag vet, som verkligen fungerar. Det luktar illa, men är effektivt. Köpte mitt på Granngården.

Min häst reagerar alltid på den första invationen, som tur var hade hon regntäcke på sig. Men ben, hals och mage blev invaderat och hon hade bett (nästan som halva golfbollar) över alla dessa områden. Hon fick först insekttäcke men har kunnat ta av det när jag använder Blomsblocker. Mitt insektstäcke från Amigo skaver och pälsen blir inte då fin, så jag vill gärna låta henne vara utan nu i vår.

Switch har jag prövat men fungerar inte.

Nu har vi även myggnät på stalldörren så då kommer inga insekter in i stallet och i hagen är hon naken med Bromsblocker på. Är idag jättefin i pälsen.

:laugh:

Jamen exakt så beter de sig ju!
Ska genast kolla öronen på henne ikväll, enda stället som jag inte genomsökte igår.

Har köpt och lånat lite olika saker nu så får vi se om det är något som hjälper.

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 253
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka