Flughuva,vilken??

I

IslaBonita

Ska börja tidigt med flughuva, förra året fick min häst problem med rinniga ögon som vetbehandlades, hon verkar även känslig för både sol och blåst.

Men-det finns- ju massa-olika, nån som har en bra modell att rekommendera??

Sv: Flughuva,vilken??

Jag skulle också vilja veta då jag upplever att jag har testat allt och hästen kryper ur :mad:

Nu senast köpte jag en sådan man TRÄR på över hästens huvud. Den har mjukt finmaskigt nät och elastiskt tyg kring nos och nacke/ganasch. Känsliga pållen får inte skav av denna och den håller tätt = inga flugor har en chans att ta sig in innanför nätet. Men pålle kryper ur denna också.

Den satt på ngt dygn eller två först så att jag hann bli glad och tro att jag vunnit flughuvefighten. När den väl hade åkt av första gången var det nästan kört. Nu sitter den max nga timmar sedan är den väck. Superkul att gå runt på betet och leta VARJE dag...

Så ts: Ovanstående modell kanske passar din häst? Jag gillade den massor men uppenbarligen inte min häst. Å andra sidan har jag kanske köpt 10 st olika de senaste 2-3 åren och ingen sitter på. Vad gör man? :crazy: Att ha grimma över hjälper inte, då tar hon av den först och så har man 2 saker att leta efter istället :devil:

Mvh JV

Sv: Flughuva,vilken??

Svårt att rekommendera någon speciell, det finns så många olika modeller. Man får prova sig fram och se vad som sitter bäst på just sin häst.

Jag har en luva från Jacsons (tror jag det var) och den sitter jättebra på min häst. Nätet är finmaskigt men jättelätt att se igenom. Det är stabilt och sitter inte emot ögonen, men är inte så hårt att hästen får skav på sidorna av det. Har sett hästar som har luvor där nätet stramar över ögonen och det tycker inte jag är någon okej passform.

Enda nackdelen med luva är att min häst lätt får skav på nosryggen där luvan tar slut. Så jag har köpt en luva till, nästan likadan men aningens kortare (och märkeslös) och varierar för att undvika skav.

Så här ser min alien-häst ut: (den andra luvan är svart och syns inte så bra på bild :p)
27057538.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka